2014-09-26, 16:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ukraina kommer att ansöka om medlemskap i EU 2020.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5974805

Givetvis så gillar inte Pulter detta utan hotar Ukraina. Han vill att det ukrainska folket skall tvingas leva kvar i det korrupta post-sovjetiska kaoset. För förstå om Ukraina skulle lyckas, liksom, bl.a. Polen redan gjort: Vilket exempel för det ryska folket. "varför kan inte vi få leva som ukrainarna gör?"

Så detta kommer Pulter att göra allt för att förhindra! Men sanktionerna har redan börjat bita, hur lama de än är, på den ytterst sårbara ryska ekonomin. Min gissning är att Pulter, hur sinnessjuk de facto fascist han än är, inte kommer att våga sig på speciellt omfattande äventyr emot Ukraina eller andra länder som väst har något intresse av att skydda.

För Ukraina och dess folk väntar sex mycket hårda år, (de första åren för Polackerna var extremt hårda), för det Ukrainska folket. Det är väldigt mycket som måste göras: ekonomiskt, politiskt, institutionellt, samt en skoningslös kamp emot emot den omfattande korruptionen.

Dessutom tillkommer då ständiga ryska försök till destabilisering, ekonomisk krigföring, och diverse psyop. Att detta slapp polackerna genomlida.

Om, vilket jag verkligen hoppas, ukrainarna skulle lyckas med sitt reformprogram till 2020 så blir Ukraina inte en EU medlem i och med det. Landet blir istället en kandidatmedlem och ytterligare år av förhandlingar kommer att ske. Men är väl Ukraina EU-medlem så är man inne i den europeiska demokratiska gemenskapen. Där har vi också en solidaritetsförklaring som ger visst skydd för EU-länder.

När ett NATO medlemskap kan bli aktuellt för Ukraina känner jag inte till.

Jag tror faktiskt, att om det ukrainska folket skulle lyckas med sin ambitiösa plan, så kommer man att tycka att, trots alla svårigheter, att det var värt det, om inte annan för barnen och barnbarnens skull!
2014-09-26, 16:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
En "Invasion" skall vara med betydande styrkor eller av strategisk art. Det blir jävligt luddigt och är semantik. Krim var strategiskt så det skriker om det med samverkan mellan flygtransporter, flottstridskrafter, specialförband och logistik. Östra Ukraina kan möjligen ha varit ett handlande på strategisk nivå med planläggning och förberedelser men det är inte alls lika tydligt så rent ordvrängerimässigt så är det svårare att säga att det handlar om en "invasion" annat än i folkmun.

Givetvis så är begreppet svårt att avgränsa. Men i slutändan så handlar det ändå om att kontrollera ett annat lands territorium. som förut kontrollerades av det landets militära styrkor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invasion

I fallet Krim så är det ett solklart fall av såväl rysk invasion som en rysk olaglig annektering. (En invasion är en invasion oavsett om man använder sig av en gammal eller ultra modern militär doktrin.)

I fallet östra Ukraina så handlar det om en de facto kontroll över ett annat lands territorium. Att man då tränger in med diversionsförband för att tillsätta en lydregim och sedan använder sig av soldater utan nationalitetsbeteckning spelar inte någon roll. En de facto invasion är det ändå frågan om.
2014-09-26, 17:21
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Givetvis så är begreppet svårt att avgränsa. Men i slutändan så handlar det ändå om att kontrollera ett annat lands territorium. som förut kontrollerades av det landets militära styrkor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invasion

I fallet Krim så är det ett solklart fall av såväl rysk invasion som en rysk olaglig annektering. (En invasion är en invasion oavsett om man använder sig av en gammal eller ultra modern militär doktrin.)

I fallet östra Ukraina så handlar det om en de facto kontroll över ett annat lands territorium. Att man då tränger in med diversionsförband för att tillsätta en lydregim och sedan använder sig av soldater utan nationalitetsbeteckning spelar inte någon roll. En de facto invasion är det ändå frågan om.

Ryssarna är med och förhandlar om "freden" just nu. De har grad beteckningar så vad surrar ni om? Det är en rysk invasion, sluta tramsa nu så att vi kan gå vidare i diskussionen.

http://uk.reuters.com/article/2014/09/26/uk-ukraine-crisis-zone-idUKKCN0HL0MS20140926

Nu när Ryssland tagit Krim, tagit delar av Östra Ukraina. Vad händer nu?

Jag personligen tror att de kommer försöka att gå från Krim mot Odessa alternativ från Transnistrien mot Odessa. Detta kommer inte hända imorgon men om ett par månader när det börjar bli kallt.

Om nu
2014-09-26, 19:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Pinsamt att Ukraina inte har blivit invaderat va?

Men betänk dubbelmoralen i detta globalstrategiska proxy-krig. Skulle du klandra USA om de behöll nån av sina baser mot lokalbefolkningens vilja ... oj, men det har ju skett upprepade gånger. Att jämföra Krim men USA's baser belyser att Ryssland relativt sett betett sig mycket återhållsamt. Vink: USA har soldater i grön uniform på sina baser,

Det är pinsamt ja att du fortfarande försöker ljuga om Rysslands invasion av Ukraina som vi läser om dagligen. Du snackar om USA i Ukraina krisen men du kan inte se något USA någonstans i striderna eller i övrigt... Krim annekterades av Ryssland som du till slut fick erkänna när Putin sa att "de gröna fega gubbarna" var hans. Nu går det inte så bra för Putin i östra Ukraina och vintern närmar sig, protesterna mot Putins krig i Ukraina blir fler och fler och berättelserna om döda ryska soldater likaså... så det lär dröja innan han erkänner nederlag i sitt sjuka fascistiska projekt i Ukraina. Han satsar nog mer på att tysta och kuva folket på hemmaplan men det blir nog hans snara död ska du se.

Du har för övrigt inte kunnat besvara några de fakta jag presenterat om Putins fascistiska möten med Europas värsta fascister eller varför han pratar om det fascistiska "Novorissija" som är Alexandr Dugins lilla fascistiska skapelse? Du har inte svarat varför du stödjer tanken om detta ryska fascistiska påhittade rike heller. SKa du inte nämna "Nashi" snart? Vad låter det ordet som?
Det är PutinJugend http://en.wikipedia.org/wiki/Nashi_(youth_movement)

Läs mer om det fascistiska Ryssland!
Citat:
One Russian blogger has identified seven such characteristics of fascism and then considered whether Germany under Hitler, the Soviet Union under Stalin and Brezhnev, the Russian Federation under Vladimir Putin, or Ukraine share them. The results will not be comforting to Russians: their country today has more fascist characteristics than does Ukraine.

In his post, Oleg Leusenko lists seven characteristics of fascism: a leader cult, a one-party system, militarism, the dominance of the security services, the official promotion of anti-semitism and xenophobia, state control of the media and a state propaganda system, and aggression abroad based on territorial claims on neighboring states.
http://www.interpretermag.com/putins-russia-more-fascist-than-ukraine-comparison-shows/
Senast redigerad av Xelious 2014-09-26 kl. 19:11.
2014-09-26, 20:11
Medlem
På tal om anti-rysk propaganda och Ukraina-krisen:
This documentary shows how the reality of events in Ukraine has been misappropriated and propagandized to support US foreign policy and to justify tensions against Russia
http://www.youtube.com/watch?v=yu8KTiLsLJw&feature=youtu.be
Senast redigerad av memmo47 2014-09-26 kl. 20:16.
2014-09-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukraina kommer att ansöka om medlemskap i EU 2020.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5974805

Givetvis så gillar inte Pulter detta utan hotar Ukraina. Han vill att det ukrainska folket skall tvingas leva kvar i det korrupta post-sovjetiska kaoset. För förstå om Ukraina skulle lyckas, liksom, bl.a. Polen redan gjort: Vilket exempel för det ryska folket. "varför kan inte vi få leva som ukrainarna gör?"

Så detta kommer Pulter att göra allt för att förhindra! Men sanktionerna har redan börjat bita, hur lama de än är, på den ytterst sårbara ryska ekonomin. Min gissning är att Pulter, hur sinnessjuk de facto fascist han än är, inte kommer att våga sig på speciellt omfattande äventyr emot Ukraina eller andra länder som väst har något intresse av att skydda.

För Ukraina och dess folk väntar sex mycket hårda år, (de första åren för Polackerna var extremt hårda), för det Ukrainska folket. Det är väldigt mycket som måste göras: ekonomiskt, politiskt, institutionellt, samt en skoningslös kamp emot emot den omfattande korruptionen.

Dessutom tillkommer då ständiga ryska försök till destabilisering, ekonomisk krigföring, och diverse psyop. Att detta slapp polackerna genomlida.

Om, vilket jag verkligen hoppas, ukrainarna skulle lyckas med sitt reformprogram till 2020 så blir Ukraina inte en EU medlem i och med det. Landet blir istället en kandidatmedlem och ytterligare år av förhandlingar kommer att ske. Men är väl Ukraina EU-medlem så är man inne i den europeiska demokratiska gemenskapen. Där har vi också en solidaritetsförklaring som ger visst skydd för EU-länder.

När ett NATO medlemskap kan bli aktuellt för Ukraina känner jag inte till.

Jag tror faktiskt, att om det ukrainska folket skulle lyckas med sin ambitiösa plan, så kommer man att tycka att, trots alla svårigheter, att det var värt det, om inte annan för barnen och barnbarnens skull!
Det sista EU och väst behöver är ännu ett ruttet land under sina vingar som inte kan något och lever på lån. Det är ett postsovjetiskt kaos i Ukraina därför att de inte kan ta hand om sig själva. Flera "fattiga" lydstater till Ryssland i har nästan dubbelt så högt bnp/capita som Ukraina. Hur förklarar du det? Borde inte dessa länder om några, lida extremt under Ryssen förtryck?
2014-09-26, 21:35
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det sista EU och väst behöver är ännu ett ruttet land under sina vingar som inte kan något och lever på lån. Det är ett postsovjetiskt kaos i Ukraina därför att de inte kan ta hand om sig själva. Flera "fattiga" lydstater till Ryssland i har nästan dubbelt så högt bnp/capita som Ukraina. Hur förklarar du det? Borde inte dessa länder om några, lida extremt under Ryssen förtryck?

De har inget val. Men du har helt rätt, att Ryssland under Putin är ett fallet land.

Ryssland skulle kunna vara ett av världens rikaste länder. Det har ett av de mest utbildade befolkningarna i världen, ett land med enorma naturresurser, och en hängiven befolkning...

Tyvärr så har vi en väldigt dålig ledning just nu. Ungefär som Sverige
2014-09-26, 22:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
På tal om anti-rysk propaganda och Ukraina-krisen:
This documentary shows how the reality of events in Ukraine has been misappropriated and propagandized to support US foreign policy and to justify tensions against Russia
http://www.youtube.com/watch?v=yu8KTiLsLJw&feature=youtu.be

Wov: 13 lögner på bara 30 minuter,(och då tog jag bara med det som jag var stupsäker på). sedan tröttnade jag på att se skiten:

"Högerextrema i Ukraina är ute efter att döda ryssar i allmänhet"

Sanningen: De protesterade emot den ryska ockupationen av Krim och den gryende ryska subversionen i östra Ukraina.

"Bandera var ute efter att etnisk rensning i Ukraina"

Sanningen: Bandera samarbetade först med Tyskarna, men sedan vände han sig emot dem och kämpade både emot Hitler och Stalins styrkor. I ett dokument låter han snarare som en liberal än som en nazist.

"Jankovic" flydde inte landet utan var på möten i Charkov, Krim och Donesk"

Sanningen: Först och främst så skulle det väl varit ganska naturligt för honom att stanna i Kiev för att kunna samarbeta med oppositionen. Sedan växlar den ryska propagandan mellan att han var på "rutinmöten" till att han flydde i panik, han har dessutom själv använt sig utav dessa två motsägelsefulla förklaringarna. Hur som helst så dök han sedan upp i Ryssland.

"De vill att armén skall agera som Bandera gäng och vill att ett inbördeskrig skall bryta ut"

Sanningen: Den ukrainska armén agerar för att skydda landets integritet och suveränitet. Det finns inga bevis för att man gett sig på etniska ryssar i allmänhet, förutom dem som faktiskt samarbetade med främmande makt för att splittra Ukraina och, de facto ställa till med ett inbördeskrig.

"Har ni, (väst) glömt vad fascism är?"

Sanningen: De som inte bara är "fascister" till namnet, utan agerar som just fascister är de ryss-stödda terroristerna i sydöstra Ukraina, vilka aktivt stöds med såväl ryska vapen som manskap, inklusive reguljära ryska trupper. Och då har jag inte ens nämnt Krim..... Så, jo, vi har inte glömt bort vad fascism är. Vi ser det i såväl Rysslands som dess lakejers beteende.

"USA har startat ett globalt informationskrig"

Sanningen: Jag har inte hört talas om detta, men jag önskar USA lycka till. Detta är ett direkt svar på att Ryssland startat ett globalt informationskrig bl.a. genom Rejekt Truth. Mest omfattande är dock propagandan som riktar sig emot den egna befolkningen. Men så klart: Detta "glömmer" man så påpassligt att berätta i filmen. Även det som utlämnas i ett övrigt korrekt påstående gör det till en de facto lögn.

"Säger hon att USA hjälper den ukrainska regeringen med dess propaganda?"

Sanningen: Nej hon säger att USA bidrar med en och en halv miljon dollar för att hjälp den ukrainska regeringen att förbereda presidentvalet, vilket förövrigt klart framgår. (Presidentvalet var enligt OSSE, en organisation som även Ryssland är medlem i, helt korrekt genomfört, med undantag av vissa delar av sydöstra Ukraina där terroristerna förstörde vallokaler och kidnappade OSSE observatörer). Sedan talar hon, de facto, också om informationskrig, vilket är helt naturligt i denna situation, då vi befinner oss i början av det kalla kriget 2.0

"hon säger att USA dirigerar ett informationskrig" , "Hon försöker dölja att USA, (administrationen),bedriver ett informationskrig".

Sanningen: Vänta, hur skall ni ha det? Å enda sidan säger hon att USA dirigerar ett informationskrig, å andra sidan säger ni att hon försöker dölja att USA bedriver ett informationskrig?

"I verkligheten så vill USA hålla uppe en klientregim vilken de hjälpte att installera med Euro-Maidan som kamouflage"

Sanningen: Resultatet i presidentvalet visar klart på att Maidanrörelsens mål har stort folkligt stöd i Ukraina: Nämligen att Ukraina närmar sig väst, och på sikt bli EU medlemsstat.

"Yulia Timoshenko talar här om folkmord och massakrer"

Sanningen: Samtalet äger rum sedan Ryssland ockuperat och annekterat Krim. Naturligtvis så är chocken och upprördheten stor, Yulias sista kommentar är givetvis ett känslomässigt resultat av denna upprördhet. I övrigt så handlar det nog mest om de ryska styrkorna och de landsförrädare som samarbetade med dem. Visa på någon omfattande förföljelse av etniska ryssar, eller rysktalande, (vilket är skrattretande med tanke på hur många ukrainare som talar ryska), så skall jag bli chockad. Det skulle jag också bli om Gotland blev ockuperat och annekterat av Ryssland. Starka känslor skulle säkert springa fram och jag skulle, tyvärr, också kunna häva ur mig något grovt om Gutar.

"Ukrainas nya administration kan öppet prisa Hitler...."

Sanningen: "Oj", och jag som trodde att det var Pultler som prisade Gobbles.

"Medan det ukrainska folket blir rasande", (över det ovanstående)?

Sanningen: Konstigt att "det ukrainska folket" står med fanor med hammaren och skäran och då ännu konstigare att de faktiskt valde en västvänlig president som är för marknadsekonomi och som strävar efter EU medlemskap för Ukraina.

Sedan skall det, i ärlighetens namn, också påpekas att man också visade upp missförhållanden i det nya Ukraina vad gäller vissa fascisters brutala agerande gentemot korrupta administratörer och mot en redaktör som, helt korrekt, valde att visa när det ryska parlamentet annekterade Ukraina.

Samtidigt så är "Velcome to Nulandistan" en propagandafilm i ordets rätta bemärkelse. Det märks på såväl klippning som på musiken, (förutom innehållet alltså). Men som propaganda så är den inte speciellt skickligt gjord, (tro mig jag har sett väldigt många filmer och är intresserad av just propaganda). Den skickligaste propagandafilmen jag sett är "Some mothers son", titta på de första 12 minuterna så förstår du varför. Filmen finns på You tube. Den näst bästa propaganda filmen finns också på You tube och är betydligt kortare och behandlar utarmat uran som användes av USA i Irak och som påstås orsaka fosterskador och missbildade barn. Tyvärr hittade jag den inte, (bara en kopia där de effektivast skyltarna var borttagna typ "bad thing happens" och "your tax money at work). Den tyska musiken till de hemska bilderna och klippningen gör den till en riktigt effektiv propagandafilm.

Det är väl tur att ryssarna inte är speciellt skickliga på propaganda. En riktigt skicklig propagandafilm är när publiken inte ens förstår att de utsätts för propaganda. "Den vita tigern" försöker detta, men är ganska lättgenomskådad enligt min mening. Lite konstigt, eftersom Ryssland har många skickliga filmare och regissörer.

Men detta är ingen tråd om film. Men likt förbannat så pågår det ett propagandakrig mellan å ena sidan Ryssland och Ukraina och å andra sidan mellan Ryssland och Väst.

Jag förnekar absolut inte att jag själv sysslar med propaganda, (som ett fritidsintresse). Men jag anser att det är bättre att stå på den sida vars propaganda, till 90 procent är sann, än på den sida vars propaganda till 90 procent är falsk.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-09-26 kl. 23:05.
2014-09-26, 22:46
Medlem
Ryska statsman i Duman vill att alla judar i Ryssland skall deporteras till Israel.
(vilka var det som var fascister nu igen?)
https://twitter.com/vilnezheettya/status/515448842305560577/photo/1

4.000 ryska soldater är antingen döda eller saknas efter strider i östra Ukraina.
(Hur går det med frihetskampen era klantskallar?)
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/activist-says-4000-russians-killed-or-missing-in-ukraine-war-366118.html

Kharkiv exploderar i våld och man vill utropa en republik även där.
(Nu visar ni era rätta färger)
https://www.youtube.com/watch?v=Hbx6HkypS1I

Vid OSCE mötet mellan separatister och Ukraina deltog ryska militärer.
(Man är ju inte inblandad i konflikten, eller hur var det nu era nötter?)

Ryska rubeln fortsätter att kollapsa.
(För det går ju så jävla bra för rysk ekonomi just nu)
http://www.rferl.org/content/ruble-historic-low-dollar-sanctions-ukraine-markets-moscow/26607432.html

Putin hotar med konsekvenser om Ukraina skriver på avtal med EU. Han hotade även Polen, Rumänien och Baltikum med att ta deras huvudstäder på två dagar.
https://twitter.com/24todaynetua/status/515463833729908736
http://www.charter97.org/en/news/2014/9/18/116364/

(Poland svarar med att de kan ta Kaliningrad på 48 timmar och förnedrar Putin).

Ukrainska specialstyrkor har hållit Donetsk flygplats i fem månader nu. Trots hundratals försök av ryska och pro-ryska styrkor att ta över den.

Natur-runken (a.k.a Naturtvål) påstod att den var övertagen för minst en månad sedan och menade att Nya Rysslands flygvapen skulle tas i drift? Hur går det med planen?
Senast redigerad av Pobedarov 2014-09-26 kl. 22:51.
2014-09-26, 22:51
Medlem
Pavlossons avatar
Här har ni en bra artikel på hur det nog faktiskt är i "Nya Ryssland". Jag hoppas att alla Sverige demokrater och gammel kommunister står upp för detta. Även om ett år när det vi andra redan förstår visar sig vara rätt.

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/36e6cb8c-458c-11e4-ab10-00144feabdc0.html?siteedition=intl#axzz3ESN9FREV

Note: Om du inte har ett konto på Financial times, skapa ett gratis och läs 10 artiklar per månad.
Senast redigerad av Pavlosson 2014-09-26 kl. 22:59.
2014-09-26, 23:14
Medlem
[quote=Ola Schubert|50515297]

Du glömde att styrka dina "sanningar" med trovärdiga källor och därmed klassas de som rena spekulationer.

Citat:
Jag förnekar absolut inte att jag själv sysslar med propaganda, (som ett fritidsintresse). Men jag anser att det är bättre att stå på den sida vars propaganda, till 90 procent är sann, än på den sida vars propaganda till 90 procent är falsk

Här påstår du att "din" propaganda är sann till 90%. Bevisa det! Eller ska vi gå på att "It's true ´cause Ola Schubert said så"?

PS: du och dina polare borde begära lite kompetensutveckling hos era uppdragsgivare i hur man gör sig mer trovärdig i anti-rysk propaganda.
Senast redigerad av memmo47 2014-09-26 kl. 23:31.
2014-09-26, 23:38
Medlem
Pavlossons avatar
Nu attackerar Ryska armen Mariupol och Donestsk igen...

https://www.facebook.com/mariupol.oborona/photos/a.492952414175030.1073741829.492506714219600/505961256207479/?type=1

https://twitter.com/Conflict_Report/status/515495763129163776/photo/1

Alla som stödjer detta hat från Ryssland är skyldiga. Även om det sker från anonyma konton på Flashback eller Ryska personer som bor i Ryssland som "köpt" den ryska propagandan. Det är helt oförlåtligt hur ni behandlar Ukraina, jag hoppas ni förstår det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in