Citat:
Ursprungligen postat av
Jimbo
Tycker det är rätt smart av S att fylla på med oerfaret folk. De sitter i en svag ställning och Löfvet behöver ja-svävare runt sig. Det är ju t.ex S som sett till Bah fått kulturministerpositionen under mp-flagg.
Gör man skillnad på de ministrar som har resp. inte har portfölj, så ser det inte så j-a illa ut och de portföljlösa kan ses mycket som utfyllnad som styrs uppifrån.
Undantaget är väl Bah Kuhnke, som faktiskt helt oprövad får ett departement att styra över.
Portföljfolket:
Statsminister:
Stefan Löfven
Finansminister:
Magdalena Andersson
Försvarsminister:
Peter Hultqvist – erfaren, med hårda nypor efter att ha styrt Borlänge med järnhand
Justitieminister:
Morgan Johansson – outbildad, en pålitlig politruk
Utrikesminister:
Margot Wallström
Utbildningsminister:
Gustav Frigolit
Socialförsäkringsminister:
Annika Strandhäll – möjligen svag, men är hon departementschef?
Näringsminister:
Mikael Damberg
Arbetsmarknadsminister:
Ylva Johansson – Sveriges svar på Thatcher

Kulturminister:
Alica Bah Kuhnke
Miljöminister:
Åsa Romson
Inte för att jag gillar allihopa, men de flesta är i a f erfarna och påvisat dugliga politiker, även om vissa har uppenbara brister, som t.ex. manshataren Romson. Men är hon verkligen värre än Mona Sahlin och Beatrice Ask?