2014-10-18, 21:54
Medlem
RonnyKålmans avatar
väääldigt tyst i amerikansk och engelsk media! Undra varför?? borde inte de nu verkligen skriva skit om ryssland osv?? fattar inget, detta är väldigt konstigt.

ang den där oljetankern, vet vi hur civiltrafiken fungerar just nu då? kanske har försvaret stannat av all trafik i trakten och därför får inte heller oljetankern fortsätta utan måste vända? det är mest troligt iaf i mina ögon.
Citera
Medlem
DIEXELs avatar
För fan. Skicka ut några jagare och JAS-plan som får åka runt den och verkligen markera att man har koll på den. Det hade varit intressant att se vad som skulle hända. Skulle ryssarna bussa sina örlogsfartyg så är det bekräftat att tankern utför uppdrag åt ryska militären och att det har nåt att göra med det som händer i skärgården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Verkar dra nu. Kanske blev lite för hett.

Exakt, eller så har den hämtat det den skulle.
MEN, det ser jag som väldigt otroligt för jag hoppas verkligen FM har haft en ubåt i närheten eller på något annat sätt haft koll på den, annars är det under all kritik.

Hoppas även att Försvarsmakten inte "släpper iväg" ubåten om den nu ligger hos oss utan agerar fullt ut.
Och för mig betyder det att vi drar in den till någon örlogsbas och håller ryssarna ombord som fångar, men det händer väl bara i min värld
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stros
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insats-pagar-i-kanholmsfjarden_4022351.svd?sidan=10
Där fick jag mer klarhet i det, låter inte alls omöjligt att så är fallet. Tack så mycket!

Någon som har koll på hur långt en sådan miniubåt kan färdas, jag vill minnas att jag läst/hört något om att de endast har batteri för 72 timmar?

Mvh Blomkossan
Citera
2014-10-18, 21:55
Bannlyst
Kan FM skicka lite båtar/helikoptrar till det ns concord, för att undersöka skeppet? Eller bryter det mot nån slags internationell lag? Tycker isf att man kvickt ska dra dit
Citera
Medlem
Ett par frågor:

Varför är Ryssland så fientliga mot just Sverige? Varför är det här dom bråkar och inte typ Finland?

Vad skulle hända om man lyckades hitta en rysk ubåt i svenskt vatten? Skulle man i vanlig ordning bara klaga hos den ryska ambassaden eller skulle man faktiskt plocka upp folket i ubåten och ta dem i förvar? Antar att Sverige aldrig bara skulle våga torpedera en rysk ubåt hur som helst. Vore dock förbannat nice om det skedde.
Citera
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Vilket jävla skitsnack från SvD. Hela operationen påbörjades runt 12:00 igår och jag har postat vittnesuppgifter från min mor som var ombord på Birka. Svenska marinen angjorde Birka flera gånger när båten var påväg in i Stockholms inlopp. Detta var en övning. Det finns ingen jävla rysk utbåt i nöd! Allt görs nu när regeringen är en annan för öka anslagen.

Och det kan inte vara så att det funnits främmande makters uv-farkoster runtom för att bevaka och registrera svenska övningar?
Citera
Medlem
Är det inte sorgligt att det är en "privatperson" som har siktat något om det nu visar sig stämma? Visst fan ska vi ha ett försvar som hinner spotta något fientligt som rör sig vattnet i närheten av huvudstaden och militärbaser?

Pinsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
eller ligger skadade ubåten på havets botten
Inte alls otroligt. Vi minns kanske ubåten som havererade i Barents hav, som ryssarna valde att länge säga inte hade problem. Trots erbjudanden från europeiska nationer och även Kanada sa man nej. Ända tills det var för sent.
Citera
2014-10-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
väääldigt tyst i amerikansk och engelsk media! Undra varför?? borde inte de nu verkligen skriva skit om ryssland osv?? fattar inget, detta är väldigt konstigt.

ang den där oljetankern, vet vi hur civiltrafiken fungerar just nu då? kanske har försvaret stannat av all trafik i trakten och därför får inte heller oljetankern fortsätta utan måste vända? det är mest troligt iaf i mina ögon.

Tyckte jag läste igår att Försvarsmakten inte har gett några restriktioner och om det nu finns restriktioner så måste man kunna åka runt, tycker jag.
Citera
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

Vad ska de skriva, menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
För fan. Skicka ut några jagare och JAS-plan som får åka runt den och verkligen markera att man har koll på den. Det hade varit intressant att se vad som skulle hända. Skulle ryssarna bussa sina örlogsfartyg så är det bekräftat att tankern utför uppdrag åt ryska militären och att det har nåt att göra med det som händer i skärgården.

Vi har inga jagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in