2014-10-15, 09:01
Medlem
Minimois avatar
Åtalet närmar sig med stormsteg. Preliminära HUF-datum är:

29/10
6/11
11/11
13/11
18/11
19/11
21/11
3/12
4/12
5/12
Citera
2014-10-15, 09:18
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

29/10
6/11
11/11
13/11
18/11
19/11
21/11
3/12
4/12
5/12

Åhhh....sen återstår att ta reda på i vilken form vi får ta del av FUP. Och vad det kostar.
Citera
2014-10-15, 09:49
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vankel
Rektorn ligger i koma och kommer troligen inte tillbaka till livet. Mycket tragiskt. En del människor i kommunen borde känna stor skuld
i denna tragedi
Vad har hänt med rektorn? Varför ligger han/hon i koma?
Citera
2014-10-15, 10:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bakom betalväggen står det du säger:
* Anmälningsplikten är personlig.
* Personalen visste inte det och hur man anmäler.
* Nu ska personalen få lära sig det. (Med reservation för att fysiska åkommor gjort mig ovanligt oredig.

Ha ha! Jag som trodde det var rektorn som tvingats bort i det som på modern svenska heter timeout. Man kan förstås tycka att rektorn har ansvar för att personalen känner till de här grundläggande reglerna, men personligen tycker jag att var och en har ansvar att känna till de lagar som gäller för ens arbete.
Citera
2014-10-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ha ha! Jag som trodde det var rektorn som tvingats bort i det som på modern svenska heter timeout. Man kan förstås tycka att rektorn har ansvar för att personalen känner till de här grundläggande reglerna, men personligen tycker jag att var och en har ansvar att känna till de lagar som gäller för ens arbete.

Det finns inga formkrav på anmälan till de sociala myndigheterna. Vem som helst kan anmäla, och det har gjorts flera anmälningar i detta fall, som socialsekreterarna på Karlskrona kommun har struntat i. De hade inget öppet ärende och det var där felet är. De bortsåg från sin skyldighet att utreda.

Det är i efterräkningarnas tid man försöker "hitta" lagen och bortser från de rutiner som redan finns och fungerar på andra orter än i Karlskrona!

Det är en lögn att det behövs lagändring när folk inte sköter sitt jobb. Lagen fungerar utmärkt om en socialsekreterare vill ha lagstöd för sina åtgärder. Det enda som behövs är att göra sig av med de som är inkompetenta och få fram folk som kan tolka de lagar och regler som hör till verksamheten. Om man inte tar anmälningar på allvar från allmänheten (grannar) och inte utreder, så blir det där med lagen, endast en usel ursäkt.

Ett samtal från rektorn räcker när grannar och andra redan anmält. Min uppfattning är att det låter bra att skylla på skolans rutiner, men socialen hade redan tillräckligt för att inte ta upp ett nytt ärende, när de redan borde haft ett ärende på gång.

Det vi vet är att det inte fanns ett ärende och att kommunen skyller detta å rektorn. Mycket märkligt då det ofta är grannar som anmäler när barn far illa, och det tas på allvar i andra kommuner.

I detta fall hade de redan en uppfattning som gynnade Rami när han fick vårdnaden. Ett beslut taget på lösa boliner, men som gjorde att de var låsta i sin syn på saken beträffande Yara. De ville kanske inte medge att de agerat fel från början och gått på denna charmige psykopat som fått vårdnad.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnsomfarilla/anmalanarbarnfarilla
Citera
2014-10-15, 11:20
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inga formkrav på anmälan till de sociala myndigheterna. Vem som helst kan anmäla, och det har gjorts flera anmälningar i detta fall, som socialsekreterarna på Karlskrona kommun har struntat i. De hade inget öppet ärende och det var där felet är. De bortsåg från sin skyldighet att utreda.

Det är i efterräkningarnas tid man försöker "hitta" lagen och bortser från de rutiner som redan finns och fungerar på andra orter än i Karlskrona!
Kan inte annat än att hålla med. Verkar nästan som de utnyttjat rektorns sjukdom för att komma undan. Möjligen kan man hitta någon handlingsplan på skolan, som kan tänkas vara vag och behöver preciseras. Men att det skulle stå att all anmälan måste gå genom rektor har jag svårt att tro, då det skulle vara ett direkt lagbrott.

Citat:
Det är en lögn att det behövs lagändring när folk inte sköter sitt jobb. Lagen fungerar utmärkt om en socialsekreterare vill ha lagstöd för sina åtgärder. Det enda som behövs är att göra sig av med de som är inkompetenta och få fram folk som kan tolka de lagar och regler som hör till verksamheten. Om man inte tar anmälningar på allvar från allmänheten (grannar) och inte utreder, så blir det där med lagen, endast en usel ursäkt.
Det är väl ingen som krävt lagändring? Vem i så fall?

Citat:
Ett samtal från rektorn räcker när grannar och andra redan anmält. Min uppfattning är att det låter bra att skylla på skolans rutiner, men socialen hade redan tillräckligt för att inte ta upp ett nytt ärende, när de redan borde haft ett ärende på gång.

Det vi vet är att det inte fanns ett ärende och att kommunen skyller detta å rektorn. Mycket märkligt då det ofta är grannar som anmäler när barn far illa, och det tas på allvar i andra kommuner.
Ja, det här med skolan och rektorn är ett direkt sidospår. Det var flera som anmälde, och det var soc som inte agerade.

Citat:
I detta fall hade de redan en uppfattning som gynnade Rami när han fick vårdnaden. Ett beslut taget på lösa boliner, men som gjorde att de var låsta i sin syn på saken beträffande Yara. De ville kanske inte medge att de agerat fel från början och gått på denna charmige psykopat som fått vårdnad.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnsomfarilla/anmalanarbarnfarilla
Mycket bra och klara direktiv i den länken.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-10-15 kl. 11:23.
Citera
2014-10-15, 15:51
Medlem
LaScalas avatar
Jag tycker det är bra om vi är många som kontaktar Blekinge tingsrätt och frågar om FUP i digital form. Vi är förmodligen många som inte vill lösa ut 5 kg papperskopior till astronomiskt pris. Bra att visa att intresse finns.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av denna TR så jag vet ej hur de brukar tillhandahålla FUP.

Att fråga lokala medier om deras rapportering är också angeläget. Tänker BLT tillhandahålla liverapportering bakom betalvägg t ex?'

Jag har skickat ett par förfrågningar och lägger upp svar i takt med att jag får nåra.

Det känns angeläget att läsa FUP även om jag tro vi får pendla mellan smärta och ilska.
Citera
2014-10-16, 07:58
Medlem
Rektorn på skolan skickades hem efter att Yara hittats död, så även den socialsekreterare som hade hand om Yara-ärendet.
Under tiden rektor var hemma kraschade han bilen och hamnade på sjukhus.

Hur man än snurrar denna pinne så pekar den ändå mot socialtjänstens bord
Jag undrar hur står man ut med sig själv om ett barn mördas och man lyfte inte ett finger för att förhindra detta?
Rektor försökte iallafall även om han inte stod på sig gentemot socialkärringen i telefonen.
Och när en rektor ringer och är orolig för ett barn i hans skola - det är väl uppgifter som borde kontrolleras noga?
Så vad i helvete pysslar dom med på socialkontoren?

Girlang skickade en länk till tråden från dn-debatt där man vevar upp samma gamla skåpmat
Citera
2014-10-16, 08:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Rektorn på skolan skickades hem efter att Yara hittats död, så även den socialsekreterare som hade hand om Yara-ärendet.
Under tiden rektor var hemma kraschade han bilen och hamnade på sjukhus.

Hur man än snurrar denna pinne så pekar den ändå mot socialtjänstens bord
Jag undrar hur står man ut med sig själv om ett barn mördas och man lyfte inte ett finger för att förhindra detta?
Rektor försökte iallafall även om han inte stod på sig gentemot socialkärringen i telefonen.
Och när en rektor ringer och är orolig för ett barn i hans skola - det är väl uppgifter som borde kontrolleras noga?
Så vad i helvete pysslar dom med på socialkontoren?

Girlang skickade en länk till tråden från dn-debatt där man vevar upp samma gamla skåpmat

Kanske var det så att rektor fick problem, klandrade sig själv att inte ha gjort tillräckligt, och inte riktigt var sig själv, och därför kraschade med bilen? Fast det är förstås bara spekulation från min sida. Kanske bör de göra reglerna för detta klarare på skolan, så att inga missförstånd kan uppstå. Men det borde nog alla skolor tänka på, så att det inte råder några tveksamheter.

Det är oavsett uppenbart att ansvaret ligger på de sociala myndigheterna. De fick en anmälan och de gjorde ingenting.
Citera
2014-10-16, 09:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

29/10
6/11
11/11
13/11
18/11
19/11
21/11
3/12
4/12
5/12
Tio huvudförhandlingsdagar. Och ett förberedande sammanträde innan dess. Uppenbarligen är de här ett mål med helt annan komplexitet än också ett rätt krångligt normalt mordmål.
Citera
2014-10-16, 09:21
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tio huvudförhandlingsdagar. Och ett förberedande sammanträde innan dess. Uppenbarligen är de här ett mål med helt annan komplexitet än också ett rätt krångligt normalt mordmål.
Visst är det mycket, men förmodligen behöver båda två tolkhjälp och då drar det ju ut på tiden.
Men det känns inte som om det är enda anledningen.
Citera
2014-10-16, 09:33
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst är det mycket, men förmodligen behöver båda två tolkhjälp och då drar det ju ut på tiden.
Men det känns inte som om det är enda anledningen.

Arbogamålet hade färre dagar planerade. En bra simultantolk klarar att översätta lika fort som en person talar. Detta kommer att bli ett mycket komplicerat indiciemål. 50-60 vittnen - eller fler?

Karlskrona TR är för underdimensionerad för den här typen av mastodont-mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in