2014-10-05, 11:37
Medlem
ska man skicka in CV på svenska eller engelska? (yrke: systemutvecklare)
Citera
2014-10-05, 13:14
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikac

Viktig fråga och helt obesvarad i tråden.

Korrekt är givetvis Nynorska, ingen förutom bemanningsföretag och Mc Donalds anställer folk som inte skriver/talar flytande Nynorsk.

Eg vonar du vil lykkast!
Citera
2014-10-05, 14:33
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Engelska, svenska förstår dom knappt.
Citera
2014-10-05, 20:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Engelska. Inte svenska i alla fall. Norska eller engelska.
Citera
2014-10-06, 07:33
Medlem
Hej

Jag åker ner den här veckan för att kolla boenden i Stavanger och undrar:
Finns det något område man inte vill bo i eller bör undvika? Eller något område som är trevligare än andra och att föredra?
Jag bor i en av Stockholms mer "spännande" förorter ( )och vill verkligen inte råka hamna i nåt liknande område.

Det är svårt att uppskatta hur stort Stavanger är via karta så det ska bli intressant att se om det är mindre eller större än jag tänkt mig, skulle ni anse att man kan ta sig runt där med cykel sommartid? :P
Är t.ex. tasta långt från centrumkärnan sett med stockholmsögon el. dylikt?
Tack på förhand.
Citera
2014-10-06, 07:50
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asiktsfrihet
Hej

Jag åker ner den här veckan för att kolla boenden i Stavanger och undrar:
Finns det något område man inte vill bo i eller bör undvika? Eller något område som är trevligare än andra och att föredra?
Jag bor i en av Stockholms mer "spännande" förorter ( )och vill verkligen inte råka hamna i nåt liknande område.

Det är svårt att uppskatta hur stort Stavanger är via karta så det ska bli intressant att se om det är mindre eller större än jag tänkt mig, skulle ni anse att man kan ta sig runt där med cykel sommartid? :P
Är t.ex. tasta långt från centrumkärnan sett med stockholmsögon el. dylikt?
Tack på förhand.

Jag åkte också hit utan att fixat boende innan. Det är betydligt lättare att fixa på plats för då kan du bara ringa upp och be om att få komma på en visning.

Kolla bara på boenden som ligger runt centrum. Byn är ganska liten så även om du hamnar i utkanten är det inte så farligt långt med buss.
Citera
2014-10-06, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Är det många som använder sig av sidan? Har de många kunder? Är det en seriös aktör dvs.

Men måste alla ha en deposition? Man kanske kan vara lite street smart och komma överens om något annat. Vad kan den absolut billigaste hyran vara på i Oslo? Är inte kräsen för fem öre vill bara ha någonstans att sova under tiden då jag söker jobb. Har läst om Svenska föreningen, vad landar det på om man skulle söka deras billigaste ställe?

Eller så kanske man kan ragga upp någon brud en fredag samma dag man åker upp och sen erbjuda henne lite pengar/sex?

Den absolut billigaste lösningen, vad är det? Behöver knappt äta någonting kan gå dagar utan mat om det så krävs.

Jag använde den, funkade perfekt och dom är väldigt seriösa. du betalar dom stålar så löser dom allt vid en tvist. värt det enligt mig, slippa lägga 40 000 NOK på depo.
Citera
2014-10-06, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Jag använde den, funkade perfekt och dom är väldigt seriösa. du betalar dom stålar så löser dom allt vid en tvist. värt det enligt mig, slippa lägga 40 000 NOK på depo.

Aight låter lovande. Hur mycket vill de ha då?
Citera
2014-10-06, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Aight låter lovande. Hur mycket vill de ha då?

Du betalar 3-5000:- tror jag, du har ju möjligheten att ta ett lån om du ej har pengarna men då får du kolla så att räntan inte blir högre än Husleies avgift.
Citera
2014-10-07, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Du betalar 3-5000:- tror jag, du har ju möjligheten att ta ett lån om du ej har pengarna men då får du kolla så att räntan inte blir högre än Husleies avgift.

fast det är ju ungefär den summan i dep som vissa lägenheter kräver (som en snubbe länkade till mig) så jag vet inte riktigt om det blir en sådan stor skillnad rent pengamässigt egentligen
Citera
2014-10-07, 15:27
Bannlyst
Alltså är riktigt fundersam nu. Min budget kommer ligga på 12-15 (den sjunker mer och mer) och jag tänker vad fan ska jag leva på i två månader? Någon som kan ge mig tips? Majoriteten av pengarna kommer gå åt hyra och inget annat. Anledningen till varför jag skriver två månader är ju för att man kommer ju inte få lönen direkt utan nästkommande månad..

Alla tips uppskattas!

En fråga till: Många i den här tråden verkar ha olika uppfattningar om vad som gäller för att skaffa D-nummer. Vissa skriver att det krävs att man har jobb först och andra inte (samt folk som skriver att man bara kan skriva ett bemanningsföretag eftersom att de inte kollar upp det så noga). Hur är det?

Edit: Kom på en sak nu: En möjlighet är ju att man skaffar jobb inom 1-3 veckor samma månad som man kommer dit. Då får man ju pengar för dem veckor som man jobbat för (givetvis) i slutet av månaden.

Sen kanske man kan be om förskott på lönen beroende på omständigheter. Men detta är väl "last case scenario". Bygga en nära relation fort som ögat med en kollega och bo hos han/henne sen betala tillbaka när man fått lön.

Någon som kan komma på något annat man kan göra?
Senast redigerad av saeljaren 2014-10-07 kl. 16:10.
Citera
2014-10-07, 20:40
Medlem
Baalzamons avatar
Det är vanligt med lön varannan vecka istället för en gång i månaden, så om du tar anställning hos en sådan firma istället så slipper du ju två veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in