2014-09-19, 12:18
Bannlyst
Min polare är i knipa.

Det är så att han förut bodde i en liten etta i andra hand och träffade därefter en tjej som hade bostädsrätt som han flyttade in till. Han var kär och hade ett stabilt jobb med inkomst och allt. Han trodde verkligen det skulle hålla livet ut liksom och att hon var "the right one". Hon pluggar och går på CSN, lägenheten har hon fått av föräldrarna.

Hur som helst så betalade han och renoverade ett rum+kök och det gick på 150K. Han har dessutom betalat det mesta av möblerna och underhåll av lägenheten.

Han var som sagt kär men hon började bli kall och så tills han kom hem från jobbet nån gång och såg en okänd snubbe lämna lägenheten. Hon erkände då att hon träffat en annan kille i nästan ett halvår men ville inte såra honom...

Min kompis var villig att förlåta henne och att de kunde kanske börja om men hon sa att hon har känslor för den andra killen.

Nu undrar han om han har rätt till något eftersom han lagt ned så mycket pengar på lägenheten?

Han har även två bilar men den ena står på hennes namn som hon vill behålla men som han betalt/betalar för.
Senast redigerad av anabolakillen95 2014-09-19 kl. 12:25.
Citera
2014-09-19, 12:22
Medlem
Det borde han då de varit sambos men jag är ingen expert.

Jag tipsar om att kontakta en advokat för en eventuell bodelning.
Citera
2014-09-19, 12:22
Medlem
BNCs avatar
Tycker ju spontant att det låter som att de fortfarande kan kommunicera och är relativt resonliga.

Så, det bästa är ju om de själva kan sätta sig och prata om det till att börja med, och se om de kan komma överens så att båda blir nöjda.

Skulle hon sedan visa sig vara omöjlig, först då kanske det är läge att börja fundera över var man kan ha lagstöd till att kräva.
Citera
2014-09-19, 12:32
Medlem
GamleHerrHalmhatts avatar
Möbler, bilar etc tillhör honom. Knepigt om ena står i tjejens namn dock, men det finns inget en advokat inte kan fixa.
Citera
2014-09-19, 12:38
Bannlyst
din vän låter lite godtycklig. skulle aldrig investerat pengar i någon annans lägenhet. men har han bara kvittot kvar och kan visa att han betalat för köket så kan han ju såklart ta en kofot och riva ut hela köket då det är hans..

den ena bilen lär han dock glatt få lämna till hemma om hon snällt inte skriver över den.

man ska alltid spara kvitton. har han kvitton för möblerna så får han ta dom med annars får dom väl dela på saker och ting.

det finns gratis juristkonsultation på nätet bara att ringa.
Citera
2014-09-19, 12:40
Medlem
Kika här

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM
Citera
2014-09-19, 12:44
Medlem
tobazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anabolakillen95
Min polare är i knipa.

Det är så att han förut bodde i en liten etta i andra hand och träffade därefter en tjej som hade bostädsrätt som han flyttade in till. Han var kär och hade ett stabilt jobb med inkomst och allt. Han trodde verkligen det skulle hålla livet ut liksom och att hon var "the right one". Hon pluggar och går på CSN, lägenheten har hon fått av föräldrarna.

Hur som helst så betalade han och renoverade ett rum+kök och det gick på 150K. Han har dessutom betalat det mesta av möblerna och underhåll av lägenheten.

Han var som sagt kär men hon började bli kall och så tills han kom hem från jobbet nån gång och såg en okänd snubbe lämna lägenheten. Hon erkände då att hon träffat en annan kille i nästan ett halvår men ville inte såra honom...

Min kompis var villig att förlåta henne och att de kunde kanske börja om men hon sa att hon har känslor för den andra killen.

Nu undrar han om han har rätt till något eftersom han lagt ned så mycket pengar på lägenheten?

Han har även två bilar men den ena står på hennes namn som hon vill behålla men som han betalt/betalar för.

Fan vilken dum snubbe. Investera pengar i en annans lägenhet. Fyfan va dumt gjort!
Citera
2014-09-19, 12:44
Moderator
tobess avatar
Det som han ägt före de flyttat ihop är hans (bilen kan dock bli lite knepig om den står i henens namn)
Det som hon ägt före de flyttat ihop är hennes
Det som de gemensamt införskaffat till lägenheten bör delas 50/50

Ungefär så.

Håller dock med om att din vän låter godtrogen, hur kär jag än skulle vara skulle jag ALDRIG investera 150 papp i en lägenhet som jag inte äger. Hade ju varit en annan sak om hans namn står på papperet. Har han ens kvitton på utförda arbeten och material sparade?
Citera
2014-09-19, 12:46
Medlem
karatekungens avatar
Detta borde flyttas till Juridik

Ett tak blir inte ditt bara för att du har lagat det; taket tillhör fortfarande ägaren, alltså ludret som har utnyttjat dig. Det är som att säga bara för att du har byggt ett rum i någons lägenhet så äger du per automatik en del av lägenheten.

Bilen din har du också skänkt bort och det enda du kanske kan få tillbaka är möblerna.

Moraliskt sätt kan du vinna bara om hon går med på det. Det har dock påvisats att ludret inte har något moraliskt tankesätt eftersom hon har varit otrogen. Rådet är att ändå föra ett samtal med ludret utan att hota med juridiska processer för annars kommer du förlora stenhårt.

Jag kan naturligtvis ha fel i min instinkt och hänvisar till länken i strv41:s inlägg.
Citera
2014-09-19, 13:21
Medlem
Har han inte enligt samboavtalet rätt till halva lägenheten? men jag kan vara helt fel ute
Citera
2014-09-19, 13:24
Medlem
srednaeifoss avatar
Du/din kompis har blivit lurad av en skarrig luderfitta som antagligen kan sin grej.. tycker synd om dig/polarn.. men ni har blivit totalblåsta hon har säkert tänkt ut det här enda sen början. så lycka till!
Citera
2014-09-19, 13:26
Medlem
srednaeifoss avatar
heter killen j***y?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto