2014-10-15, 17:48
Medlem
MrMonos avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5992039

Äntligen! Nolltoleransen ska äntligen läggas ned. Hur tror ni att det här kommer påverka scenen? Jag tänker att nu kommer buffen, förhoppningsvis, inte vara lika alert. Saker kommer få sitta längre, och då kommer det nog att produceras mer kvalitet, som i sin tur kommer att inspirera yngre generationer.
Citera
2014-10-15, 18:02
Medlem
RingInteSnutens avatar
Frågan är, kommer det släppas lagliga vägger i stockholm?
Eller utifall det kommer släppas lite friare, vilket inte vore helt fel heller.

Dock tror jag att det kommer sluta med att du får åka till e kåk där dom kontrollerar vad du målar, med tanke på stockholms kultur pk elit.

Dock tror jag att buffen kommer kanske tillåmed vara lite mer alert för att visa att det inte är ok att måla någonstans förutom avsatt plats.

Men drömma om ett friare stockholm kan man ju alltid göra....
Citera
2014-10-15, 18:26
Medlem
kinesarsles avatar
Och hur fan tänkte de där?
Citera
2014-10-15, 18:28
Medlem
.Dorfs avatar
Artikel på Gatukonst ang avskaffandet.

http://www.gatukonst.se/2014/10/15/nu-ryker-nolltoleransen/

Stämmer det verkligen att Stockholm är Europas enda stad utan lagliga väggar? Menar dom då som staten tillhandahåller? Finns väl på Cyklopen osv men räknas kanske inte?
Citera
2014-10-15, 18:31
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dorf
Artikel på Gatukonst ang avskaffandet.

http://www.gatukonst.se/2014/10/15/nu-ryker-nolltoleransen/

Stämmer det verkligen att Stockholm är Europas enda stad utan lagliga väggar? Menar dom då som staten tillhandahåller? Finns väl på Cyklopen osv men räknas kanske inte?

Stämmer bra, även i Sverige är Stockholm den enda staden utan lagliga väggar.

Lagliga väggar drar folk att måla där dom får.
Dock tveksamt att det kommer ske utan kontroll i Stockholm.

Mer färg åt folket!
Citera
2014-10-15, 19:27
Medlem
Kastaflaskas avatar
Det finns en för/emot-tråd redan, frågor som "varför målar man på andras egendom?" etc. får ni ta i den tråden....

OnT: Kul! Detta innebär även en massa trevliga saker för de som inte bryr sig om lagliga väggar
Citera
2014-10-15, 19:37
Medlem
thewellovedones avatar
I Malmö där jag bor har vi haft lagliga graffittiväggar så länge jag kan minnas och det har alltid fungerat bra och självfallet är det väggar på ett kommunägt hus. Nolltolerans mot graffitti är och förblir tramsig "konstsharia".
Citera
2014-10-15, 19:45
Medlem
Förhoppningsvis för det med sig något positivt för själva graffitiscenen.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Och hur fan tänkte de där?
Jag tror inte att det i längden var försvarbart att upprätthålla ett program som inte gav det resultat som var tänkt.
Citera
2014-10-15, 19:49
Medlem
XBLXMs avatar
I min stad hade dom ett jävla trams med att börja med lagliga väggar. Argumentet var att närområden kommer att få klotter och tomma burkar etc. Efter första och största väggen kom, märkte dom att närområdet och hela staden hade mindre olagligt "klotteri" än förr. Nu har d kommit mera och mera lagliga.
Citera
2014-10-15, 19:53
Medlem
XBLXMs avatar
Bor i Finland och nolltoleransen kom ju med fittiga väktare som var helt brutala mot målare. Det ledde till ett stort hat mot väktarfirmorna och en speciell väktare - "Petri Lokka", jävla fitta. På varje olaglig piece (int nu kanske varje) men ändå, stog det Lokka187 elr liknande. De fick väl staten att tänka.
Citera
2014-10-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XBLXM
Bor i Finland och nolltoleransen kom ju med fittiga väktare som var helt brutala mot målare. Det ledde till ett stort hat mot väktarfirmorna och en speciell väktare - "Petri Lokka", jävla fitta. På varje olaglig piece (int nu kanske varje) men ändå, stog det Lokka187 elr liknande. De fick väl staten att tänka.

Berätta gärna mer om Lokka, fick han spö osv?
Citera
2014-10-15, 21:20
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Instämmer.

Varför måste man måla på andras väggar? Är det för dyrt att köpa själv? Eller finns det något självändamål i att måla på andras saker istället för sina egna?

Det har tills nu varit förbjudet att måla graffitiliknande motiv på offentliga väggar Stockholm. Oavsett om man haft tillstånd eller inte.

http://www.gatukonst.se/2014/02/17/fp-m-muralkonst-inte-tillatet-i-stockholm/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in