2014-10-18, 21:43
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokRobban1
NS Concord har för övrigt varit spårlös på Marintraffic i snart 3 timmar..

Jag hittade den inte heller, har dom stängt av sin AIS?
Citera
2014-10-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingblot
Jag förväntar mig att ÖB personligen tackar Tokrobban1 för detta underrättelsematerial!
Nu tror jag ju att försvarsmakten hade koll på detta innan men..
Citera
2014-10-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
tydligen försvinner den emellanåt på marine trafic,

Den måste köra med AIS påslagen över tiden för att inte få en garanterad påhälsning från Svenska eller Finska marinen. Och den kan inte heller falsksignalera eftersom även det skulle leda till åtgärder (i och med kustbevakningssensorer både på den Svenska och Finska sidan).
Ett och annat avbrott är inte ovanligt, även om det inte är något fuffens på gång, men man vill inte ha större fartyg som flänger runt helt utan att synas på dylika system i så pass tätt trafikerade farvatten.
Citera
2014-10-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Bra jobbat TokRobban1!

Nu borde man också bevaka NS Concord och se till att de inte plockar upp något/någon.

Det tror jag dom har haft väldigt länge, jag antar att en av våra ubåtar ligger väldigt nära den

Förövrigt är jag i extas just nu, hur kul är det inte när det händer lite??
Citera
2014-10-18, 21:45
Medlem
Vi HAR haft åtskillig trafik med ubåtar under åttiotalet trots det officiella med minkar och helvete. Fatta! Inget snack om att ryssen är ute och spanar även denna gång. Det har alla med lite kunskap och insikt hajat även om det är friskt spekulerat. En del av detta ligger inte ens i "pipen" att bli officiellt via riksarkivet!

Sovjet hade bataljons- och regementschefer ute i lastbilar på svenska marker för att ha koll på sin egen terräng. De kollade upp var officerare bodde. Det är ingen slump att sjökorten i svenska vatten var mer precisa på ryska sjökort jämfört med svenska osv. Vi är precis på väg dit idag. Exakt var vi är vet jag inte.

Ryssarna får vibbarna av att väst spänner musklerna mot dem så där är det enkelt. De vill precis som vi vara trygga.
Citera
2014-10-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
???
nej då, här är den, uppdaterades 21:42
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/9299692/vessel:NS_CONCORD
Citera
2014-10-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det har som sagt nämnts tidigare i tråden (Tok "sherlock" Robban1). FM har väldigt bra koll på all trafik i Östersjön (folk skulle bli förvånade) och detta är inget undantag. Det är inte bara på grund av utländska flygplan som Svenskt flyg lyfter och tar sig en titt.

Precis.
Även på ideell basis, typ som hemvärnet, då Frivilliga Flygkåren åker ut och agerar ögon åt FM.
http://ffk.se/
Citera
Avslutad
Oljetankern NS Concord som legat stilla i östersjön det senaste dygnet, vad skulle det kunna ha för samband med den eventuellt ryska ubåten? Skulle det i praktiken kunna vara ett fartyg som försöker hjälpa den ryska ubåten hem?

Har läst varje sida av tråden och kom att tänka på TokRobban1 inlägg när jag läste Svd alldeles nyss, bra jobbat!

Mvh Blomkossan
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Den måste köra med AIS påslaget för att inte få en garanterad påhälsning från Svenska eller Finska marinen. Och den kan inte heller falsksignalera eftersom även det skulle leda till åtgärder (i och med kustbevakningssensorer både på den Svenska och Finska sidan).

Fast nu ligger den på internationellt vatten så vad ska svenska eller finska marinen göra åt det?
Sen finns det väl ingen lag på att fartyg ska ha AIS? Bara att det rekommenderas att ha det.
Citera
2014-10-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Oljetankern NS Concord som legat stilla i östersjön det senaste dygnet, vad skulle det kunna ha för samband med den eventuellt ryska ubåten? Skulle det i praktiken kunna vara ett fartyg som försöker hjälpa den ryska ubåten hem?

Har läst varje sida av tråden och kom att tänka på TokRobban1 inlägg när jag läste Svd alldeles nyss, bra jobbat!

Mvh Blomkossan

Det kanske är en mindre farkost som har oljetankern som moderskepp? Eller så är det bara där för att spana lite efter sin trasiga undervattensfarkost.
Citera
2014-10-18, 21:49
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Så nu har ns concord kurs mot kaliningrad? Skulle den inte till danmark?
Citera
2014-10-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan

Mvh Blomkossan
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insats-pagar-i-kanholmsfjarden_4022351.svd?sidan=10
Citat:
I Kaliningrad finns stora delar av den ryska Östersjöflottan och olika specialförband, Spetsnaz. Det är känt att Östersjöflottan har miniubåtar. En rad uppgifter under senare år talar för att Spetsnaz opererade med miniubåtar i svenska vatten under det kalla kriget. Miniubåtarna transporterades under Sovjettiden dolda i ombyggda fiske- eller handelsfartyg. Om en undervattensfarkost är skadad är det naturligt att ett stöd- eller moderfartyg uppehåller sig i närheten. Så skedde 1988 under en ubåtsjakt i Hävringebukten då ett sovjetiskt ubåtsbärgningsfartyg väntade på internationellt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in