2014-10-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.Battuta
Att träna upp sådana förmågor kräver mer än vad gymnasiet kan erbjuda.
De tre nyss nämnda aktiviteterna tränar de förmågorna, oavsett om du vill eller inte. Din åsikt i frågan är skild från hur verkligheten fungerar.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Snart kommer du väl säga att studenter som tränar fysiskt slösar sin tid också...
Absolut, jag ser ingen anledning varför man ska spela spökboll på gymnasiet. Idrott och hälsa bör fokusera mer på ledarskap och näringsfysiologi.
Nu nämnde jag visserligen studenter, så jag förstår inte riktigt varför du drar upp elever som motexempel, men vi kör på ändå...

Lagsport kräver samarbete, någonting som är ytterst viktigt för ledare. Att spela bollsporter står inte i motsatsförhållande till näringslära. Spökboll ökar elevernas spatial awareness, som alltså är positivt för den kognitiva förmågan. Här är ytterligare argument för varför fysisk aktivitet som en del av gymnasieutbildningen är positiv. http://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201312/can-physical-activities-improve-fluid-intelligence

Var inte rädd för kunskap, den bits inte. Kanske borde du börja röra på dig lite mer?
Citera
2014-10-08, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.Battuta
Det viktiga med gymnasiets högskoleförberedande program är att eleverna lär sig att lära, så att säga. Att deras kognitiva förmåga utvecklas snarare än att de lär in en mängd encyklopedisk kunskap som de i bästa fall kan dra vaga basala slutsatser av. Den vetenskapliga metoden bör introduceras långt tidigare än vid projektarbetet i trean. I synnerhet för de samhällsvetenskapliga programmen.

Alla blir unisont fostrade idag i någon slags statlig fastställd "värdegrund". Det är problemet med en centraliserad läroplan. I den bästa av världar skulle universiteten uteslutande använda sig av riktade intagningsprov, där det spelade mindre roll hur eleverna tillgodogjort sig sina kunskaper, men administrationskostnaderna hade varit minst sagt omfattande och dessutom hade det blivit besvärligt att hantera utländska studenter.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om inlägget. Men min mening är att vi har för lite av inriktade program, redan på tidig basis. Jag visste redan som 17-åring vad jag skulle göra resten av livet. De flesta vet detsamma vid den åldern.

Inriktade, LIA program är en enda vägen framåt.
Citera
2014-10-08, 15:32
Medlem
Citat:
Att framkalla film kräver koordinationsförmåga, någonting som tränar upp ens spatial awarness, vilket alltså förbättrar ens kognitiva förmåga. Knappast negativt för människor som ska studera vidare.

Om unga människor på gymnasienivå behöver träna upp koordinationsförmåga och spatial awarness på den nivån är det förstås oroande. De borde nog sättas i någon specialklass.
Citera
2014-10-08, 17:50
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Den samlade rödgröna inkompetensen kan ges dödsstöten om Sd röstar ner deras budget.
Så kommer det att bli och det kommer att bli kul.

Om du vore Åkesson, skulle du fälla Löfvéns budget o greja nyval, eller skulle du låta honom hållas o i st
välja o vraka bland senare förslag som han kan välja att fälla? För han har ju börjat med att reta upp i alla fall Fp o C..
Citera
2014-10-08, 17:53
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
han kan välja att fälla? För han har ju börjat .
första han = du i Åkessons kläder, andra han = Löfvén
Citera
2014-10-08, 20:01
Medlem
Bushsweedes avatar
Man skäms ju som hund, Stefan "Förhandlaren" Löfven är statsminister..
Hans retorik påminner om killen i klassen alla ignorerade, han snubblar över orden och vet knappt vad han
pratar om..

Helt otroligt att inte fler begriper vilken fullständig marionett fåret Löfven är och att den riktiga makten sitter bakom trådarna..

Känns inte speciellt trevligt att vår Statsminister är en kasperdocka och att makten de som egentligen styr är skuggfigurer i bakgrunden ingen av oss valt..

Stenhård förhandlare kallas han också..
Någon som minns nollavtalen i löneförhandlingarna 2010? Bra förhandlat Lövet..
Citera
2014-10-08, 21:21
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Man skäms ju som hund, Stefan "Förhandlaren" Löfven är statsminister..
Hans retorik påminner om killen i klassen alla ignorerade, han snubblar över orden och vet knappt vad han
pratar om..

Rimligtvis så är han smartare än vad han framstår som. Han hade inte haft sin tidigare position om han var helt dum i skallen ... hoppas jag. Han kanske är en lömsk maktspelare?
Citera
2014-10-08, 21:45
Moderator
Tinuviels avatar
Dagens partiledardebatt diskuteras i en annan tråd. Här diskuteras TS och de frågeställningar denne satt upp:

(1) Anser du att regeringsbildningen och de nya statsråden är värdiga representanter för Sverige?
(2) Kommer röstar om avgång höjas för någon av de mer kontroversiella utnämningarna?
(3) Övriga kommentarer

// mod
Citera
2014-10-08, 22:26
Medlem
chainmails avatar
Det extra lustiga med denna svaga och inkompetenta ministär är ju att de får överta ett veritabelt multietniskt konkursbo, statsfinanserna är ju en katastrof pga massinvandringen av välfärdstörstande icke-europeiska opportunister (dvs bidragshjon) och lilla Beirut, lilla Bagdad, lilla Mogadishu m fl med allt av arabiserat och afrikaniserat berikande översvämmar nu landet... Lycka till Stefan!
Senast redigerad av chainmail 2014-10-08 kl. 22:29.
Citera
2014-10-09, 07:48
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Citat:
De tre nyss nämnda aktiviteterna tränar de förmågorna, oavsett om du vill eller inte. Din åsikt i frågan är skild från hur verkligheten fungerar.
Jag har aldrig påstått något annat. Däremot sker det i så liten omfattning att resultaten knappast är märkbara. Jag vet, i och för sig, inte hur det är numera, samhälls- och naturvetarelever kanske inte blir påtvingade estetiska val längre.

Citat:
Lagsport kräver samarbete, någonting som är ytterst viktigt för ledare. Att spela bollsporter står inte i motsatsförhållande till näringslära. Spökboll ökar elevernas spatial awareness, som alltså är positivt för den kognitiva förmågan. Här är ytterligare argument för varför fysisk aktivitet som en del av gymnasieutbildningen är positiv. http://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201312/can-physical-activities-improve-fluid-intelligence

Var inte rädd för kunskap, den bits inte. Kanske borde du börja röra på dig lite mer?
Återigen tolkar du mig, sannolikt medvetet, felaktigt. Har jag argumenterat för att idrotten ska slopas?
Citera
2014-10-09, 09:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
Om du vore Åkesson, skulle du fälla Löfvéns budget o greja nyval, eller skulle du låta honom hållas o i st
välja o vraka bland senare förslag som han kan välja att fälla? För han har ju börjat med att reta upp i alla fall Fp o C..

Åkesson kan fälla budgeten men han kan inte fixa nyval. För det krävs det att en majoritet vill ha det.

Om alla fruktar utfallet från ett nyval kan det bli en gemensam budget i stället. S & Mp & Alliansen kan skaka fram en gemensam kompromissbudget. Givetvis utan inslag från vänsterpartiet.

Tror att en sådan skulle kunna tas emot hyggligt från Svenska folket, all vet att man inte kan få allt.

Sedan kommer nästa fråga blir det en Alliansen Sosse Miljöparti regering också när de ändå har kommit överens om de politik som ska bedrivas?
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-10-09 kl. 09:58.
Citera
2014-10-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovemberMan
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om inlägget. Men min mening är att vi har för lite av inriktade program, redan på tidig basis. Jag visste redan som 17-åring vad jag skulle göra resten av livet. De flesta vet detsamma vid den åldern.

Inriktade, LIA program är en enda vägen framåt.
Att som 17-åring veta vad man ska göra resten av livet är högst ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in