2014-10-18, 23:06
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Det lär ju stärka relationen mellan länderna.

Not. Skulle ju bli krig.

Kränker man internationell lag får man vänta sig konsekvenser. Det är inte vi som felat.
Citera
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeckoMoria
Så du tror på fullaste allvar att Sverige kommer beskjuta en rysk ubåt?

Ja det hoppas jag,, varför skulle vi ha ett försvar annars?
På 80-talet avfyrades massor med sjunkbomber mot oidentifierad undervattensfarkost.

och om det är varje gång ryssarna misslyckas eller får problem som vi upptäcker, kan man ju undra hur många gånger de varit här och kränkt våra gränser..

https://www.youtube.com/watch?v=94TNy3SjEA0

https://www.youtube.com/watch?v=qEWOEe0LCDY
Senast redigerad av Benzo_Mann 2014-10-18 kl. 23:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nästan så man får lite MH370 vibbar nej men det är väl smart slå av transpondern ifall dom vill undvika upptäckt.

Undvika svensk mediaupptäckt. Jag har en känsla att det fartyget följs NOGA av antingen svenska marinen eller en fågel högt högt i det blå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Det är väl precis det jag inbjuder att spekulera i? Jag nämner det i inlägget.

Haha, fullt möjligt men det skulle göra mig minst lik orolig. Hans ord och hans handlingar skiljer sig drastiskt från varandra
Jag missade totalt att du skrev det. My bad.
Citera
Medlem
palefaces avatar
(FB) Arctic Sea. Fartyg kapat utanför Öland?
Låter långsökt, men kan dethär ha nåt samband *foliehattsvarning*
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Det lär ju stärka relationen mellan länderna.

Not. Skulle ju bli krig.

Och hur stärker du relationer med en militär vapenmakt som bara vill beordra dig till underkastelse? Det finns inga relationer att vara rädd om och vill man ändå skaffa relationer av något slag är det respekt man får skaffa sig genom att sätta ner foten och göra detta i tidigt skede.
Citera
2014-10-18, 23:07
Medlem
Ryssen har återigen lyckats leka med Sveriges försvar och fått det att se ut som ett skämt.
Ubåten finns inte kvar, den är på väg hemåt och ligger under NS C.
Citera
2014-10-18, 23:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis457
Du är bra naiv.
Tror du på allvar att en reporter på SvD suttit på sin kammare och hittat på denna historia?

Jag väljer att tro att de mycket få ess och jokrar som sverige`s försvarsmakt sitter på, dumpar man inte på en reporter ifrån Svd, för en sketen kränkning.

Det skulle vara idioti.
Citera
2014-10-18, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Wind: 21 knots
Wind direction: S (197o)
Temperature: 9oC

Källa: http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/9299692/vessel:NS_CONCORD

stillastående skepp drar till sig uppmärksamhet ifrån andra fartyg som snabbt kommer till undansättning. Färdas skeppet däremot ser kustbevakningen bara en vektor i mängden av flera andra.
Jag tror att ns concord är ett reläfartyg till ryska flottan. Jag tror att concord bär på spionutrustning avsedd för undervattensfotografering. Man vill alltså kolla sveriges undervattensförsvar med hjälp av en ubåt
Citera
Medlem
Benny76s avatar
Någon med ett login? man kan få data för tre dagar

http://www.marinetraffic.com/se/ais/index/itineraries/all/mmsi:636012382/shipname:NS%20CONCORD
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Ponera att halva tråden får sin vilja fram och att vi faktiskt sänker ubåten, bara för att visa lite ballar.

Tror ni vi kommer vara lika nöjda med det ett halvår-året senare? "Åh minns ni när vi sänkte den där ubåten, fy fan va najs det va"
"Haha ja verkligen, men gud va jag saknar wi-fi, elektricitet, värme, mat, huset och min familj "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Consider the source. Han är pensionär, uppvuxen och utbildad under kalla kriget med examen i rysshat. Hankan säga precis som han vill/tycker att det ska vara. Verkligheten är något annat.

Ja precis. Har hört att vad ryssarna vill är att ha skyddade parkeringsmöjligheter på havsbotten om de skulle hamna i ett mer utsatt situation på grund av Nato. Ryska sidan är mest sandbotten medan det finns djupa havsvikar där det är praktiskt att gömma/parkera ubåtar i Sverige i händelse av kris. Detta är en gammal teori som många tror på.
Krigsscenariot har noll trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in