2014-10-08, 22:29
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, snälla vän. Den blå linjen är två km lång, och passerar massor av gathörn. Det gick inte att följa utan visuell eller elektronisk kontakt.

Jag tackar för det hövliga tilltalet och ska genast erkänna att jag missförstått den rutt du ritat på kartan. Den visar en förmodad väg KJ ska ha kört efter polisen tappat honom, inte vägen han förföljdes vilket jag felaktigt antog.

Så här står det i FUP:

"KJ + okänd man lämnar i KJ:s bil och kör Svartbyvägen i riktning mot Svedjebacken. KJ svänger höger ut på Svedjebacksleden. Där kör han korsningen Svartbyn och svänger höger in på en skogsväg. Spanare följde efter till fots utan att lokalisera bilen." (s. 569)

Hur kommer du fram till att det är just Flarkenvägen han kör in på? Jag har antagit att de tappade honom på Bodavägen där skogsvägen ovanför föräldrahemmet går in..

Men oavsett var polisen tappade honom tycker jag att det är orimligt att förutsätta att GPS-spaning förekom bara för att de hittade bilen där den stod. Det var ju trots allt i mycket nära anslutning till föräldrahemmet.
Citera
2014-10-08, 22:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Michael Selini sa för övrigt inte alls något om att någon spaning mot Kristoffer återupptagits kl 04-05 - den uppgiften torde enbart komma ur Lagros fantasi, om den inte är från någon annan källa än förhöret, vilket Lagro påstod.

Jag har faktiskt för mig att han sa just så. I samband med rättegången satt jag och gjorde en liten sammanställning över spaningen. Och där står att spaningen ska ha återupptagits 4-5 på måndagen den 20 maj, en tidpunkt som inte riktigt passar in med övriga uppgifter som jag kan se. Tyvärr kan jag inte lyssna på filen just nu, men det ska vara ungefär en och en halv minut in i förhöret.
Senast redigerad av rayravioli 2014-10-08 kl. 23:18.
Citera
2014-10-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Då ska jag påminna dig Lagro om att du har utlovat att redovisa dina bevis för att styckmördaren Kristoffer Johansson är oskyldig till att ha bragt VB om livet. Dina bevis har vi inte sett röken av. Lika lite dina utlovade bevis sedan tidigare att mördaren Mats Alm är oskyldig till att ha tagit Linda Chen av daga. Handen på hjärtat Lagro. Har du överhuvudtaget några bevis att delge oss?

Om ja så är det verkligen dags att du presenterar dessa bevis. Om nej så lägger ner ditt trams en gång för alla.

Juridiskt sätt räcker det mer än väl att det saknas bevis som binder KJ till brottet samt att alternativa GM inte har utretts än. Det saknas både bevis samt en fullgod indiciekedja OCH dessutom kan alternativa GM definitivt INTE uteslutas. Lagen är utformad på det viset för att det i Sverige ska finnas ett tryggt och rättvist rättssamhälle. Hur det har gått till i det här fallet är verkligen inte ok och mycket, mycket anmärkningsvärt.
Citera
2014-10-09, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Juridiskt sätt räcker det mer än väl att det saknas bevis som binder KJ till brottet samt att alternativa GM inte har utretts än. Det saknas både bevis samt en fullgod indiciekedja OCH dessutom kan alternativa GM definitivt INTE uteslutas. Lagen är utformad på det viset för att det i Sverige ska finnas ett tryggt och rättvist rättssamhälle. Hur det har gått till i det här fallet är verkligen inte ok och mycket, mycket anmärkningsvärt.
Styckmördaren Kristoffer Johansson är dömd av två var för sig enhälliga domstolar.
Du uppvisar med detta inlägg enbart din inkompetens inom juridiken. Du har helt enkelt inte en susning om vad du skriver här ovan. Några alternativa gärningsmän finns inte i förundersökningen. Den person som var formellt misstänkt är den nu dömde styckmördaren Kristoffer Johansson.

Vill du med din kompetens vänligen upplysa oss okunniga om hur lagen är utformad, samt ange källhänvisning.
Senast redigerad av Zambora 2014-10-09 kl. 00:37. Anledning: txt2
Citera
2014-10-09, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Då ska jag påminna dig Lagro om att du har utlovat att redovisa dina bevis för att styckmördaren Kristoffer Johansson är oskyldig till att ha bragt VB om livet. Dina bevis har vi inte sett röken av. Lika lite dina utlovade bevis sedan tidigare att mördaren Mats Alm är oskyldig till att ha tagit Linda Chen av daga. Handen på hjärtat Lagro. Har du överhuvudtaget några bevis att delge oss?
Om ja så är det verkligen dags att du presenterar dessa bevis. Om nej så lägger ner ditt trams en gång för alla.
Det som bevisar att KJ hade ingenting med VB:s död att göra är att den har aldrig funnits VB:s döda kropp i KJ:s bils bagageutrymme. Påstår man en sådan sak när det gäller ett mord måste det finnas bevis för det som inte finns, jag har inte kunna finna ut någonting som kan kallas för bevis.

MA hör inte hemma i den här tråden.
Senast redigerad av Lagro 2014-10-09 kl. 02:56.
Citera
2014-10-09, 06:11
Medlem
Den 21/5 säger LW i förhör att han var vid Gula huset 18/5 och rastade hunden. Han gick fram till det trasiga fönstret, där fönsterluckan var satt upp som ramp och tittade in.
Han tittade in , men kände ingen lukt och såg inte heller några spår.

LW blir inkallad som vittne vid rättegången och har nu en annan version, han säger att han kollade armaturer i taket och sökte inte av golvet, alltså såg han inte ned på golvet när han tittade in .

Den 12/5 var det två vittnen som såg in genom fönsteröppningen och är helt säkra att det fanns ingenting vid fönstret på golvet där kroppsdelarna sedmera hittades.
Den 10/5 sätts spaning på KJ som misstänkt för VB:s försvinnande, men helt plötsligt flyttas spaningen den 12/5 till MB som inte var misstänkt för VB:s försvinnande.
Den 20/5 påträffas kroppsdelarna i Gula huset av Missing People.
Den 22/5 påträffas torson vid Fp 2.
Den 20/5 flyttas spaningen tillbaka på KJ och spaningspersonal hittar honom 21/5 på eftermiddagen.
Den 23/5 häktas KJ och misstänkt för mord på VB.

Jag ställer frågan på vilka grunder häktades KJ ? Att häkta en person måste det finnas starka skäl. Det enda skälet i det här fallet skulle ha varit att han flyttat kroppsdelarna till Gula huset, men några sådana bevis eller indicier finns inte.
Eftersom det fanns ingen spaning på KJ kunde det inte finnas något bevis från den att han flyttat några kroppsdelar till Gula huset som endast kan vara en grund för häktning.
KJ:s far har kunnat ge täckning var han tillbringade tiden den 20/5 därför finns ingen lucka där heller.
Det finns inget vittne som sett att han flyttat några kroppsdelar heller.
Därför kan konstateras att det finns ingenting som visar att KJ flyttat några kroppsdelar till Gula huset.
Om spaningen kan sägas att om det är endast fysisk spaning som bedrivits, kan man påstå utan överdrift att det är Norra Europas sämsta spaning som någonsin utförts mot en misstänkt person för ett sannolikt mord.
Citera
2014-10-09, 06:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tackar för det hövliga tilltalet och ska genast erkänna att jag missförstått den rutt du ritat på kartan. Den visar en förmodad väg KJ ska ha kört efter polisen tappat honom, inte vägen han förföljdes vilket jag felaktigt antog.

Så här står det i FUP:

"KJ + okänd man lämnar i KJ:s bil och kör Svartbyvägen i riktning mot Svedjebacken. KJ svänger höger ut på Svedjebacksleden. Där kör han korsningen Svartbyn och svänger höger in på en skogsväg. Spanare följde efter till fots utan att lokalisera bilen." (s. 569)

Hur kommer du fram till att det är just Flarkenvägen han kör in på? Jag har antagit att de tappade honom på Bodavägen där skogsvägen ovanför föräldrahemmet går in..

Men oavsett var polisen tappade honom tycker jag att det är orimligt att förutsätta att GPS-spaning förekom bara för att de hittade bilen där den stod. Det var ju trots allt i mycket nära anslutning till föräldrahemmet.
Den här vägen hittade jag när jag försökte att följa Klangs vägbeskrivning. Den utgick från ICA Supermarket, Svartbyvägen 2, och gick Svartbyvägen åt sydost. Svedjebacken finns inte, däremot Svedjebacka, där Svartbyvägen och Svartbyleden möts. Svedjebacksleden finns inte heller, så där antog jag att det var Svedjebergsleden som avses, alltså att KJ svängde in på Svedjebergsleden vid Svedjebacka. Korsningen Svartbyn antog jag är korsningen Svedjebergsleden/Bodavägen. Nästa höger på Svedjebergsleden är Flarkenvägen som är blå streckets östra ände.
Citera
2014-10-09, 07:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Michael Selini sa för övrigt inte alls något om att någon spaning mot Kristoffer återupptagits kl 04-05 - den uppgiften torde enbart komma ur Lagros fantasi, om den inte är från någon annan källa än förhöret, vilket Lagro påstod.
Jag har faktiskt för mig att han sa just så. I samband med rättegången satt jag och gjorde en liten sammanställning över spaningen. Och där står att spaningen ska ha återupptagits 4-5 på måndagen den 20 maj, en tidpunkt som inte riktigt passar in med övriga uppgifter som jag kan se. Tyvärr kan jag inte lyssna på filen just nu, men det ska vara ungefär en och en halv minut in i förhöret.
Du har alldeles rätt för dig, MS säger det 1:40 in i inspelningen.
Citera
2014-10-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det som bevisar att KJ hade ingenting med VB:s död att göra är att den har aldrig funnits VB:s döda kropp i KJ:s bils bagageutrymme. Påstår man en sådan sak när det gäller ett mord måste det finnas bevis för det som inte finns, jag har inte kunna finna ut någonting som kan kallas för bevis.

MA hör inte hemma i den här tråden.
Men om jag och många med mig anser och inser att en död kropp kan ha funnits i KJ:s skuff så motsäger det ju din åsikt. Ur din åsikt om att VB inte kan ha legat i KJ:s skuff skapar du ett bevis på att KJ inte kan vara mördaren. Är vi alla andra dumma som inte begriper att VB inte kan ha legat i KJ:s skuff? Vad du gör är att du sågar TO och de två andra advokaterna jämns med fotknölarna. Hade det varit uteslutet att VB omöjligen hade kunnat ligga i KJ:s skuff hade de naturligtvis krossat US och AB i HR och KJ hade varit en fri man idag. Det var ju det starkaste indiciet på KJ:s skuld.
Du får ursäkta men jag tror att de flesta av oss har ett större förtroende för TO än för dig. Du har förstört hela ditt förtroende genom dina badkarsteorier och utländska yrkesmän.
Citera
2014-10-09, 08:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Den här vägen hittade jag när jag försökte att följa Klangs vägbeskrivning. Den utgick från ICA Supermarket, Svartbyvägen 2, och gick Svartbyvägen åt sydost. Svedjebacken finns inte, däremot Svedjebacka, där Svartbyvägen och Svartbyleden möts. Svedjebacksleden finns inte heller, så där antog jag att det var Svedjebergsleden som avses, alltså att KJ svängde in på Svedjebergsleden vid Svedjebacka. Korsningen Svartbyn antog jag är korsningen Svedjebergsleden/Bodavägen. Nästa höger på Svedjebergsleden är Flarkenvägen som är blå streckets östra ände.

Jag är med dig nästan till slutet. Men min tolkning är att han körde mot Svartbyn i korsningen Svedjebergsleden/Bodavägen. Då blir nästa höger skogsvägen ovan föräldrarna.
Citera
2014-10-09, 08:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är med dig nästan till slutet. Men min tolkning är att han körde mot Svartbyn i korsningen Svedjebergsleden/Bodavägen. Då blir nästa höger skogsvägen ovan föräldrarna.
Det står inte att han svängde höger i korsningen, och polisen hade knappast anledning att följa till fots på den relativt breda skogsvägen. Värre är det på Flarkenvägen.

Men låt oss anta att han körde in på "din" skogsväg och polisen följde efter. Skogsvägen mynnar ut på Svedjebergsvägen igen. Utan elektronisk kontakt hade den vägen antagits och KJ kunde vara var som helst. Om polisen letade utefter "avstickaren" hade den återfunnit bilen på mindre än en timme även till fots.
Citera
2014-10-09, 09:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Det står inte att han svängde höger i korsningen, och polisen hade knappast anledning att följa till fots på den relativt breda skogsvägen. Värre är det på Flarkenvägen.

Men låt oss anta att han körde in på "din" skogsväg och polisen följde efter. Skogsvägen mynnar ut på Svedjebergsvägen igen. Utan elektronisk kontakt hade den vägen antagits och KJ kunde vara var som helst. Om polisen letade utefter "avstickaren" hade den återfunnit bilen på mindre än en timme även till fots.

Vi kommer nog inte så mycket längre här. Det är inte otänkbart att han tog Flarkenvägen, men även "mitt" alternativ är fullt rimligt. Jag blev tvungen att titta på infarten till den lilla skogsvägen ovan föräldrarna från Bodavägen. Det är ingen särskilt bred väg och polisen bör ha haft samma anledning att följa till fots här:

https://www.google.se/maps/@65.8116599,21.7633566,3a,75y,302.82h,83.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBgbOMpdSW5I6aQ-KYobsYg!2e0!6m1!1e1

Att utifrån de lösa trådar du presenterar göra antagandet att polisen använde GPS-spårning är att gå för långt, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in