2014-10-18, 22:38
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Iofs svårt att skicka S.O.S när man är död som media påstår har gjorts.

SOS = Shoot On Sight
Citera
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttnutter
Folk som tror att försvaret inte "vågar" spränga en rysk ubåt... Frågan är endast om det är nödvändigt, beroende på hur ubåten agerar.

Hittar dom ubåten och den fortfarande inte vill gå upp till vattenytan trots varningsskott med sjunkbomber kommer FM nog försöka sänka den. Det är så det ska gå till enligt IKFN.
Citera
Medlem
13 § Om utländska statsfartyg överskrider den svenska territorialgränsen under omständigheter som tyder på fientlig avsikt, skall vapenmakt utan föregående varning tillgripas.

15 § En utländsk ubåt som påträffas i undervattensläge inom svenskt inre vatten skall hindras från att bedriva fortsatt verksamhet där. Därvid får vapenmakt tillgripas utan föregående varning. Om det behövs, får sådana vapen användas som medför risk för att ubåten sänks eller görs manöveroduglig på något annat sätt. Om ubåten intar övervattensläge, skall den identifieras och för vidare åtgärder föras till en ankarplats.
En utländsk ubåt som påträffas i undervattensläge inom territorialhavet skall avvisas från territoriet. Om det är nödvändigt skall vapenmakt tillgripas. Då särskilda förhållanden kräver det, får därvid enligt Försvarsmakten bestämmande vapenmakt i syfte att förhindra fortsatt verksamhet tillgripas utan föregående varning. Förordning (1994:533).

Källa https://lagen.nu/1982:756
Citera
Medlem
Pennsatuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Snowden är en en whistleblower för jänkarnas offensiva kapacitet.

Väljer att tro att de få som skyddar och bevakar Sveriges gränser är fullt medvetna om att hålla käft.
Väldigt naivt att inte tro att information kan läcka. Det skulle inte direkt vara första gången i världshistorien.
Citera
Medlem
Kul med alla 90-talister som inte förstår vad Försvarsmakten är till för, självklart kommer de försöka sänka den här ubåten.

Det skulle vara ytterst pinsamt för Marinen om man inte kan spåra och eliminera en skadad ubåt i svensk skärgård, då måste man fundera på om man ens behöver ge anslag i fortsättningen.
Citera
2014-10-18, 22:39
Medlem
Om ansvariga befäl, liksom jag, har väntat på detta tillfälle i decennier så kommer de inte att tveka. Och vår nya försvarsminister är så impad av militärer att han kommer inte att stoppa det. Jag minns känslan när vi äntligen spöade Sovjet i hockey. Låt oss uppleva det igen! Fyr!
Citera
Medlem
Om någon nu har siktat ubåten visuellt, och den är skadad.. Varför söks ett så stort område av?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zikee
Hur går beslutsvägarna innan verkanseld får ges, måste beslut tas av ÖB, regeringen eller räcker det med något lägre befäl?

Insatsregler från närmaste chef. Om inget annat sagts så är det IKFN som gäller. Dvs man kan utdela lokala eldförbud just för att förhindra att egna förband dödar en inkräktare men hela systemet är uppbyggt kring att Svenska Försvarsmakten faktiskt skall vara i stånd att försvara landet utan att behövs sitta och vänta på att en Amiral eller Statsminister skall ge dem tillåtelse att trycka på avtryckaren. Sen kan man tycka att det hela är ytterst politiskt inkorrekt men det är så Sveriges försvar fungerar.
Citera
2014-10-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Men att minera gränsen mot internationellt vatten går väl? Om man har minor..

Finns väl minor som ligger nära botten och spränger ubåtar snarare än semesterfirare? iofs bara min gissning.

Vet att asylmottagningen har prioriterats men det kanske finns gamla minor som man kan placera om och lägga vid troliga flyktvägar?

Jag tänkte mer på handelsfartyg och liknande, dom rör sig ju över gränser hej vilt, men som sagt, jag säger bara vad jag tror
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Om någon nu har siktat ubåten visuellt, och den är skadad.. Varför söks ett så stort område av?

För att den inte nödvändigtvis är helt immobil eller för att den kanske inte är ensam.
Citera
Medlem
nån som vet vilket ingångvärde stefan löfven har?
Citera
Medlem
Rent spontant tror jag att marinen inte vill sänka ubåten. Det vore rätt dumt utan bättre i så fall att stressa dom så att dom så att de måste ligga trycka och inte kan lämna sbenskt vatten tills syret börjar sina. Om det är en miniubåt så lär de nog inte ha resurser till att fylla på syre annat än att gå upp i ytläge och då har man chansen att ta dem. En sänkt ubåt med död besättning lär göra det så gott som omöjligt att få reda på vad intresse de har av vår skärgård.

Är det inte dags att vi går med i Nato snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in