2014-09-09, 12:26
Medlem
Det här har alla förutsättningar att bli en rysare på sluttampen. Löfven kämpar mot en fallande trend, mp är i en negativ spiral och Fi stjäl röster som annars skulle gått till Sjöstedt. Slutdebatterna kan bli avgörande.
2014-09-09, 12:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosack
Idag redovisar TV4Nyheterna resultatet för Novus senaste opinionsmätning. Den blev såhär:

http://i59.tinypic.com/2d2j7lg.jpg

Nu undrar jag varför man särredovisar Fi det här sammanhanget. Det är det enda partiet av de övriga som redovisas, som inte är ett riksdagsparti. Värför särredovisar man inte t ex PP?

Man borde väl redovisa samtliga riksdagspoartier, och sedan "övriga"? I ovanstående finns inte ens "övriga" med överhuvudtaget!

Kan inte se det på annat sätt än att massmedia (TV4 i det här fallet) försöker påverka utgången av vårt riksdagsval. Fi är journalisters nya favorit, och får inte glömmas bort. Förjävligt att det får gå till så, enligt min mening!

Edit: Fi är ju inte ens i närheten av riksdagsspärren i den här undersökningen.
Ja, då lutar det mot att Reinfeldt sitter kvar och tar stöd av SD.
Och Sverige blir ännu mer människofientligt.... vad är det med folk egentligen?
Senast redigerad av humanlife 2014-09-09 kl. 12:35.
2014-09-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosack
Nu undrar jag varför man särredovisar Fi det här sammanhanget. Det är det enda partiet av de övriga som redovisas, som inte är ett riksdagsparti. Värför särredovisar man inte t ex PP?

I och med att F! legat kring ca 3% i snitt i opinioner så brukar media ge partiet en egen stapel.

Jag har för mig att jag hörde de skulle vara så på valvakan också bland SVT/TV4.
Partier som är nära att ta sig in opinionsmässigt räknas för sig, och klumpas inte in i övriga.

Och jag förstår väl det. Det kan politiskt sätt bli en stor skillnad om F! tar sig in eller inte. Och skulle man på valnatten då bara se "övriga" med tex 4,6%. Då kommer ju alla börja undra vad F! fick. Så man gör det enkelt för sig.
Senast redigerad av Jasonlives 2014-09-09 kl. 12:52.
2014-09-09, 14:39
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, då lutar det mot att Reinfeldt sitter kvar och tar stöd av SD.
Och Sverige blir ännu mer människofientligt.... vad är det med folk egentligen?
Reinfeldt har tydligt förklarat att han inte tänker sitta kvar med hjälp av SD. Blir S+Mp mindre än alliansen lär de inkludera V. Spelet verkar vara slut för alliansen hur man än ser på det.
2014-09-09, 14:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Reinfeldt har tydligt förklarat att han inte tänker sitta kvar med hjälp av SD. Blir S+Mp mindre än alliansen lär de inkludera V. Spelet verkar vara slut för alliansen hur man än ser på det.

Jag är inte säker på att Löfven är sugen på att bilda S-MP-V-regering annat än om det är en majoritetsregering. Han måste åtminstone upprätthålla det skenet så länge som möjligt för att inte behöva ge MP och V så mycket.

Jag tror att varken Reinfeldt eller Löfven kommer att framstå som särskilt sugna på att bilda regering. Reinfelt eftersom man backat och eftersom man vill ge bollen till Löfven för att visa dennes problem. Löfven eftersom han vill få MP och V att tro att S kan söka/få stöd av C och/eller FP, om inte MP och V håller sig på mattan.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-09-09 kl. 15:01.
2014-09-09, 15:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Alliansen har fått igenom många förslag tack vare stödet från SD. Officiellt måste man markera mot SD och SD själva vill ju framhålla sin säregenhet för att kunna suga upp missnöjesröster. Alliansen får ju faktiskt egen majoritet om de knyter till sig SD och SD är ju faktiskt som Alliansens alter ego.
Att de rödgröna backar beror nog på att folk har svårt att se dem som ett alternativ, när skillnaderna är så små kan det vara bäst att hålla sig till det man känner till och köpa att all skit i samhället beror på invandringen. Enkla lösningar. Partier måste kanske ha idiotslogans, så folk slipper engagera sig? Jag börjar faktiskt tro att fördumningen har gått så långt.
2014-09-09, 16:02
Medlem
MrSokratess avatar
Ser precis en debatt mellan Sjöstedt och Lööf och måste säga att Lööf imponerar retoriskt.
Så en bra valrörelse av Annie och en stark valkassa börjar ge utdelning i opinionen.
KDs uppgång är mer svåranalyserad eftersom att Hägglund varit ganska blek i valrörelsen. Man kan förutsätta att de plockar en del moderata röster (funderar på samma övergång själv). KDUs inlägg i immigrationsdebatten kanske spelar in även om moderpartiet distanserade sig.

Ser ut att bli en svag regering om man inte samarbetar över blockgränsen för jag vägrar att tro att FI kommer in. Spänningen stiger!
2014-09-09, 16:26
Medlem
LeifD2s avatar
UMs mätning ligger nog ganksa nära valresultatet skulle jag tro. Det man missar på är nog S&M som troligen får något mer och vp(k) och c och k-disarna som får något mindre. Alla förändringar verkar dessutom vara inom felmarginalen.

Att antalet osäkra skulle ha ökat tror jag inte heller, underlaget är för litet.

Jag hoppas att Fi kommer in så folk får se vad det är för typer som är med där, svårare att dölja när man sitter i riksdagen. Dessutom skulle det göra en regeringsbildning på vänstersidan mer intressant, speciellt om man ändå inte når majoritet med S+V+Mp+Fi. Kul om det saknas ett mandat eller 2. Visst, regeringen skulle bli godkänd eftersom Fp och C skulle lägga ned sina röster, och troligen även M. Men skulle bli förbannat svårt att få igenom någon politik.

Kan bli kul detta. Var det Belgien som körde 2 år utan regering? Det går att köra utan länge, om man vill.
2014-09-09, 16:44
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kan bli kul detta. Var det Belgien som körde 2 år utan regering? Det går att köra utan länge, om man vill.
Sverige har med budgetordningen lättare att ha minoritetsregeringar än de flesta. Minoriteten får igenom budgeten om inget annat förslag får fler röster, och eftersom Alliansen+SD inte kommer att gå ihop om en gemensam skuggbudget får vänsterregeringen igenom sin.

Visserligen införde sossarna en ny praxis förra året där man bröt ur en del ur budgeten och stoppade den. Det kan slå tillbaka hårt mot Löfven.

Regeringskriser kan det förstås bli, hur stabila är V i regeringsställning?

Något som inte är så kul med en skakig vänsterminoritetsregering är att omvärldens förtroende kan få en knäck och räntorna drivs upp, blir det riktigt illa kan bostadsbubblan i Stockholm spricka på grund av det. Men så illa behöver det inte bli.
2014-09-09, 16:44
Medlem
Citat:
Jag hoppas att Fi kommer in så folk får se vad det är för typer som är med där, svårare att dölja när man sitter i riksdagen. Dessutom skulle det göra en regeringsbildning på vänstersidan mer intressant, speciellt om man ändå inte når majoritet med S+V+Mp+Fi. Kul om det saknas ett mandat eller 2. Visst, regeringen skulle bli godkänd eftersom Fp och C skulle lägga ned sina röster, och troligen även M. Men skulle bli förbannat svårt att få igenom någon politik.
Någon rödgrön fyrpartiregering kommer inte att bildas, varken i majoritet eller minoritet. Vänsterpartiet kommer inte att rösta emot Löfven som statsminister och förmodligen inte Feministerna heller.
Citat:
Sverige har ett annat system. Går det inte att bilda regering på fyra försök så blir det extraval. Sannolikheten för det är inte noll, men det troligaste för att undvika extraval är en S-M-regering.
2014-09-09, 16:45
Medlem
SIFO kommer att ha en mätning som säkert avslöjas senare i veckan. Jag brukar få mejl från dem om att vara med i undersökningar och nu var det en sådan. Partisympatier nu, vad man röstade på 2010, kön, bostadsort, inkomst, utbildning samt hur troligt på en skala 1 - 10 det är att man kommer att rösta. Även fått inbjudan att sitta och gradera partiledardebatterna, men jag ser hellre målafärg torka än se fler debatter
2014-09-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Sverige har med budgetordningen lättare att ha minoritetsregeringar än de flesta. Minoriteten får igenom budgeten om inget annat förslag får fler röster, och eftersom Alliansen+SD inte kommer att gå ihop om en gemensam skuggbudget får vänsterregeringen igenom sin.
Med reservation för att jag har missförstått något så ser budgetomröstningen ut så här: Regeringen lägger fram sin proposition. Om det finns fler än en budgetmotion från oppositionen så röstas först om vilken som ska bli kontraproposition.

I det valet kommer alliansens budgetförslag att ställas mot SD:s och då kommer SD att rösta på sitt eget förslag. Om SD:s budget faller så ställs alliansens budgetförslag mot regeringens i en slutlig omröstning.

I detta läge finns det inget principellt som hindrar SD att rösta på det förslag som är bäst för Sverige. Om det är alliansens förslag så faller regeringen.

(Om jag har missuppfattat något så får ni gärna peka ut det).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in