Citat:
Ursprungligen postat av
Dreamstate
Hur tänker du där? Skandalerna som uppdagats den senaste veckan är inte i närheten av de hemskaste skandalerna SD fått stå ut med sedan kampanjandet till valet 2010, varför tror du att just dessa skandalerna kommer halvera SD? Det finns verkligen inget belägg för det påståendet, det påstyrks varken av historia eller teori.
Och det där med att SD blev hotade med ny regering, det är ju just det SD är ute efter! Varför skulle det vara avskräckande? Om något så kommer det motivera fler osäkra från båda blocken till att stödja SD, då folk nu har svart på vitt att det är det enda sitta att få förändring på.
Kanske sant. Tycker själv att Dulnyaffären inte var särskilt grov. Har t.om. träffat miljöpartister som varit betydligt mer grova i munnen gällande invandrare.
Dock är SD:s svaghet i detta fall att de är fega och inkonsekventa. Björn Söder och Linus Bylunds inkonsekventa ageranden i uttalanden är en stor flaskhals för Sverigedemokraterna.
Lika lite som en väljare vill ha en politisk islamist som Waberi i riksdagen vill de ha sådana som Filper och Bylund där. Trovärdighet är faktiskt viktigt, och moderaterna fick tillbaka en del med Reinfeldts "öppna era hjärtan"-tal, även om deras politik är fördjävlig på vissa områden så vet de vad de får.
Om Söder inte kan försvara en partiföreträdare, kan man heller inte räkna med att de kan försvara folkets intressen. Alltså blir trovärdigheten noll för många.
Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Fast då bortser du från de jätteproblem som orsakas av väldigt stora strömmar av asylsökande till Sverige. Mer än varannan kommun har idag inga hyreslägenheter alls lediga, vilket redan idag har lett till att 300 000 unga vuxna ofrivilligt bor kvar hemma. Uppåt 100 000 asylsökande om året förvärrar denna redan svåra situation dramatiskt och inget byggande i världen kan lösa detta. Skolan har också fått jätteproblem. Vi har en landsbygd som redan går på knäna och som har svaga resurser. Exakt hur alla dessa människor ska kunna bli självförsörjande när de allra flesta hamnar i en glesbyggd som folk flyr från pga arbetslöshet övergår mitt förstånd.
Jag tror helt enkelt att man är lite fel ute om man tror att SD växer därför att fler och fler ideologiskt känner sig hemma hos SD. Folk röstar på SD därför att man är rädda för utvecklingen och har tappat förtroendet för de etablerade partierna. Kalla det en protest. Kalla det taktikröstande.
Om övriga partier inte tar denna oro på allvar och flyktingströmmen fortsätter att öka med svåra konsekvenser som följd, så kan du lita på att de kommer att fortsätta att öka. 20% är ingen omöjlighet. Inte 30% heller. De kan bli största parti i Sverige redan 2018. SD i sig självt har dock mindre med den tillväxten att göra än vad de själva och många andra tror. Jag tror det helt och hållet beror på hur de andra partierna agerar.
Jag tror inte att skandalerna (om man nu ens kan kalla tjafset som Expressen tjatar om för skandaler) spelar nån som helst roll för SD:s stöd. SD lär inte ha några som helst problem med att få över 10% i valet, däremot så missgynnas de nog något av att det ser ut att bli jämnare än väntat. 15% kan nog bli lite svårt nu när de rödgröna tappar i så snabb takt, men minst 12-13% tror jag att de fixar.
Det finns stora problem med mottagningen för vissa kommuner, det vågar t.om. en sosse som jag tillstå på Flashback. Men det kommer ordna sig. Så fort Löfven kommer till makten blir det bättre. Ser dock att många i min närhet som övervägt sverigedemokraterna går tillbaka till Alliansen. Men kan inte gå in på orsaker allt för mycket här. Men sådant här tenderar inte mobilisera väljare. Ett organisatoriskt omoget parti lockar inte väljare.
På bruksorter kanske rent ut sagt SD får så mycket som 25 % i årets val, men Stockholm, Göteborg, Norrland och andra storstäder kommer dra ner snittet rejält. Ängsligheten är stor. Och medelklassfamiljerna prioriterar säkrad arbetsmarknad före den kanske näst viktigaste frågan för vissa gällande invandringen.
Därför tror jag att det är osannolikt att det blir största parti 2018 om det inte sker någon enorm PK-låsning under kommande mandatperiod, men tiden borde vara mogen för lite mer öppna kort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dreamstate
8% är en succé det också, men tills valnatten kommer jag låta mig drömma om att fler än så är villiga att rädda sitt land.
Jag tror och hoppas fortfarande på över 12.5%.
Den enda riktiga risken tror jag är moderater som kommer panikrösta på moderaterna pga at de vill hålla partiet över vattenytan.
Jag tror inte skandalerna kommer påverka folks val särskilt mycket, som många sagt tidigare, har man väl valt SD så tar det jävligt mycket för att tänka om igen.
Du får hoppas vad du vill, vi får se vem som har rätt. Antingen är det du eller jag som får äta upp sin hatt på valnatten.
Håller med om moderater, där är rörligheten fortfarande stor. Många kryssar också "invandringspragmatiska" kandidater i S, KD och M.
Du säger att de som går över från M till SD inte lockas tillbaka av något, men det gör trots allt folk. Kanske gäller vissa, men när pressen är stor så vänder folk tillbaka, särskilt med stigmatiseringen. Det tycker jag kan vara tydligt. Kolla bloggerskan Paow Danielsson t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Vad trevligt att du har stöd av Lena Melin?
SD växer för att det är det enda partiet som har en sund invandringspolitik.
Så länge sjuklövern sitter fast i att sjunga mångkulturens lov så kommer SD fortsätta växa.
Ser vi till ett troligt valresultat 12-15 % så innebär det minst en fördubbling av stödet på 4 år.
Tidigare låg tillväxttakten på 50 %, nu går det snabbare. Någon anledning till varför tillväxten skulle avta finns inte om politiken fortsätter, tvärtom kommer mängder av väljare vakna och få nog under de kommande 4 åren.
Ändras inte sjuklöverns inställning så kommer SD nå 25-30 % i valet 2018.
Mellin har ju rätt i det fallet jag påpekar. SD var överskattade i United Minds förra valet.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Nä, men inget av de där tre partierna verkar i länder där samtliga andra partier är eniga om att upprätthålla en asylpolitik som ger 10 gånger fler asylinvandrare per capita än EU-genomsnittet. Som det ser ut i dagsläget har sjuklövern investerat så fantastiskt mycket prestige och barnslig trotsighet i invandringsfrågan att de är villiga att bränna ner Sverige hellre än att ge efter för den invandringskritiska opinionen. Detta är unikt och därför funkar inte jämförelser med liknande partier utomlands.
Det är möjligt att Pepsi och Coke (DF/FrP) är mycket godare än Cuba-Cola (SD), men DF och FrP säljer sina respektive läsksorter på snabbköpet, SD säljer sin i öknen där man inte har råd att vara kräsen och säga "tack men jag föredrar Coke så jag chansar på att gå några mil till i solen utan vätska".
Rolig liknelse det där. Har dock svårt att se att alla SD-sympatiserar rangordnar flyktingfrågan högst utav allt. Många faller säkert tillbaka på gamla vanor. Enligt någon ou jag läste anser de flesta sverigedemokratiska sympatisörer att SD inte har någon sammanhållen politik.
Men vi får väl se, det avgörs på valdagen. Tror detta är rätt?
Enkel matematik:
SD 335000 röster i riksdagsvalet 2010, valdeltagande ca 80 %
SD 355000 röster i EU-valet 2014 (erkänd låg mobilisering pga misslyckade insatser från Kristina Winberg m. fl.) valdeltagande ca 50 %
Beroende på valdeltagandet så alterneras valresultatet. Det nämns sällan i opionsundersökningar.
Om valdeltagandet blir större i år minskar alltså antalet procent på SD.