2014-10-15, 10:25
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Skärp dig. Kan du inte lämna den frågan till bibelexegeter och teologer? Du har ju uppenbarligen högst begränsade kunskaper om bibelns innehåll. När någon ber dig citera Jesus så drar du fram verser från Hosea och Korinthierbrevet.

Alkohol är INTE förbjudet i Bibeln. Du kanske väldigt gärna vill att alkohol skall vara förbjudet i bibeln, men tyvärr har du en verklighet som du måste förhålla dig till.

Oavsett om man visar er argumenten så spelar det ingen roll ni hittar vägar ut bara för att få göra det ni vill och inte vad bibeln säger!!
Citera
2014-10-15, 10:31
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag kan nog inte övertyga dig att Jesus inte drack alkohol eftersom du ser Bibeln som en absolut sanning och är fast besluten att Jesus faktiskt drack alkohol.

Haha!! Du är rolig du. Inser du inte att det är DU som ser KORANEN som en absolut sanning och att det är DU som är fast besluten att Jesus inte drack alkohol. Hela den här diskussionen är formad av dina skygglappar. Du vägrar att inse att det är högst troligt att Jesus drack alkohol för att du har en blind tro på att Koranen är sann. Så sluta beskylla mig för att vara oärlig. Om du har några bevis för din ståndpunkt så är det bara att redovisa. (Och här gills inte argument av typen: "Koranen säger att...", "Alkohol är skadligt..." eller "Jag tror att...")

Helt oavsett hur man ser på bibelns så är det i princip säkert att Jesus drack alkohol. Jesus befann sig i en judisk kontext där alkohol definitivt inte var tabubelagt. I bibelmaterialet finner vi att Jesus jämförs med Johannes Döparen och framställs som mindre nitisk, att Jesus drack alkohol till skillnad från Johannes Döparen. Vi ser att Jesus umgicks (åt och drack) med publikaner och syndare. Dessutom har vi goda skäl att tro att Jesus instiftade nattvarden där vin förekommer.

Hur förklarar du detta? Med att bibeln har förvanskats? Av vem då, i så fall? Var det kanske någon i den kristna rörelsen som gillade alkohol jättemycket och som bestämde sig för att sprida idéer om att Frälsaren faktiskt visst drack. Och med tiden blev detta den gängse uppfattningen? Om du menar att det har gått till ungefär så. Vad är dina bevis för det? Finns det några historiska belägg för att den kristna rörelsen var uppdelad i en falang som gillade alkohol och en falang som ogillade alkohol? Finns det textkritiska underlägg för att bibeln från början beskrev Jesus som nykterist?

Nej. Givetvis inte. Och därför kvittar det om man ser Bibeln som Guds ord eller inte. Min argumentation står inte och faller med att Bibeln är gudomligt uppenbarad skrift.

Citat:
Det enda jag kan göra för tillfället är att övertyga dig att Bibeln inte är en absolut sanning. Min fråga till dig är isåfall: anser du att allt som står i Bibeln är Guds ord? Skulle din bild om Bibeln förändras om den innehöll motsägelser?

Nej för jag vet att den innehåller motsägelser. Du förstår jag läser bibeln ganska mycket och har relativt bra koll på innehållet.
Citera
2014-10-15, 10:33
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Oavsett om man visar er argumenten så spelar det ingen roll ni hittar vägar ut bara för att få göra det ni vill och inte vad bibeln säger!!

Nej. Det förhåller sig precis tvärtom. Gång på gång förklarar man varför du har fel men du lyssnar inte.

Nu ger jag dig en chans till. Visa att Jesus var emot alkohol.
Citera
2014-10-15, 10:42
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Nej. Det förhåller sig precis tvärtom. Gång på gång förklarar man varför du har fel men du lyssnar inte.

Nu ger jag dig en chans till. Visa att Jesus var emot alkohol.

Jag har en fråga till dig när du läser bibeln läser du den som en dikt eller mediterar du, det verkar som att du gör allt bara för att alkohol ska vara tillåtet själv har Jesus sagt att berusa er inte med alkohol, och för det andra så nämns till och med att griskött är förbjuden!

Bibeln skrev många år efter Jesus vilket gör att det sannerligen inte är så sann som man påstår och att det finns motsägelser i bibel låter väldigt trolöst, Gud kan väl inte göra fel?

Skulle vara svårt att följa svenska lagen om den hade motsägelser!
Senast redigerad av tarek90 2014-10-15 kl. 10:47.
Citera
2014-10-15, 10:46
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Jag har en fråga till dig när du läser bibeln läser du den som en dikt eller mediterar du, det verkar som att du gör allt bara för att alkohol ska vara tillåtet själv har Jesus sagt att berusa er inte med alkohol, och för det andra så nämns till och med att griskött är förbjuden!

Bibeln skrev många år efter Jesus vilket gör att det sannerligen inte är så sann som man påstår och att det finns motsägelser i bibel låter väldigt trolöst Gud kan väl inte göra fel?

Ha du ens kollat på klippen jag la upp?
Citera
2014-10-15, 11:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har en fråga till dig när du läser bibeln läser du den som en dikt eller mediterar du, det verkar som att du gör allt bara för att alkohol ska vara tillåtet själv har Jesus sagt att berusa er inte med alkohol,

Falsk dikotomi. Att uppmana någon att inte berusa sig är inte samma sak som att förbjuda alkohol helt.

Citat:
och för det andra så nämns till och med att griskött är förbjuden!

I GT, ja. Detta förbud upphävs senare i NT. Vart vill du komma?

Citat:
Bibeln skrev många år efter Jesus vilket gör att det sannerligen inte är så sann som man påstår

HAHAHAHAHAHHA men koranen har såklart rätt om jesus fastän den skrevs 600 år efter hans död?

Citat:
och att det finns motsägelser i bibel låter väldigt trolöst, Gud kan väl inte göra fel?

Som sagt, kristna är ju inte så korkade så att de lägger alla ägg i en korg och påstår att gud författat bibeln. De kallar det istället "gudsinspirerad" text. Text från gud genom en människa kan givetvis bli fel.

Med det sagt så kan jag ju som ateist såklart ifrågasätta varför gud skulle använda sig av sådan bristfällig metod för att nå ut med sitt budskap.....men det gör inte saken bättre för islam, för om eran tro är sann så måste det innebära att gud instiftade kristendomen fullt medveten om att miljarder människor i framtiden skulle tillhöra fel religion, utan att det är deras fel eftersom statistiken är väldigt tydlig med att barn tenderar att ärva sina föräldrars religion.

Citat:

Självklart har även lagen motsägelser. Lagen är ett ständigt pågående arbete som behöver tolkas av våra domstolar och omformuleras av våra förtroendevalda.
Citera
2014-10-15, 12:28
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Falsk dikotomi. Att uppmana någon att inte berusa sig är inte samma sak som att förbjuda alkohol helt.

I GT, ja. Detta förbud upphävs senare i NT. Vart vill du komma?

HAHAHAHAHAHHA men koranen har såklart rätt om jesus fastän den skrevs 600 år efter hans död?

Som sagt, kristna är ju inte så korkade så att de lägger alla ägg i en korg och påstår att gud författat bibeln. De kallar det istället "gudsinspirerad" text. Text från gud genom en människa kan givetvis bli fel.

Med det sagt så kan jag ju som ateist såklart ifrågasätta varför gud skulle använda sig av sådan bristfällig metod för att nå ut med sitt budskap.....men det gör inte saken bättre för islam, för om eran tro är sann så måste det innebära att gud instiftade kristendomen fullt medveten om att miljarder människor i framtiden skulle tillhöra fel religion, utan att det är deras fel eftersom statistiken är väldigt tydlig med att barn tenderar att ärva sina föräldrars religion.

Självklart har även lagen motsägelser. Lagen är ett ständigt pågående arbete som behöver tolkas av våra domstolar och omformuleras av våra förtroendevalda.

Koranen kom 600 år efter jesus men skillnaden var att vi hade en profet, som jesus på sin tid sa att han skulle komma!
Citera
2014-10-15, 12:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Koranen kom 600 år efter jesus men skillnaden var att vi hade en profet,

Och denna skillnad skull innebära vad, menar du?

Citat:
som jesus på sin tid sa att han skulle komma!

Eller hur...syftar du på John 14:16 eller?
Citera
2014-10-15, 14:11
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och denna skillnad skull innebära vad, menar du?

Eller hur...syftar du på John 14:16 eller?
Ja, Jesus talade om profeten Mohammed
Citera
2014-10-15, 14:40
Medlem
Jesus var en lagföljande jude som insisterade på att hans följeslagare skulle följa dem judiska lagarna och det gamla testamentet med undantag för sabbaten ur den synpunkten så är jesus betydligt mer av en muslim än dagens kristna då islam är betydligt närmare judendomen än dangens hedniskt baserade kristendom.
Citera
2014-10-15, 15:17
Medlem
Citat:
Måste vara den nyast bibeln jag har kanske skillnad på dom
Försök inte komma undan, jag hänvisade till bibel 2000 samt bibel 1917. Erkänn bara att det inte står någon stans i nya testamentet att alkohol är förbjudet. Jag har överbevisat dig alldeles för mycket om varför det inte är en synd enligt kristendomen att dricka vin, blir bara massa upprepningar i tråden pga av att ni muslimer är så trångsynta. Nu när du inser att du har fel och vi har rätt så börjar du dra upp nästa sak, att det skulle vara förbjudet för kristna att äta griskött, självklart har du fel även här.
"Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11

"Allt som säljs i köttstånden kan ni äta utan att undersöka det för ert samvetes skull – jorden är Herrens med allt den rymmer. Om en som inte tror bjuder hem er och ni tackar ja, ät då allt som sätts fram för er utan att för samvetets skull undersöka vad det är." 1 Kor 10:25-27

Ni muslimer har fortfarande inte häller svarat på min fråga: (FB) Jesus var Profet och muslim
Citera
2014-10-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ciamara
Försök inte komma undan, jag hänvisade till bibel 2000 samt bibel 1917. Erkänn bara att det inte står någon stans i nya testamentet att alkohol är förbjudet. Jag har överbevisat dig alldeles för mycket om varför det inte är en synd enligt kristendomen att dricka vin, blir bara massa upprepningar i tråden pga av att ni muslimer är så trångsynta. Nu när du inser att du har fel och vi har rätt så börjar du dra upp nästa sak, att det skulle vara förbjudet för kristna att äta griskött, självklart har du fel även här.
"Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” Matt 15:11

"Allt som säljs i köttstånden kan ni äta utan att undersöka det för ert samvetes skull – jorden är Herrens med allt den rymmer. Om en som inte tror bjuder hem er och ni tackar ja, ät då allt som sätts fram för er utan att för samvetets skull undersöka vad det är." 1 Kor 10:25-27

Ni muslimer har fortfarande inte häller svarat på min fråga: (FB) Jesus var Profet och muslim

Dom drack ju vin under sista måltiden t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in