Citat:
Jag förstår hur du tänker, men vore det inte bättre att titta på utdelade [relevanta] uppehållsrätter i stället? Nu är jag visserligen lite petig, men just den där statistiken kan vara lite missvisande eftersom att man inte vet var dessa nettoinflyttade kommer från eller vad de gör, eller hur länge de kan stanna. Nu räknar du ju till och med med utbytesstudenter och [vita] svenskar födda i andra länder.Tack för ett seriöst svar.
Jag räknade ökningen i antalet utlandsfödda under 2013, dvs 58 000 personer (källa). Av dessa var runt 40 000 personer från länder i afrika och mellanöstern.
Tittar man på arbetstillstånd så delade vi ut ca 15 000, varav runt 5 000 kan anses ha genomsnittlig inkomst eller högre. (källa)
Jag räknade ökningen i antalet utlandsfödda under 2013, dvs 58 000 personer (källa). Av dessa var runt 40 000 personer från länder i afrika och mellanöstern.
Tittar man på arbetstillstånd så delade vi ut ca 15 000, varav runt 5 000 kan anses ha genomsnittlig inkomst eller högre. (källa)
Citat:
Jag fick för mig att de redovisade kostnaderna inkluderade transfereringar till pensionssystemet. Säger du att det inte är så så får jag tro på dig
Vad gäller löneutvecklingen för gruppen i rapporten så har vi en ganska platt lönekurva i Sverige, särskilt för lågavlönade personer som har jobbat ett antal år.
Invandrarnas bidrag var mycket riktigt netto, dvs 10 000 kr per år. Men livstidskostnaden var också netto, inte brutto. Om man ger ett nettoöverskott på 10 000 kr om året under arbetslivet blir det då ett plus ca 300 000 - 400 000 kr under 30-40 år. Pension och äldrevård kostar sedan en bra bit över tre miljoner.
Lågt räknat blir alltså denna invandrares nettokostnad mellan två och tre miljoner.
Notera att detta är för en invandrare som de flesta svenskar tror att vi går med vinst på eftersom han arbetar. De med hög arbetslöshet kostar mycket mer.
Invandrarnas bidrag var mycket riktigt netto, dvs 10 000 kr per år. Men livstidskostnaden var också netto, inte brutto. Om man ger ett nettoöverskott på 10 000 kr om året under arbetslivet blir det då ett plus ca 300 000 - 400 000 kr under 30-40 år. Pension och äldrevård kostar sedan en bra bit över tre miljoner.
Lågt räknat blir alltså denna invandrares nettokostnad mellan två och tre miljoner.
Notera att detta är för en invandrare som de flesta svenskar tror att vi går med vinst på eftersom han arbetar. De med hög arbetslöshet kostar mycket mer.

Citat:
Inte glömma bort att Sverige är ett land med hög social rörlighet... http://www.dn.se/kultur-noje/essa/mojligheternas-land/
Barnens utbildning och inkomster följer föräldrarnas i hög grad. Detta gäller både svenskar och invandrare. Vi ser tyvärr nu hur sant detta är i Rosengård, Tensta, Biskopsgården, osv.
Välfärden är så dyr i Sverige att det bara är de 40% av svenskarna med högst livsinkomst som ger ett nettotillskott under sitt liv (länk). Resterande 60% kostar pengar eftersom de betalar mindre i skatt än de kostar i välfärd.
Med andra ord kommer deras barn sannolikt också att bli en stor nettokostnad.
Välfärden är så dyr i Sverige att det bara är de 40% av svenskarna med högst livsinkomst som ger ett nettotillskott under sitt liv (länk). Resterande 60% kostar pengar eftersom de betalar mindre i skatt än de kostar i välfärd.
Med andra ord kommer deras barn sannolikt också att bli en stor nettokostnad.