2014-09-25, 11:06
Medlem
Cameltotems avatar
Hej!

Över till högskoleprovet och vill gärna lära mig om ord som slutar eller börjar på samma sätt.

T ex

Psyko-logi
Teo-logi
Geo-logi

Logi betyder läran om.

Jag vet inte exakt vad detta kallas (ordfamiljer?) men var kan jag lära mig dessa?
Citera
2014-09-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hej!

Över till högskoleprovet och vill gärna lära mig om ord som slutar eller börjar på samma sätt.

T ex

Psyko-logi
Teo-logi
Geo-logi

Logi betyder läran om.

Jag vet inte exakt vad detta kallas (ordfamiljer?) men var kan jag lära mig dessa?
Jag har kollat men inte hittat nån bra sida. Men jag tror att psyko t ex kallas för ordstam eller affix. Logi tror jag kallas för suffix. Det som ett sammansatt ord börjar på kallas för prefix. Lycka till
Citera
2014-09-25, 12:35
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Jag har kollat men inte hittat nån bra sida. Men jag tror att psyko t ex kallas för ordstam eller affix. Logi tror jag kallas för suffix. Det som ett sammansatt ord börjar på kallas för prefix. Lycka till

Åhh tack så mycket!! Hittade lite här!

Ska försöka hitta något liknande på engelska nu med
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_prefix_i_svenskan
Citera
2014-09-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave

Njä... Psykologi är ett grekiskt sammansatt ord som lånats in till svenska och består av två substantiv. Den närmsta direktöversättningen torde vara "själalära". Ett affix är ett samlingsbegrepp för tre olika saker: prefix, suffix och infix. Dessa betyder ofta inte något i sig själva men förändrar betydelsen av de ord till vilka de fogas. Ett exempel på ett svenskt prefix är "be-" som ju inte betyder något i sig självt men som man kan använda för att skapa ord av andra ord sas. (Stryka - bestryka, gå - begå, etc.) Suffix fungerar på samma sätt men är efterstavelser/ändelser, medan infix sätts in mitt i ett ord...
Citera
2014-09-25, 16:00
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Åhh tack så mycket!! Hittade lite här!

Ska försöka hitta något liknande på engelska nu med
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_prefix_i_svenskan
Här är toppen på ett engelskt isberg med affix. Där får man nämligen ihop 8+ olika affix.
http://en.wikipedia.org/wiki/Affix

Svenska termen för prefix är förled, med betoning på förledet för-. Suffix kan kallas efterled. Svenskans vanligaste mellanled är foge-s och fogevokal, som i gatuplanet.

Att använda affix är ett ordbildningsmönster. Resultaten är otaliga och bildar nog ingen särskild klass eller familj. Avledningar till verb med suffix som -ing / -ning/ -ande kallas substantiverade verb, som just ordet »avledning«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in