Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Varifrån härrör uppgiften att Leif Tell skulle lumpat samtidigt som Peter Löfgren?
Minns inte säkert, men det är i samma härad som den journalist som åkte på samma buss och jobbade med en rättegång där Tell var åtalad. Jag ska lite lite här...
Edit:
Fel. Det var Piltz som var åtalad i rättegången som Kranz bevakade. Tydligen har någon annan (vittne som kallas Jerker), enligt Henry Söderström, sett samme Piltz med walkie talkie i mordplatsens närhet.
...
OK, jag har nu snokat mer i detta, och enligt granskningskommisionens rapport, så kände INTE busschauffören omdelbart igen dessa 2 herrar. Den uppgiften är sannilkt
fel.
Han skall av Kranz ha förevistas bilder av Piltz och Tell och genast känt igen Piltz, men inte Tell. Detta enligt granskningskommisionen SOU1999:88, sid 337.
http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/295e5712.pdf
I granskningskommisonen framställs också busschaufören som varande mentalt instabil. Det kanske han var vid tillfället, vad vet jag. Men liknande etiketter har man ju från utrednigshåll försökt klistra på även andra vittnen, så tyvärr ger jag inte mycker för detta (han kan ha blivit skrämd). Men klart är att han vid sina första kontakter med polisen inte har uppgett dom uppseendeväckande personernas identiteter. Det kommer senare. Efter det privata mötet med Kranz (enligt kommisionen). Och då är det bara Piltz. Utpekande av Tell kommer senare.
Chauffören anmäler dock sina iaktagelser till polisen innan han har hört talats om Kranz eller några av Kranz uppgifter har publicerats, bara några dagar efter mordet. Att han sett
något märkligt som han tyckte var värt att rapportera verkar klart.