2014-10-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Köp "vanliga" Xact Bear som bara har 1,5 ggr hävstång. Finns ju alltid "risk" för en rekyl i veckan, och då vill du ha så lite hävstång som möjligt.

Generellt tycker jag marknaden känns väldigt riskfylld just nu, och jag personligen skulle inte vilja utsätta mig för ännu större risk med hjälp av hävstång. Så jag hade tagit den "mildaste" björnen om jag varit tvungen att välja.

Instämmer.. Största uppgången på Dow för året följs av största nedgången, då gör man bäst i att köra utan hävstång.
Citera
2014-10-13, 10:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Men ni som varit med ett tag tycker man ska sitta lugnt i båten? Även om ens innehav har minskat med 4,5% sen ursprungsinsättningen?
Citera
2014-10-13, 10:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men ni som varit med ett tag tycker man ska sitta lugnt i båten? Även om ens innehav har minskat med 4,5% sen ursprungsinsättningen?
Tror du att du kan tajma så gör det.

Jag kan det inte.

Man bör ha en tidshorisont på 10+ år om man ligger inne i börsen och då kommer man att uppleva en eller två större krascher och ett antal mindre.
Citera
2014-10-13, 10:44
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:

Man kan inte ge någon ett individuellt råd utan att veta förutsättningen. Beror helt på hur mycket du har satt på börsen, i vilka aktier, hur mycket övrigt kapital du har och din livssituation i övrigt.

Som jag skrev tidigare, kan du tänka dig att ha pengarna upplåsta i 5 år behöver du inte gå ur däremot ser jag ingen anledning till att följa med i nedgången. Jag hade gått ur nu och väntat efter ett bättre ingångsläge i börsen, men det är som sagt individuellt.
Citera
2014-10-13, 10:58
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Man kan inte ge någon ett individuellt råd utan att veta förutsättningen. Beror helt på hur mycket du har satt på börsen, i vilka aktier, hur mycket övrigt kapital du har och din livssituation i övrigt.

Som jag skrev tidigare, kan du tänka dig att ha pengarna upplåsta i 5 år behöver du inte gå ur däremot ser jag ingen anledning till att följa med i nedgången. Jag hade gått ur nu och väntat efter ett bättre ingångsläge i börsen, men det är som sagt individuellt.
Visst ser jag en längre horisont, men det är ganska surt när man började med aktier sen i september. Men det är ju spelets regler...

Innehav:
Danske Global Index 150k
Alibaba 23k
Castellium 15k
Opcon 6k

Sedan om man skulle dra sig ur får man också räkna med säljcourtagen.
Citera
2014-10-13, 11:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Visst ser jag en längre horisont, men det är ganska surt när man började med aktier sen i september. Men det är ju spelets regler...
Jag hade röda siffror i en sisådär 4 år i början av millennieskiftet. Sålde sen på svagt plus när jag skulle köpa hus.

Sålde huset 2009 men gick tyvärr inte all in direkt utan månadsköpte. Låg plus fram till augusti 2011 sen var det röda siffror i ett helt år.

Shit happens.

Jag har köpt hela tiden och det har totalt varit en fantastisk resa.
Citera
2014-10-13, 11:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag hade röda siffror i en sisådär 4 år i början av millennieskiftet. Sålde sen på svagt plus när jag skulle köpa hus.

Sålde huset 2009 men gick tyvärr inte all in direkt utan månadsköpte. Låg plus fram till augusti 2011 sen var det röda siffror i ett helt år.

Shit happens.

Jag har köpt hela tiden och det har totalt varit en fantastisk resa.
OK. Ja men det är betryggande att veta att du höll ut. Men det är lätt att få intrycket här på FB att de flesta gör superklipp ständigt och ligger på plus hela tiden. Men det är väl bara skryt...
Citera
2014-10-13, 11:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
OK. Ja men det är betryggande att veta att du höll ut. Men det är lätt att få intrycket här på FB att de flesta gör superklipp ständigt och ligger på plus hela tiden. Men det är väl bara skryt...
Klassikern är ju fortfarande stenberger som sålde allt precis på botten 2011: (FB) Jag säljer av allt i morgon och förlorar ungefär 25% av insatt kapital!

Själv köpte jag såklart som vanligt
Citera
2014-10-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Klassikern är ju fortfarande stenberger som sålde allt precis på botten 2011: (FB) Jag säljer av allt i morgon och förlorar ungefär 25% av insatt kapital!

Själv köpte jag såklart som vanligt

Å andra sidan så har vi bara gått ner ca 10% sedan toppen i år. Tror vi ska ner en bra bit till.
Citera
2014-10-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlympusMons99

Min personliga uppfattning är att vi kommer uppleva något i stil med 2011 gällande storleken på fallet, kanske något lindrigare beroende på något bättre makrodata. En total nedgång på 17-20% låter rimligt i mina öron. Vi är 7,6% ned från toppen så då återstår upp till 12,4%. (Jag har använt mig av Six return index i mina beräkningar, men omxspi kommer ger snarlika tal).

Håller med. Vi ska ner ännu några procent innan de passiva småspararna börjar sälja i panik. Då kommer momentumet i raset ta fart. När Aftonbladet skriver på löpsedeln rubriker som: "Svart måndag på börsen" eller "Chockras på börsen", då vet du att vi är i början av slutet på nedgången.
Citera
2014-10-13, 11:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balletralle1234
Håller med. Vi ska ner ännu några procent innan de passiva småspararna börjar sälja i panik. Då kommer momentumet i raset ta fart. När Aftonbladet skriver på löpsedeln rubriker som: "Svart måndag på börsen" eller "Chockras på börsen", då vet du att vi är i början av slutet på nedgången.
Varför, börsen kan väl sjunka mer efter det?
Citera
2014-10-13, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför, börsen kan väl sjunka mer efter det?

Börsen kan absolut sjunka mycket mer än så här. Lätt att glömma bort hur de sämre tiderna på börsen är. Börsspekulanterna har lite väl dåligt minne?

Totalt sett har börsen gått tokbra om man legat inne några år, så det finns ingen anledning att fega ur vid det här lilla hacket i kurvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in