2014-10-14, 20:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tell har ju observerats på minst en annan plats strax efter mordet också, bordandes en buss, strax nord ost om mordplatsen (jag minns inte exakt var, men det är inte långt undan). Busschaffisen hade gjort lumpen i samma veva som Tell och kände väl igen honom.
Vem har sett Tell på stureplan? Jag har inte hört om det innan.

Varifrån härrör uppgiften att Leif Tell skulle lumpat samtidigt som Peter Löfgren?
Citera
2014-10-14, 20:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Varifrån härrör uppgiften att Leif Tell skulle lumpat samtidigt som Peter Löfgren?

Minns inte säkert, men det är i samma härad som den journalist som åkte på samma buss och jobbade med en rättegång där Tell var åtalad. Jag ska lite lite här...

Edit: Fel. Det var Piltz som var åtalad i rättegången som Kranz bevakade. Tydligen har någon annan (vittne som kallas Jerker), enligt Henry Söderström, sett samme Piltz med walkie talkie i mordplatsens närhet.
...
OK, jag har nu snokat mer i detta, och enligt granskningskommisionens rapport, så kände INTE busschauffören omdelbart igen dessa 2 herrar. Den uppgiften är sannilkt fel.
Han skall av Kranz ha förevistas bilder av Piltz och Tell och genast känt igen Piltz, men inte Tell. Detta enligt granskningskommisionen SOU1999:88, sid 337.
http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/295e5712.pdf
I granskningskommisonen framställs också busschaufören som varande mentalt instabil. Det kanske han var vid tillfället, vad vet jag. Men liknande etiketter har man ju från utrednigshåll försökt klistra på även andra vittnen, så tyvärr ger jag inte mycker för detta (han kan ha blivit skrämd). Men klart är att han vid sina första kontakter med polisen inte har uppgett dom uppseendeväckande personernas identiteter. Det kommer senare. Efter det privata mötet med Kranz (enligt kommisionen). Och då är det bara Piltz. Utpekande av Tell kommer senare.
Chauffören anmäler dock sina iaktagelser till polisen innan han har hört talats om Kranz eller några av Kranz uppgifter har publicerats, bara några dagar efter mordet. Att han sett något märkligt som han tyckte var värt att rapportera verkar klart.
Senast redigerad av LeifD2 2014-10-14 kl. 21:21.
Citera
2014-10-14, 21:25
Medlem
LeifD2s avatar
Bra rysk film om Palmemordet:

https://www.youtube.com/watch?v=WXKMZRwAUOo

Allt är inte superkorrekt (det hävdas att OP var på väg att korsa gatan, men det är ju nära ändå).
Filmen är med svensk berättarröst. Ni som kan ryska kan kanske snappa upp lite.
Intressanta ryska gubbar är med. Också kul att få lite rysk/sovjetisk vinkel på saker.
Citera
2014-10-14, 21:29
Medlem
bartrams avatar
Vilken skog vi befinner oss i?. Det kanske är viktigare än att artbestämma varje enskilt träd?

Den grundläggande frågan är ju om skogens beskaffenhet kan bestämmas genom att summera de enskilda trädens egenskaper?
Citera
2014-10-15, 09:50
Medlem
p.norths avatar
Tror ni att V.G blev utlovad en slags överbeskydd i USA därför han drog dit, men när det började brännas och Överbro skulle över så vågade man inte chansa nå mera?
Citera
2014-10-15, 11:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Tror ni att V.G blev utlovad en slags överbeskydd i USA därför han drog dit, men när det började brännas och Överbro skulle över så vågade man inte chansa nå mera?
Svårt att veta. Däremot tycker jag det är helt otroligt att han fick inresevisum och uppehållstillstånd när han förekommit i en brottsutredning. Visst, inte åtalad och dömd men definitivt misstänkt i ett high-prifile case. USA var och är rätt petiga med vem man släpper in i landet och ljuger man om än det minsta på sin inresedeklaration åker man ut på arschlet. Så, det tycker jag är mycket underligt vad gäller VG men det gör honom inte till en mördare eller ens till en konspiratör.
Citera
2014-10-15, 11:57
Medlem
p.norths avatar
hur var relationen mellan V.G och S.E kände dom varandra på nå sätt?
tänkte om V.G blev som utnyttjad eller spelade en slags dubbelroll och man användes av S.E som en länk eftersom man visste hans inställning om O.P
Citera
2014-10-15, 15:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
hur var relationen mellan V.G och S.E kände dom varandra på nå sätt?
tänkte om V.G blev som utnyttjad eller spelade en slags dubbelroll och man användes av S.E som en länk eftersom man visste hans inställning om O.P

Viktor Gunnarsson fanns med I bilden även efter Hans Holmer var avpolleterad. Telefonavlyssnades i flera perioder 1987. Tiny-Tinys uppgift att VG var Säpo-infiltratör i EAP är också intressant. Jm
Citera
2014-10-15, 16:11
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson fanns med I bilden även efter Hans Holmer var avpolleterad. Telefonavlyssnades i flera perioder 1987. Tiny-Tinys uppgift att VG var Säpo-infiltratör i EAP är också intressant.
Intressant är i det sammanhanget också VG egna ord i samband med tryckfrihetsmålet i Göteborg: Varför hackar ni på mig, jag är bara i periferin (av gruppen som mördade OP)?

Det är inte otroligt att tänka sig att VG kan ha haft någon roll i händelserna, fast inte som mördare kanske. Han hade en hel del mysko för sig och skulle kanske kunna ha passat in i någon av alla de grupperingar vi spekulerat om i Barbro/Leon-tråden. Eller varför inte den av Heed omnämnda SIS.
Citera
2014-10-15, 16:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
. Eller varför inte den av Heed omnämnda SIS.

SIS? Statens InstutitionsStryrelse? Nej, det måste betyda något annat.
Är det Börje Heed som åsyftas här? Han verkar ju ha haft intresse av både politik och spionage. Verkar ha varit en karl med ett intressant liv. Från blekinge, precis som Gunnarsson.

Jag tror det är mycket runt Gunnarsson som vi aldrig fått veta och troligen aldrig får veta.
Jag har en teori om att han var tänkt som syndabock, men fick en sådan otrolig lust att gå på bio så han gjorde det istället. (Han var ju bio-entusiast av rang, vanligen med flera biobesök per vecka). Jag tror också att han kan ha varit telefonkatalog för någon organisation, lite på samma sätt som spioner använder levande brevlådor.
Nyckeln i fickan till den skumma lokalen med bulgar- och eventuella KGB-kopplingar är ju ytterst märklig. Vad skulle han med den till? Umgicks han med bulgarer (som i sig kunde misstänkas jobba åt KGB)?
Citera
2014-10-15, 16:35
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SIS? Statens InstutitionsStryrelse? Nej, det måste betyda något annat.
Är det Börje Heed som åsyftas här? Han verkar ju ha haft intresse av både politik och spionage. Verkar ha varit en karl med ett intressant liv. Från blekinge, precis som Gunnarsson.

Jag tror det är mycket runt Gunnarsson som vi aldrig fått veta och troligen aldrig får veta.
Jag har en teori om att han var tänkt som syndabock, men fick en sådan otrolig lust att gå på bio så han gjorde det istället. (Han var ju bio-entusiast av rang, vanligen med flera biobesök per vecka). Jag tror också att han kan ha varit telefonkatalog för någon organisation, lite på samma sätt som spioner använder levande brevlådor.
Nyckeln i fickan till den skumma lokalen med bulgar- och eventuella KGB-kopplingar är ju ytterst märklig. Vad skulle han med den till? Umgicks han med bulgarer (som i sig kunde misstänkas jobba åt KGB)?
Jo det är Börje Heed som jag syftar på, den gamle kriminalreportern med omvittnat goda och mångåriga kontakter både högt och lågt. Han hade mycket goda källor som han hade nytta av som kriminalreporter och skribent. Som VG (och förresten även Valter Kegö) kom han från det lilla landskapet Blekinge.

Om hans källor talat sanning skulle IB:s inrikesdel överlevt på sparlåga och aktiverats någon gång runt 1985. Vad organisationsförkortningen SIS stod för kan man ju bara spekulera kring. En slump att det är samma förkortning som brittiska SIS (MI6)?

Heed tyckte iaf att han hade tillräckligt bra källor för att skriva ett par rader om detta i Vem är vem i spionernas värld.
Citera
2014-10-15, 18:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant är i det sammanhanget också VG egna ord i samband med tryckfrihetsmålet i Göteborg: Varför hackar ni på mig, jag är bara i periferin (av gruppen som mördade OP)?

Det är inte otroligt att tänka sig att VG kan ha haft någon roll i händelserna, fast inte som mördare kanske. Han hade en hel del mysko för sig och skulle kanske kunna ha passat in i någon av alla de grupperingar vi spekulerat om i Barbro/Leon-tråden. Eller varför inte den av Heed omnämnda SIS.

SIS är intressant då det finns starka indikationer på att dom redan dagarna efter MOP riktar sökljuset mot Sydafrika genom att aktivera källor som tipsar Karl-Gunnar Bäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in