2014-09-25, 17:14
Medlem
DigitalGuys avatar
Hej! Jag tänkte bygga mitt egna stränginstrument med trä. Hur ska man börja?
Har kollat på Denhär och bestämt mig att det är en sådan jag vill göra. Kan folk komma med tips. Jag vet att det är lite konstig tråd eftersom länken redan visar hur man ska göra men eftersom jag aldrig gjort något liknande så behöver jag hjälp.

Verktyg och sådant har jag tillgång till

/DG
Citera
2014-09-25, 22:01
Bannlyst
Jag har byggt några el-gitarrer och kan lite om det. Ett tips är kanske att bygga något enklare första gången. En strumstick eller en cigarrlådegitarr kanske?

Särskilt en strumstick kan låta ganska fint!

Fråga gärna om du har någon specifik fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Hej! Jag tänkte bygga mitt egna stränginstrument med trä. Hur ska man börja?
Har kollat på Denhär och bestämt mig att det är en sådan jag vill göra. Kan folk komma med tips. Jag vet att det är lite konstig tråd eftersom länken redan visar hur man ska göra men eftersom jag aldrig gjort något liknande så behöver jag hjälp.

Verktyg och sådant har jag tillgång till

/DG
Citera
2014-09-25, 22:42
Medlem
anjoh66s avatar
Vi provar här istället.

Hobby --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2014-09-28, 12:11
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisponny
Jag har byggt några el-gitarrer och kan lite om det. Ett tips är kanske att bygga något enklare första gången. En strumstick eller en cigarrlådegitarr kanske?

Särskilt en strumstick kan låta ganska fint!

Fråga gärna om du har någon specifik fråga.

Wow. dendär strumsticken var cool! Ska kolla på videon hur man bygger den. Det jag inte riktigt var säker med var hur jag ska få till själva ihåliga ''kroppen'' från en bit trä. Jag hade tänkt att få tag på något kanske 10 cm tjockt och gröpa ur den som en skål för att sedan limma fast en smal bit ovanför.
Tack för länken hade aldrig sett en strumstick.

Ps. Eftersom jag redan spelar fiol tänkte jag sätta fiolens strängar på den (GDAE)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in