2014-09-13, 17:51
Medlem
El Capitanos avatar
Vi får se hur medias massiva kampanjande slår mot partiet. Det kan mycket väl bli positivt också - det är det ingen som vet. I Ipsos undersökning (inför slutdebatten) så verkade det inte ha påverkat alls då förändringen var någon enstaka tiondels procent (inom felmarginalen).

I Novus undersökning som kom idag (13:e september) så steg SD kraftigt med 1,5 procentenheter till 9,6%, och SD steg även kraftigt i Sifos senaste undersökning som kom idag med 1,4 procentenheter till 10.3%. Man ska då veta att Novus och Sifo är de som brukar ligga notoriskt mycket lågt för SD (resultatet i EU-valet var dubbelt vad Sifo förutspådde till exempel - även om detta knappast är skalbart). Sentios senaste var ju uppe på närmare 13%.

http://novus.se/vaeljaropinionen/tv4novus-vaeljarbarometer/2014/tv4novus-vaeljarbarometer-13-september-2014.aspx
http://www.tns-sifo.se/media/520099/v37_2.pdf

Jag skulle tro att det absoluta golvet är 10% för SD, och det känns mycket osannolikt att det skulle bli så lågt. Sentio träffade bäst sist och SD var som bekant uppe på 12,7% i Sentios senaste för ett par dagar sedan. Även MP har ju uttalat sig ganska desperat om andre vice talmansposten (som tredje största parti får utse) där man får representera Sverige vid statsbesök och dylikt, vilket insinuerar att SD nog ligger trea ganska betryggande.

Men vi får väl se, SD är notoriskt svårt att förutspå. Golvet är nog runt 10% som är absolut minimum partiet kan få. Men teoretiskt kan man nog överträffa Sentio också eftersom SD har ett oerhört starkt inslag av att deras väljare är notoriskt skeptiska mot att berätta vad de röstar på. Och partiet har tidigare rent av gått fram av skandaler, eftersom det för många uppfattas som att media bedriver rent mobbing av partiet. Och så massiv så smutskastningen har varit nu inför valet, så skulle det inte förvåna mig om det dels 1) mobiliserar väljare för SD som annars röstat blankt eller struntat i att rösta. Att folk blir så förbannade att de ger sig fan på att de ska rösta. Och 2) ger dem proteströster av folk som antingen avskyr media och etablissemanget, eller avskyr den fullständigt vidriga behandlingen av SD.

Här är det intressant också att statlig media (SR) också hakat på smutskastningståget med att läcka Åkessons påstådda "spelmissbruk" (spelande) precis innan valet, det kan mycket väl slå tillbaka hårt i form att folk tycker att det är nog nu - i synnerhet för en aktör som har uppdrag om opartiskhet och finansieras gemensamt.
Senast redigerad av El Capitano 2014-09-13 kl. 17:55.
2014-09-13, 17:51
Medlem
Xxmaskihallonens avatar
Varför skulle SD få ett lägre resultat i riksdags- kontra europaparlamentsvalet?
2014-09-13, 17:52
Medlem
En del vågar kanske inte ta sd:s valsedel eller känner inte till att man kan skriva partinamnet på en blank valsedel i vallokalen. Sd:s posthantering verkar vara nåt utöver det vanliga, själv har jag fått hem två omgångar av deras samhällsinformation men en del har tydligen inte fått nåt. 12% känns rimligt.

Expressen har säkert skrämt iväg en del invandrare som tänkt rösta på sd eller kanske var det sd själva
2014-09-13, 17:54
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telchak
Haha du låter ju måttligt begåvad. Har du någonsin varit ute på en byggarbetsplats? Tror att runt 30% av landets hantverkare sympatiserar med SD.

Men har man läst mycket på aftonbladet är det väl lätt att bli helt säker på att alla som röstar på SD är arbetslösa inavel?

Tror SD hamnar någonstans mellan 9-12%.

Du har rätt. Jag glömde lågutbildade yrkesgrupper som är satta under press från konkurrens av invandrare. Ett tips! Sätt åtminstone era egna ungar i högre utbildning så behöver de inte utsättas för samma utförsbacke på arbetsmarknaden som er själva ... det är naturliga urvalet som biter er i arslet!
Senast redigerad av knasen79 2014-09-13 kl. 17:57.
2014-09-13, 17:54
Medlem
Fanatiker.s avatar
Sverigedemokraternas sista torgmöte i Stockholm livesänder: http://www2.sverigedemokraterna.se/final/

Mycket folk på plats!
2014-09-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
SD är underskattat vilket senast EU valet visat enligt resultatet där så kunde du ta vissa valundersökningar gånger 1.5 för att få ett sant resultat.
F! har jag inte koll på men tror att dom räknas upp och inte ner som SD, men det gissar jag endast då jag just nu inte orkar kolla resultaten mot valundersökningarna från EU valet.

Men om nu den där underskattningen är ett känt problem, varför räknar man inte in det i viktningen? Kanske är svårt, och så är det väl OT här egentligen...
2014-09-13, 17:55
Medlem
Tror tyvärr inte de når 15% gränsen. Tippar runt 11-12%.
Men en fråga jag undrar mycket över är nästa kommande val 2018. Jag menar, det kommer ju bli tydligare och tydligare att media och de andra partierna enbart smutskastar SD, det kommer ju tyna bort av diverse anledningar. Om jag skulle spela pengar så hade jag satsat följande i nuläget:

2014 SD - 11.5%
2018 SD - 18%
2022 SD - 25%

Era bets? :P
2014-09-13, 17:56
Medlem
över 10 under 11,5. Det kan jag satsa pengar på. Det har jag även gjort.
2014-09-13, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nikkelito
Tror tyvärr inte de når 15% gränsen. Tippar runt 11-12%.
Men en fråga jag undrar mycket över är nästa kommande val 2018. Jag menar, det kommer ju bli tydligare och tydligare att media och de andra partierna enbart smutskastar SD, det kommer ju tyna bort av diverse anledningar. Om jag skulle spela pengar så hade jag satsat följande i nuläget:

2014 SD - 11.5%
2018 SD - 18%
2022 SD - 25%

Era bets? :P

2014 - 14,5%
2018 - 23,2%
2022 - 32%
2014-09-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag tror det senaste avslöjandet har fått många att välja bort partiet. Tror SD hamnar någonstans runt 8%. Antalet blanka röster kommer vara rekordhögt i år.

Tror inte jag, folks uppfattning är att rötäggen ryker och ett bättre parti kommer fram.
Dessutom ser jag mycket sympatier på Facebook (från EJ SD röstande) att de är UTLESS på medias vinklingar och skriverier.
2014-09-13, 17:59
Medlem
Europes avatar
Citat:
Jag tror det senaste avslöjandet har fått många att välja bort partiet. Tror SD hamnar någonstans runt 8%. Antalet blanka röster kommer vara rekordhögt i år.
Citat:
Vad får dig att tro det?

Jag känner inga som sympatiserar med dessa dårar. Förutom mina far- och morföräldrar. Vilka jag lyckades konvertera till Centern så sent som idag.

Tja, om alla du känner är i stort sett hela Sveriges befolkning, samt hela Sveriges befolkning är ärliga mot dig angående vad de tänker rösta på, så är ju ditt argument relevant. Kan du komma på några som helst anledningar till att jag betvivlar att något av det gäller?

I övrigt kommer SD givetvis få högre än i EU-valet, där de fick 9,7%.

Alla inlägg som anger något under 10% kan överhuvudtaget inte ses som seriösa. Men om någon av er som skriver att SD kommer att få under 10% inte är troll, så rekommenderar jag att gå och spela på Unibet. Tippar man rätt på att SD får 8-9,99%, så vinner man 6 gånger insatsen. Som jämförelse för man endast 3,5 gånger insatsen för att tippa rätt att SD hamnar på eller över 15%. Allt där emellan ger bara drygt dubbelt insatsen. Om ni verkligen tror er ha rätt, så kan ni tjäna storkovan nu.
2014-09-13, 17:59
Medlem
inte en chans att dom får över 10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in