Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Man har ju dock konstant nekat journalister att passera vägspärrar och dylikt, till och med ryska journalister har ju enligt uppgift "gripits" av separatisterna och förhörts. Det är en smidig lösning att isolera stridsfältet.
Nej, det har man inte "konstant" gjort, även om det självfallet har förekommit då och då. Tvärtom har journalister kunnat röra sig relativt fritt i östra Ukraina, både på den ukrainska sidan och på separatistsidan. Områdena där striderna ägde rum var allt annat än "isolerade".
Ta till exempel inslaget i CNN och artikeln i The Telegraph som jag länkade till nyss. Där åkte journalister från väst helt obehindrat till Novoazovsk, som är den ort man hela tiden har hävdat har invaderats av Ryssland. Där fanns inte en enda rysk soldat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Mycket av filmerna från Georgien har ju kommit i efterhand.
Det stämmer inte heller. Den internationella pressen var på plats i Georgien från dag 1 och dokumenterade hur ryska förband korsade gränsen och gick vidare in i Georgien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Ryska journalister var ju även på plats som i princip inbäddade i de ryska styrkorna men som det ser ut just nu kring tex Rostov så får ju inte ens folk komma in och träffa skadade soldater, än mindre ge sig ut till några militära förband på fältet.
Om Ryssland hade invaderat Ukraina hade man inte behövt gå konstiga omvägar för att försöka leda detta i bevis genom reportage om sårade soldater på sjukhus i Ryssland som man inte får besöka. Om det pågick en invasion hade hela världens journalister dokumenterat denna sensationella nyhet på plats i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Slutligen saknas det ju inte heller videor, det finns ju ett ganska stort antal som postats här i tråden men huvuddelen har ju bortförklarats som antingen separatister, inspelade någon annanstans eller för att vara ren fejkpropaganda.
Jag vet inte vad det är för filmklipp du åsyftar. Det enda jag har sett som presenterats som "bevis" är svårtolkade bilder på YouTube som man inte vet vem som har tagit eller var. Har du sett något från någon etablerad tv-kanal eller nyhetsbyrå?