2014-10-05, 17:59
  #97
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Låt gå att vissa gör det, men Magdalena Andersson är ju utbildad ekonom från handelshögskolan.
Okej, så det rättfärdigar att ta in obildat pack som skall styra landet? Vi har alltså människor som inte kan lägga tre år av sitt liv på att få sig en "gratis" utbildning. Man lär sig otroligt mycket på universitet, inte bara det teoretiska. I Sverige har vi förmånen av att inte betala avgifter för att läsa på universitet som i de flesta andra länderna - och ändå så orkar dessa människor inte bilda sig.

Jag förstår att man inte läser på universitet om man har som mål att sitta i kassan på valfri butik. Men om man nu vill bli politiker och ha ansvar för ett land kanske det inte är så dumt?
Citera
2014-10-05, 18:39
  #98
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Tycker det är rätt smart av S att fylla på med oerfaret folk. De sitter i en svag ställning och Löfvet behöver ja-svävare runt sig. Det är ju t.ex S som sett till Bah fått kulturministerpositionen under mp-flagg.
Gör man skillnad på de ministrar som har resp. inte har portfölj, så ser det inte så j-a illa ut och de portföljlösa kan ses mycket som utfyllnad som styrs uppifrån.
Undantaget är väl Bah Kuhnke, som faktiskt helt oprövad får ett departement att styra över.

Portföljfolket:

Statsminister: Stefan Löfven
Finansminister: Magdalena Andersson
Försvarsminister: Peter Hultqvist – erfaren, med hårda nypor efter att ha styrt Borlänge med järnhand
Justitieminister: Morgan Johansson – outbildad, en pålitlig politruk
Utrikesminister: Margot Wallström
Utbildningsminister: Gustav Frigolit
Socialförsäkringsminister: Annika Strandhäll – möjligen svag, men är hon departementschef?
Näringsminister: Mikael Damberg
Arbetsmarknadsminister: Ylva Johansson – Sveriges svar på Thatcher
Kulturminister: Alica Bah Kuhnke
Miljöminister: Åsa Romson

Inte för att jag gillar allihopa, men de flesta är i a f erfarna och påvisat dugliga politiker, även om vissa har uppenbara brister, som t.ex. manshataren Romson. Men är hon verkligen värre än Mona Sahlin och Beatrice Ask?
Citera
2014-10-05, 19:28
  #99
Medlem
lepops avatar
[quote=Regulus|

Tycker överlag att den nya regeringen har en balanserad och klok sammansättning givet förutsättningarna (S + MP). Löfven imponerar så långt.[/QUOTE]


Måste bara få fråga om du menar allvar eller ej?
Citera
2014-10-05, 20:09
  #100
Medlem
lepops avatar
eftersom det blev en sådan hets mot de borgerliga politikerna kring (enligt mig) småsaker, undrar hur det blir med dessa väldigt korkade människorna.
Citera
2014-10-05, 22:38
  #101
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
En svetsare som väljer en regering, kan utgången bil något annat än en regering med inkompetenta ministrar?
Detta är förmodligen historiskt sett den svagaste regering vi överhuvudtaget haft?
Den förra regeringen hade väl inte heller den några som skulle höjts till skyarna i den akademiska världen?
Citera
2014-10-05, 22:49
  #102
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Låt gå att vissa gör det, men Magdalena Andersson är ju utbildad ekonom från handelshögskolan.
Lägger man till Aida Hadzialic som är juristutbildad har man två elitakademiker vilket jag knappast tror att den förra regeringen kan bräcka.
Citera
2014-10-05, 22:58
  #103
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vi tvingas nu genomlida en minoritetsregering med ännu mindre stöd än vad Reinfeldts någonsin hade bara för att han envisades med massinvandring.

Det mest logiska vore att de förra regeringspartierna fällde vänsterregeringen tillsammans med SD och eftergiften de får betala till SD är att sänka invandringen till den nivå som råder i våra nordiska grannländer. Det lär man få göra ändå den dagen verkligheten tränger sig på och krossar illusionen till bländverk, så vad väntar de på?

Reinfeldt som satte doktrinen att största block ska ha regeringsmakten har faktiskt avgått och är till intet förpliktigande för en ny partiledare. Nyckeln till regeringsmakten ligger hos SD och invandringspolitiken.

Denna regeringen har ännu mindre väljarstöd än den förra om man tar hänsyn till SD som ett tredje block. Tillåt mig tvivla att den håller i fyra år och jag hoppas att oppositionen nyktrar till och tar tillbaka regeringsmakten från tokvänstern och miljöfascisterna. Om inte lär deras politik driva väljare i händerna på SD och till en viss del till V och F!.
Eftergifter? Du måste skämta. När nyvalet kommer blir det SD som får betala i tappade mandat.
Citera
2014-10-05, 22:58
  #104
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Lägger man till Aida Hadzialic som är juristutbildad har man två elitakademiker vilket jag knappast tror att den förra regeringen kan bräcka.

Åsa Romson är den första svenska partiledaren på närmare fyrtio år som har disputerat (Miljörätt, 2012; Stockholms universitet.)...

Edit:
Ändrat från "den första i en svensk regering" till "den första svenska partiledaren".

Jag var ung och dum när jag skrev det. Jag skyller på samhället...
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-10-05 kl. 23:48.
Citera
2014-10-05, 23:03
  #105
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Eftergifter? Du måste skämta. När nyvalet kommer blir det SD som får betala i tappade mandat.


Jaha, nu börjar det igen, SD kommer tappa vid nästa val. De dubblade sitt stöd för mindre än en månad sedan. Hur gör du din analys? Varför skulle de minska vid nyval?

Tråkigt att så få med akademisk examen vill ge sig in i politiken. Men med tanke på nivån så är det inte så konstigt.
__________________
Senast redigerad av Blundetto 2014-10-05 kl. 23:06.
Citera
2014-10-05, 23:05
  #106
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Gör man skillnad på de ministrar som har resp. inte har portfölj, så ser det inte så j-a illa ut och de portföljlösa kan ses mycket som utfyllnad som styrs uppifrån.
Undantaget är väl Bah Kuhnke, som faktiskt helt oprövad får ett departement att styra över.

Portföljfolket:

Statsminister: Stefan Löfven
Finansminister: Magdalena Andersson
Försvarsminister: Peter Hultqvist – erfaren, med hårda nypor efter att ha styrt Borlänge med järnhand
Justitieminister: Morgan Johansson – outbildad, en pålitlig politruk
Utrikesminister: Margot Wallström
Utbildningsminister: Gustav Frigolit
Socialförsäkringsminister: Annika Strandhäll – möjligen svag, men är hon departementschef?
Näringsminister: Mikael Damberg
Arbetsmarknadsminister: Ylva Johansson – Sveriges svar på Thatcher
Kulturminister: Alica Bah Kuhnke
Miljöminister: Åsa Romson

Inte för att jag gillar allihopa, men de flesta är i a f erfarna och påvisat dugliga politiker, även om vissa har uppenbara brister, som t.ex. manshataren Romson. Men är hon verkligen värre än Mona Sahlin och Beatrice Ask?

Morgan Johansson. Outbildad? Läs på istf att slösa bort min tid på såna här dravelinlägg....
Citera
2014-10-05, 23:06
  #107
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Åsa Romson är den första i en svensk regering på närmare fyrtio år som har disputerat (Miljörätt, 2012; Stockholms universitet.)...
Då är det tre...
Citera
2014-10-05, 23:12
  #108
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Då är det tre...

Två väl? Romson och Hadzialic. Johansons fil.kand är knappast en disputation. Sedan kan man fråga sig hur en disputation i miljörätt (Romsson) går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in