Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-09-13, 06:56
Medlem
praeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Menar du att man bör beställa ett flertal sedlar och placera dem i vallokalerna?
Ja, nu är det ju lite sent men jag har ungefär 3000 valsedlar som jag ska åka runt och dela ut i vallokaler på valdagen.
Citera
2014-09-13, 09:48
Medlem
Så hur många röster tror ni det blir för SvP i valet? Min gissning är mellan 10 000 och 20 000.

Jag känner själv i alla fall fem personer som väljer SvP i år efter att tidigare röstat på SD eller, i ett fall, legat på sofflocket. Skillnaden är stor jämfört med valet 2010. Då var det ingen i min bekantskapskrets som överhuvudtaget pratade om SvP och själv visste jag knappt vad det var.

Det här får mig att tro på ett förhållandevis starkt resultat för partiet.
Citera
2014-09-13, 10:24
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Menar du att man bör beställa ett flertal sedlar och placera dem i vallokalerna?

Tror inte du kan beställa en bunt med hundratals valsedlar via posten, dessutom är det för sent att skicka. Du kan däremot kontakta din närmaste avdelning och fråga om du kan få valsedlar och placera ut i lämpliga vallokaler.
Citera
2014-09-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Tror inte du kan beställa en bunt med hundratals valsedlar via posten, dessutom är det för sent att skicka. Du kan däremot kontakta din närmaste avdelning och fråga om du kan få valsedlar och placera ut i lämpliga vallokaler.
Ja, det var precis vad jag tänkte. Detta kanske skulle vara en god idé att göra i orter där SvP har högt stöd, men det känns litet smått meningslöst annorstädes.
Citera
2014-09-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ja, det var precis vad jag tänkte. Detta kanske skulle vara en god idé att göra i orter där SvP har högt stöd, men det känns litet smått meningslöst annorstädes.

En märklig synpunkt. Att lägga ut valsedlar är en slags marknadsföring. Om ett nytt parti ska få ett genombrott kan man givetvis inte bara marknadsföra det gentemot personer som redan bestämt sig för att rösta på det.

Dessutom är det omöjligt att säga någonting om hur stödet för SvP ser ut på olika orter runt om i landet. Partiet redovisas inte separat i opinionsundersökningar och förra valresultatet säger ingenting, då de allra flesta svenskar inte ens visste att partiet fanns 2010.

Det finns ett skäl till att alla partier lägger ned stora resurser på att få ut valsedlar i så många vallokaler som möjligt. Det leder till fler röster.
Citera
2014-09-13, 11:07
Medlem
gavlips avatar
Citat:

Nä det är naturligtvis inte meningslöst. Däremot så kan man lägga ut tunnare buntar om man tror det är lågt stöd där. Att täcka så många vallokaler som möjligt med valsedlar handlar inte endast om valet utan är även en fråga om reklam och ett mått på hur stort och välfungerande partiet är.
Senast redigerad av gavlip 2014-09-13 kl. 11:45.
Citera
2014-09-13, 12:43
Medlem
Naturochtraditions avatar
Valprognos, vad tror ni?

Vilka kommunmandat kan partiet nå rimligtvis?

Hur pass utbrett kan eventuellt valfusk bli?

Hur ser partiarbetet ut så här i valspurten?

Frågorna är många och i slutfasen av denna spännande valrörelse blir man ju tämligen fundersam om än något oroad. Det har varit lite väl tyst från partiets sida anser jag.
Citera
2014-09-13, 12:45
Medlem
Deatheads avatar
Tycker det är synd man inte kan rösta genom ett säkert sätt på nätet och följa hur det går för sitt parti.
Kanske det blivit svårare att valfuska för fy fan vad det kommer slängas SvP röster i papperskorgen.
Hoppas på 15 000 röster men tror på 5 000 iom valfusk.

SD fick 6 år efter sitt bildande 13 954 röster så kan ju hoppas det följer deras trend!!!

SvP 2014!
Citera
2014-09-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deathead
Kanske det blivit svårare att valfuska för fy fan vad det kommer slängas SvP röster i papperskorgen. Hoppas på 15 000 röster men tror på 5 000 iom valfusk.

Det går inte att bara slänga valsedlar, för då märks det att röster saknas. Den enda möjligheten är att byta ut valsedlar från vissa partier, till exempel SD och SvP, mot andra partiers valsedlar. Men om det ska ske kräver det att ingen av rösträknarna i lokalen upptäcker det och slår larm om vad som pågår. Kanske kan sådant valfusk bedrivas i några vallokaler i landet där det bara är invandrare som sitter och räknar, men jag tror inte det kommer att ske i någon större skala.

Uppsök din vallokal under rösträkningen och filma vad som pågår! På så sätt förebygger du eventuella försök till valfusk.
Citera
2014-09-13, 13:30
Medlem
Deatheads avatar
Eller som sist att dom ändrar stavningar
Citera
2014-09-13, 13:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Tycker det är synd man inte kan rösta genom ett säkert sätt på nätet och följa hur det går för sitt parti.
Kanske det blivit svårare att valfuska för fy fan vad det kommer slängas SvP röster i papperskorgen.
Hoppas på 15 000 röster men tror på 5 000 iom valfusk.

SD fick 6 år efter sitt bildande 13 954 röster så kan ju hoppas det följer deras trend!!!

SvP 2014!

Du tror att 5-10 tusen röster kommer fuskas bort?

Fatta omfattningen. At SvP skulle få så värst mycket fler röster än 5 tusen är rätt osannolikt.
Men sen ska typ samtliga rösträknare i landet vara benägna att fuska för att ett parti som ändå inte har en chans att komma in i riksdagen eller ens nå 1% inte ska få lika många röster?
Citera
2014-09-13, 13:48
Medlem
Citat:
Eller som sist att dom ändrar stavningar

Det spelar ingen roll. En röst räknas som en röst på Svenskarnas parti så länge det framgår att det är vad väljaren avsåg rösta på. Handskrivna röster med "Svenskarnas Parti", "Svenkarnas parti", "svännskarnas parti", och så vidare, räknas allihop som röster på Svenskarnas parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in