2014-10-18, 14:38
Medlem
My name is Earls avatar
Min treåriga tik ska ju kastreras om 1½ vecka, och jag går och funderar på allt möjligt nu, jag är väl lite nervös.
Man säger ju att hanhundar blir mindre vaktiga efter kastration, finns där liknande "biverkningar" med en tik?
Att hon ska gå upp i vikt är jag inte nervös för då jag tycker hon är rätt smal nu.
Citera
2014-10-18, 18:37
Medlem
micro113s avatar
Tvärtom i så fall - min tik blev mer som en hanhund efter kastrationen, bossig mot både tikar och hanar. Att kastrera är inte en lösning på problem som en del tycks tro (säger inte att du kastrerar därför).
Citera
2014-10-18, 18:53
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tvärtom i så fall - min tik blev mer som en hanhund efter kastrationen, bossig mot både tikar och hanar. Att kastrera är inte en lösning på problem som en del tycks tro (säger inte att du kastrerar därför).
Det är möjligt att det kan bli så, enda problemet jag vill lösa är jobbiga löp, och "problem" med min kastrerade hanhund som är en jävla sexgalning.
Bossig är hon redan mot honom, hon visar vem som bestämmer.
Citera
2014-10-18, 19:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det är möjligt att det kan bli så, enda problemet jag vill lösa är jobbiga löp, och "problem" med min kastrerade hanhund som är en jävla sexgalning.
Bossig är hon redan mot honom, hon visar vem som bestämmer.
Ja, löpen blir du ju av med

Jag hoppas att veterinären också gått igenom eventuella bieffekter som kan bli rent fysiskt. En del tikar blir inkontinenta efter kastration - och då skall du söka veterinär, de kan ofta avhjälpa problemet.
Så gå inte hemma och irritera dig på tiken om det uppstår.

Hanhunden kommer troligen acceptera henne likadant som han gör nu - det kan bli så att han börjar säga ifrån, men vanligen förändras inte synen på den andra inom flocken bland tikar och hanar som lever tillsammans för att man kastrerar tiken...

Ja - som du själv då har märkt på din hane så går det inte att kastrera bort en del beteenden som satt sig hos hunden - han försöker jucka trots att han är kastrerad och inte rent hormonellt skall reagera på tiklukten - det sitter kvar i hans beteendeminne helt enkelt.
Citera
2014-10-18, 19:20
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, löpen blir du ju av med

Jag hoppas att veterinären också gått igenom eventuella bieffekter som kan bli rent fysiskt. En del tikar blir inkontinenta efter kastration - och då skall du söka veterinär, de kan ofta avhjälpa problemet.
Så gå inte hemma och irritera dig på tiken om det uppstår.

Hanhunden kommer troligen acceptera henne likadant som han gör nu - det kan bli så att han börjar säga ifrån, men vanligen förändras inte synen på den andra inom flocken bland tikar och hanar som lever tillsammans för att man kastrerar tiken...

Ja - som du själv då har märkt på din hane så går det inte att kastrera bort en del beteenden som satt sig hos hunden - han försöker jucka trots att han är kastrerad och inte rent hormonellt skall reagera på tiklukten - det sitter kvar i hans beteendeminne helt enkelt.
Jo risker är jag medveten om, jag funderade på att kastrera henne kemiskt; men då var där egentligen större risker, så jag väljer det minst dåliga alternativet.
Hannen är en omplacerad avelshund, som först kastrerades vid 6 års ålder, så beteendet sitter så djupt att det inte går att göra åt.
Under hennes senaste löp, gömde hon sig ibland för att få vara i fred, och han satt lugnt och väntade ut henne, det är mkt. obra och ohållbart för oss alla.
Citera
2014-10-18, 19:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jo risker är jag medveten om, jag funderade på att kastrera henne kemiskt; men då var där egentligen större risker, så jag väljer det minst dåliga alternativet.
Helt rätt tänkt om du frågar mig.

Citat:
Hannen är en omplacerad avelshund, som först kastrerades vid 6 års ålder, så beteendet sitter så djupt att det inte går att göra åt.
Under hennes senaste löp, gömde hon sig ibland för att få vara i fred, och han satt lugnt och väntade ut henne, det är mkt. obra och ohållbart för oss alla.
Måste skratta lite .. de är ju både envisa och sluga när det gäller ...
Men som sagt - jag brukar avråda människor från att kastrera för att komma tillrätta med "problembeteenden" - man kan inte operera bort ett beteende utan det måste man arbeta bort.
Däremot kan man ha fullt goda skäl att kastrera av andra orsaker - som att de inte skall kunna föröka sig, att stävja löpbesvär osv ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in