Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Ha ha! Jag som trodde det var rektorn som tvingats bort i det som på modern svenska heter timeout. Man kan förstås tycka att rektorn har ansvar för att personalen känner till de här grundläggande reglerna, men personligen tycker jag att var och en har ansvar att känna till de lagar som gäller för ens arbete.
Det finns inga formkrav på anmälan till de sociala myndigheterna. Vem som helst kan anmäla, och det har gjorts flera anmälningar i detta fall, som socialsekreterarna på Karlskrona kommun har struntat i. De hade inget öppet ärende och det var där felet är. De bortsåg från sin skyldighet att utreda.
Det är i efterräkningarnas tid man försöker "hitta" lagen och bortser från de rutiner som redan finns och fungerar på andra orter än i Karlskrona!
Det är en lögn att det behövs lagändring när folk inte sköter sitt jobb. Lagen fungerar utmärkt om en socialsekreterare vill ha lagstöd för sina åtgärder. Det enda som behövs är att göra sig av med de som är inkompetenta och få fram folk som kan tolka de lagar och regler som hör till verksamheten. Om man inte tar anmälningar på allvar från allmänheten (grannar) och inte utreder, så blir det där med lagen, endast en usel ursäkt.
Ett samtal från rektorn räcker när grannar och andra redan anmält. Min uppfattning är att det låter bra att skylla på skolans rutiner, men socialen hade redan tillräckligt för att inte ta upp ett nytt ärende, när de redan
borde haft ett ärende på gång.
Det vi vet är att det inte fanns ett ärende och att kommunen skyller detta å rektorn. Mycket märkligt då det ofta är grannar som anmäler när barn far illa, och det tas på allvar i andra kommuner.
I detta fall hade de redan en uppfattning som gynnade Rami när han fick vårdnaden. Ett beslut taget på lösa boliner, men som gjorde att de var låsta i sin syn på saken beträffande Yara. De ville kanske inte medge att de agerat fel från början och gått på denna charmige psykopat som fått vårdnad.
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnsomfarilla/anmalanarbarnfarilla