Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Det var du själv som lyfte fram ryska bankers fordringar i Ukraina, men jag kan ju fräscha upp ditt minne genom att citera dig. Ditt argument således och inte mitt.
"Ryssarna som invaderat Ukraina är de som lånat ut mest pengar till Ukraina. Flera stora ryska banker behöver redan enorma belopp i stöd för att inte gå under. Putin har skjutit sig själv i foten även ekonomiskt. De ryska bankerna och Gazprom till exempel, behöver nu få in gigantiska belopp när deras utländska lån förfaller men varken europeiska eller amerikanska kommer hjälpa till pga den ryska invasionen av Ukraina och annekterade Krim. Putin måste öppna Kreml-maffians kassakista och använda det de stulit från folket för att överleva och det funkar inte så länge."
-Xelious
Sen är det ju så att de ryska bankerna naturligtvis har säkerheter för sina lån i Ukraina och det lär inte bli någon rolig historia för Ukraina om dessa säkerheter krävs in från diverse företag och privatpersoner.
Tack för att du hjälper mig sprida fakta om det ryska sönderfallet efter deras invasion av Ukraina. Du verkar inte förstå hur det fungerar. Ryska banker lånar ut pengar, för att kunna låna ut dessa pengar så lånar de upp pengar till stor del i väst, pengar som de måste betala tillbaka. Om bankerna inte betalar tillbaka så får de inga nya pengar, såklart, och går i konkurs = stor förlust för de ryska ägarna. Eftersom det handlar om hundratals miljarder som de lånar upp så kan inte Putin ensam rädda dom, samtidigt som bankerna till största del ägs av just Kreml-maffian. Du tror att problemet är att låntagare till de ryska bankerna inte betalar, det är inte problemet och du kan läsa själv att jag inte påstått det, även om detta såklart tillkommer. Återfinansieringen och tillgången till kapital är problemet, 2008-2009 ledde det till många bankers konkurser i Ryssland.
Man kan ana att Ukrainska företag och privatpersoner har låg betalningsvilja med tanke på att Ryssland invaderat Ukraina! Självklart kan inte ryska banker kräva in några säkerheter för lånen.