2014-09-07, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Är det någon som verkligen förtjänar att ha en egen tråd under Kriminalhistoria är det just denne man. Han förkommer i flera trådar innan, men har alltså ingen egen tråd.

Generation efter genaration har nu över 100 år hört talas om Bildsköne Bengtsson och hans liv på brottets bana i över 40 år.

Det finns en mycket rikhaltig flora som tar upp Bildsköne Bengtsson och hans liv. Bara för att ta några få exempel så omnämns han i Brottets krönika, 1954 på sidorna 367-379 under rubriken Bildsköne Bengtsson och i boken med samma namn av B. Engster. Utgiven på N. Johanssons förlag i Halmstad 1935 och 1943 och är på 102 sidor.

Den mest intressanta boken är biografin om honom utkommen så sent som 2005 under titeln Den Bildsköne på 210 sidor. Författarna är Malin Arvidsson och Bertil Sandström. Denna bok är väl värd att läsa för den som är intresserad av Bildsköne Bengtsson.

Detta nedanstående är till större delen hämtat från den här boken.

Harald Bernhard Bengtsson föddes som familjens Bengtssons äldste son av två den 28 juli 1893 i Vittsjö. Under fru Bengtssons graviditet med den yngre sonen avled tyvärr fadern. Hon flyttade efter några år till Värsjö i grannsocknen Röke.

När Harald skulle börja skolan så skickades han till sina morföräldrar i Hamphult, Hinneryds församling i södra Småland.

Harald Bengtsson kom även att kallas för Mannen från Röke men efter en händelse i Askersund på kvällen den 15 augusti 1926 som kom Harald att få leva resten av sitt liv med öknamnen Bildsköne Bengtsson eller enbart Den Bildsköne.

Den här kvällen lyckades Bengtsson att lura stadsfiskalen i Askersund att han hette Johansson och kom från Ljungby. Hans papper var inte riktigt klara och han skulle under natten ligga över på fröknarna Erikssons pensionat i samma stad. Han skulle följande morgon komma till polisstationen. Sina pengar och motorcykel fick han lämna i pant förutom pengar för boendet på pensionatet. Ändå var Harald glad över detta och tacka för det.

När det följande dag uppdagades vilket misstag stadsfiskalen hade gjort så förklarade han detta med följande ord: "Inte kunde jag tro, att den mannen var den ökände dynamitarden. In kom en bildskön yngling med ett förtroendeingivande utseende.

Legenden säger att det var denna formulering som gjorde att Harald Bengtsson blev Bildsköne Bengtsson.

Under åren 1932 till 1934 arbetade han i par med Folke Johansson som var bördig Visby. Denne kallades Tatuerade Johansson. Den Bildsköne och Den tatuerade är än i dag en välkänd och mytomomspunnen duo fastän 80 har gått sedan de åkte fast.

Har tänkt att vi i denna tråd skall diskutera Bildesköne Bengtsson liv och leverne, bl a all den otroliga mängd brott som han kom att begå. En stor del av alla dessa brott är sanning men också en hel del är skrönor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-07 kl. 16:58.
Citera
2014-09-07, 17:03
Medlem
Strychnos avatar
Bildsköne Bengsson och Tatuerade Johansson,
var i Övertorps kalkbrott och stal dynamit år 1933.
Det finns med en text om detta i en gammal Bygdebok,
Och även på en skylt vid Övertorpsbrottets dynamitkällare(Utefter Pilgrimsleden).
Citera
2014-09-07, 18:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Övertorps kalkbrott 1933.

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Bildsköne Bengsson och Tatuerade Johansson,
var i Övertorps kalkbrott och stal dynamit år 1933.
Det finns med en text om detta i en gammal Bygdebok,
Och även på en skylt vid Övertorpsbrottets dynamitkällare(Utefter Pilgrimsleden).

Intressant information. Kände inte till den här dynamitstölden förut. Både Bildsköne Bengtsson ensam eller tillsammans med Tatuerade Johansson begick en hel del just dynamitstölder.

Är det detta Övertorps kalkbruk du menar?:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Ekedalen
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-07 kl. 18:19.
Citera
2014-09-07, 18:59
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant information. Kände inte till den här dynamitstölden förut. Både Bildsköne Bengtsson ensam eller tillsammans med Tatuerade Johansson begick en hel del just dynamitstölder.

Är det detta Övertorps kalkbruk du menar?:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Ekedalen

Ja, det är det.
Det finns flera kalkbrott i området, Övertorps kalkbrott var det dom stal dynamit ifrån.

Dynamitkällaren till Övertorps kalkbrott finns på den här koordinaten:
58.214219,13.847279 [Google maps länk]
Den ligger precis bredvid en rödfyrshög.

Övertorps kalkbrott finns på den här koordinaten:
58.214651,13.837084 [Google maps länk]
Citera
2014-09-08, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilken månad 1933?

Citat:
Ja, det är det.
Det finns flera kalkbrott i området, Övertorps kalkbrott var det dom stal dynamit ifrån.

Dynamitkällaren till Övertorps kalkbrott finns på den här koordinaten:
58.214219,13.847279 [Google maps länk]
Den ligger precis bredvid en rödfyrshög.

Övertorps kalkbrott finns på den här koordinaten:
58.214651,13.837084 [Google maps länk]

Tack för din information.

Du vet inte vilken månad 1933 som duon gjorde den här dynamitstölden?

Försöker pussla ihop när denna gjordes i samband med andra stölder. Har en hel del datum att utgå ifrån från bl a år 1933.
Citera
2014-09-08, 17:09
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för din information.

Du vet inte vilken månad 1933 som duon gjorde den här dynamitstölden?

Försöker pussla ihop när denna gjordes i samband med andra stölder. Har en hel del datum att utgå ifrån från bl a år 1933.

Tyvärr har jag ingen aning om vilken månad det var.
Men jag kan ta vägen förbi där någon dag i veckan(om jag får tid),
Det står lite om det på en skylt utefter en vandringsled som går förbi där.
Jag har bara läst den en gång lite snabbt i förbifarten, kommer inte ihåg riktigt vad som stod på den.
Citera
2014-09-08, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bengtsson och Johansson mycket aktiva i Närke.

Citat:
Tyvärr har jag ingen aning om vilken månad det var.
Men jag kan ta vägen förbi där någon dag i veckan(om jag får tid),
Det står lite om det på en skylt utefter en vandringsled som går förbi där.
Jag har bara läst den en gång lite snabbt i förbifarten, kommer inte ihåg riktigt vad som stod på den.

Har du tid en dag att åka till den här skylten och läsa vad som står där så vore det verkligen bra. Skulle vara mycket intressant att få reda på i vilket sammanhang (tidsmässigt) de gjorde den här dynamitstölden.

I Skaraborg gjorde duon Bengtsson-Johansson inte mycket väsen av sig, om ens något, men däremot en hel del i Närke. Dynamitstölden skulle ev. ha kunnat bli begången när de var på väg upp till Närke eller på väg därifrån söderut.

I trådstarten omnämns Bildsköne Bengtsson förnamn till Harald Bernhard. Hans förnamn skall skrivas tvärtom - Bernhard Harald.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-08 kl. 21:25.
Citera
2014-09-12, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mestadels resor per fot och med cykel.

När man tar del av det liv Bildsköne Bengtsson levde, både som ensam och tillsammans med Tatuerade Johansson 1932-34, så undrar man hur många som skulle ha klarat av i dag att leva ett sådant liv.

Visst använde sig Bengtsson av motorcykel och även ibland av stulna bilar, men mestadels företog han sina resor per fot eller med cykel, som många gånger dessutom var tungt lastade med stöldgods.

Dessa promenader, eller kanske bättre kallade förflyttningar, skedde mestadels nattetid och många gånger i snö och kyla. Vid flera tillfällen dessutom mycket dåligt klädd. Vid minst ett tillfälle fick Bengtsson och Johansson fly i våta kläder utan möjlighet att byta dessa mot torra med en gång.

Vid några tillfällen i början av sin brottsliga karriär använde sig Bengtsson av häst och vagn. Han använde sig även vid åtminstone ett tillfälle av en järnvägsdressin.

1918 drabbades Den Bildsköne av Spanska sjukan. Detta var på fängelset i Malmö. En städare där skulle se efter honom men det vägrade denne, så Bengtsson fick ligga där utan någon som helst tillsyn tills han tillfrisknade för egen hand.

Dessa herrar måste ha haft rent ut sagt en riktig järnkondition.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-12 kl. 15:18.
Citera
2014-09-12, 19:15
Medlem
Strychnos avatar
Jag var iväg idag och läste på skylten vid Övertorps kalkbrott,
Det stod tyvärr inga datum på den, bara att dom var där på 30 talet.

Jag skall se om det står något mer i bygdens historiehäften(Dimbobygden).
Skyltens källhänvisning var just dessa häften.
Citera
2014-09-13, 18:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skedde under tiden 8/6 1932 - 30/10 1934.

Citat:
Jag var iväg idag och läste på skylten vid Övertorps kalkbrott,
Det stod tyvärr inga datum på den, bara att dom var där på 30 talet.

Jag skall se om det står något mer i bygdens historiehäften(Dimbobygden).
Skyltens källhänvisning var just dessa häften.

Jättebra att du kunde ta dig tid för att läsa vad som stod på skylten vid Övertorps kalkbrott. Synd att det bara stod att deras besök där hade skett under 1930-talet.

Tiden går dock att precisera betydligt bättre med utgång ifrån vad som är känt. Bengtsson och Johansson gjorde denna stöld tillsammans.

Den 8 juni 1932 släpps Bengtsson från sitt fängelsestraff. Johansson släpps på midsommaraftonen samma år. Duon greps på kvällen den 30 oktober 1934 när de cyklade i riktning mot Landvetter vid sjön Gröen.

Någon gång efter midsommaraftonen 1932 och innan den 30/10 1934 gjordes dynamitstölden i Övertorps kalkbrott.

Vi får hoppas att det står något mera om stölden i bygdens historiehäften. Den här dynamitstölden har jag aldrig förut läst om och det skulle vara intressant att ev. kunna knyta denna till stölder i t ex Närke eller Östergötland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-13 kl. 18:04.
Citera
2014-09-16, 17:42
Medlem
Orm Ondes avatar
Min farfar var klasskamrat med "Bildsköne Bengtsson". Farfar dog när jag var liten, så jag har inte diskuterat Harald Bengtsson med honom, men pappa har berättat vad farfar sagt. Enligt farfar skall Harald ha varit en kille som var duktig i skolan men annars inte utmärkte sig på något särskilt sätt. Barnen i skolan skall ha tyckt synd om Harald därför att hans morfar var elak mot honom.

För övrigt berättade min mormor att det gick skrönor i bygden i början av 30-talet, när Bengtsson och Johansson härjade som bäst, om att "Bildsköne Bengtsson är bra, för han stjäl från de rika och ger till de fattiga". Han tog tydligen stor plats i folkfantasin när det begav sig.

Hans gravsten finns på Kvibergs kyrkogård i Göteborg. Där ligger en sten med bokstäverna H.B., som tydligen satts upp på senare år. Bengtsson efterlämnade tydligen ingenting, så någon gravsten fanns där inte från början.

Nästan så någon borde bilda "Bildsköne Bengtsson-sällskapet"
Citera
2014-09-17, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bildsköne Bengtsson tog en mycket stor plats i folkfantasin då det begav sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Min farfar var klasskamrat med "Bildsköne Bengtsson". Farfar dog när jag var liten, så jag har inte diskuterat Harald Bengtsson med honom, men pappa har berättat vad farfar sagt. Enligt farfar skall Harald ha varit en kille som var duktig i skolan men annars inte utmärkte sig på något särskilt sätt. Barnen i skolan skall ha tyckt synd om Harald därför att hans morfar var elak mot honom.

För övrigt berättade min mormor att det gick skrönor i bygden i början av 30-talet, när Bengtsson och Johansson härjade som bäst, om att "Bildsköne Bengtsson är bra, för han stjäl från de rika och ger till de fattiga". Han tog tydligen stor plats i folkfantasin när det begav sig.

Hans gravsten finns på Kvibergs kyrkogård i Göteborg. Där ligger en sten med bokstäverna H.B., som tydligen satts upp på senare år. Bengtsson efterlämnade tydligen ingenting, så någon gravsten fanns där inte från början.

Nästan så någon borde bilda "Bildsköne Bengtsson-sällskapet"

Tack för att du berättade vad en gång din farfar hade berättat om Harald Bengtsson.

Det stämmer att Harald var duktig i skolan. Hämtar följande från biografin Den Bildsköne från sidan 17. Endast ett kortare sammandrag.

Den 13-årige Harald konfirmerades i Hinneryds kyrka den 27 april 1907. Han hade högsta betyg.

Han tog en verkligt stor plats i folkfantasin när det begav sig och det rådde rena hysterin när han var på fri fot.

Hämtar ytterligare upplysningar från boken om honom. Denna gång från sidorna 192-93. Dock ej ordagrant.

När Harald Bengtsson avled i juni 1966 så efterlämnade han faktiskt så mycket som nästan 16000 kr. Detta fick tre äldre släktingar till honom ärva: En faster, en farbror och en morbror.

Fastän släktingarna fick dela på denna summa, så gav de honom ingen riktig begravning. Han kom att bli jordfäst i en omärkt grav.

Först sommaren 2003 reste en nybildad minneförening den lilla gravsten som nu står där och påminner eftervärlden om H.B.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in