2014-09-04, 19:16
Medlem
1. Frölunda
Yngst, hungrigast och bäst i serien. Talang i massor och med ytterligare ett år på nacken blir det inte sämre. Jättebra och noggrann tränare som aldrig kommer lämna något åt slumpen.

2. Växjö
Mest spets av alla lag enligt mig och ett otroligt djup i laget. Många matchvinnare och blir det mest sevärda offensiva laget tillsammans med Frölunda. Att dra på sig utvisningar mot Växjö kommer kosta.

3. Färjestad
Tror de blir bättre i serien än i fjol. Känns tyngre och mer homogena över hela banan, blir oftast ett topplag när man summerar efter 55 omgångar. Härlig spets i Gulas, Hilding och Klepis. Har en förmåga att som lag få motståndarna se små ut, bäst på att neutralisera lag.

4. Skellefteå
Säkerligen historiens bästa lag senaste åren och över en säsong faller dem inte pladask. Har en vinnarmentalitet. Visst ser det tyngre ut än tidigare men jag blir inte förvånad om t ex Lehtonen, Zackrisson, Kabanov är i toppen av poängligan. Backsidan ser bra ut, forwards sämre än tidigare men fortfarande bra klass.

5. Linköping
Blir bättre i år. Mycket spets och tror Roger Melin kommer jobba mycket med försvarsspelet, som var under all kritik förra säsongen. Rautio kommer vara en stabil sista utpost. Målgaranti i det så viktiga PP.

6. Luleå
Lägligt med en ny röst i båset. Rönnqvist visade sig inte tillräckligt bra när det gällde som mest. Jättebra backar. Får svårt att ersätta Klasen och Olausson offensivt, men Petrell och allroundskicklige Dixon lär fixa en del poäng. Blir svåra att göra mål på igen men sätter ett litet frågetecken framåt.

7. Brynäs
Blir ungefär lika bra som förra året. Tunga tapp i Gunderson och Thuresson, men spännande värvningar med bröderna W och Olden. Ett brett lag som saknar en riktig matchvinnare. Känns mer +++ rakt igenom och min magkänsla säger att laget kommer få svårt att vinna tajta matcher.

8. HV71
Lite ojämt lag men där jag tror Wesslau och Ersberg kommer rädda många poäng. Bästa målvaktsparet i SHL. Ganska svag backbesättning men otroligt skickliga forwards som kommer underhålla. Lite osäker på tränare Johansson om han är redo att ta över ett nedgånget HV.

9. Modo
Tror Modo blir något bättre än vad många tror. Bäst målvakt i serien, lite sämre backar men med hög potential framåt. Gillar tränaren Forsberg och hans rak-och tydlighet. Måste bli betydligt bättre i PP än tidigare. Slå ur underläge kommer passa laget bra.

10. Djurgården
Bör enligt laguppställningen vara sist i serien men tror att Tellqvist, publiken och kämpaglöden kommer göra att dem undviker att ramla ur serien. Nykomlingar brukar generellt gå bra första året och DIF kommer inte bli något undantag. Blir säkert starka på ett kokande Hovet.

11. Leksand
Magkänslan säger att Leksand hamnar här, även fast laget har på pappret bättre lag än t ex Djurgården. Ett svårt andraår kommer märkas, även om laget har förbättrats offensivt med bla finländarna Sallinen och Kähkönen. Hersley kommer saknas enormt och Ahlsenfelt kommer floppa lite tror jag.

12. Örebro
Blir sist, men absolut inte avsågat. Ingen som riktigt sticker ut offensivt förutom Anttila som är helt fantastisk. Helt ok bakåt men ser inte laget som bättre än något utöver de övriga, förutom möjligen DIF.

Tror överlag att det blir mycket jämt och det är svårt att tippa exakta placeringar. Mest säker är jag på top 4. Skillnaden mellan lag 5-12 tror jag inte kommer vara så stor.
Citera
2014-09-04, 20:33
Medlem
Kommer inte tippa en tabell. Men ser just nu på Frölunda och dem är väldigt bra! Kan bli guld!
Citera
2014-09-05, 18:42
Medlem
Att tippa en tabell är omöjligt - och således ingenting man bör göra om man vill ha skinnet i behåll. Vad man däremot kan man säga är att Växjö och Frölunda kommer återfinnas i toppen. Det finns helt enkelt så pass mycket kvalitet i dessa lag att något annat inte vore troligt. Växjö kommer nog etta, Frölunda har enormt tunga spelartapp på vissa positioner - och det vill till att Elias Fälth (och/eller Erik Gustafsson) kan ersätta John Klingberg och att Mattias Janmark kan ersätta Alexander Wennberg. Och där är jag faktiskt inte helt säker.
Citera
2014-09-05, 20:02
Medlem
Modo, DIF, Luleå och Örebro i botten, utan inbördes ordning. Skellefteå spelar Play-In.
Jag tror det står mellan Frölunda och Växjö. Färjestad är överskattade.
Det får bli mitt tips.
Citera
2014-09-06, 06:58
Medlem
Embas avatar
Jag tänker inte ge mig på en tabell då det i år är så extremt svårtippat. Däremot tänker jag tippa mitt lag och hade tänkt slänga in en liten text om varför.

Enligt "experter" och fans så ställer HV71 upp i år med två målvakter som är tänkta att fajtas om förstaspaden. Och det är väl inget snack om saken, det är två riktigt bra målvakter. Trotts några ojämna säsonger med ett darrigt försvar framför sig så är Wesslau en riktigt bra målvakt och jag tror inte ett smack på att han är på väg ner. Ersberg då.. Ja, vad ska man säga. Blandad och gett internationellt och bör vara mer än solid i SHL. Vem tar förstaspaden? Wesslau. Han har sett bra ut hittills samtidigt som Ersberg inte på något sätt har varit dålig, men Wesslau ser bra ut och jäävligt hungrig.

Olausson tillbaka i båset, viktigt. Några spännande nyförvärv och en klassback på väg in samt en hel och fräsch Mattias Karlsson. Nä, det kommer absolut inte se lika dåligt ut i år. Enligt "experter" så ser det tunt ut. Jag håller inte med.

Kolan-Petrasek
Campoli-NY
K.Berglund-S.Karlsson
Williamsson/Pilut

Det en är mest nöjd med är helt klart vår f-besättning. Gillar alla nyförvärv och tycker det har sett bra ut. Framförallt Ridderwall som jobbar på stenhårt över hela banan och ser riktigt stark ut och fortsätter Tedenby åka skridskor som igår mot Kloten så kommer det bli fördjävla gött i Kinnarps.

Lite flyt med skador och om Fiala stannar så kommer vi mönstra ungefär såhär i vinter.

Ridderwall - Christensen - Fiala
Melin - Brithen - Jämtin
Purre - Holzy - Tedenby

Nilsson/Strandberg/Sandberg/Andersson/Törngren.....

Hur kommer då vår nya headcoach Andreas fucking Johansson klara sig? Jo, får vi bara en bra start i SHL så tror jag det kommer gå fint. Ja, han har temperament och är en känslomänniska. Men det är ju gruv-bert också, och hur har det gått för SKAIK?

På vilken plats slutar vi på?
Citera
2014-09-06, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emba

Hur kommer då vår nya headcoach Andreas fucking Johansson klara sig? Jo, får vi bara en bra start i SHL så tror jag det kommer gå fint. Ja, han har temperament och är en känslomänniska. Men det är ju gruv-bert också, och hur har det gått för SKAIK?

På vilken plats slutar vi på?
Lite lågt, bättre kan du, men bättre tippat än patrasket
Citera
2014-09-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Lite lågt, bättre kan du, men bättre tippat än patrasket
Du börjar fan bli pinsam Så alla som inte tippar HV som vinnare av SHL är alltså patrask? Det bådar ju väldigt gott... Skärp dig för fan och inse att HV inte är bättre.
Citera
2014-09-06, 16:11
Medlem
Den nya icing-reglen kommer bli till det positiva!
Citera
2014-09-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister.
Den nya icing-reglen kommer bli till det positiva!
Kommer ju ta tid innan spelarna har vant sig vid den, men på sikt så kommer det bli positivt.
Citera
2014-09-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kommer ju ta tid innan spelarna har vant sig vid den, men på sikt så kommer det bli positivt.

Absolut! Kollar på SAIK & Tyska laget nu! Kedjan med Kabanov,Lundberg och Norman kommer bli bra!

Gillar Holmström Jr också!

Dem borde fixa en annan vinkel på en målkamera likt den dem har på mållinjen!

Haha eller tänker jag på VM-kameran? Kan dom styra sånt till SHL?
Senast redigerad av Mister. 2014-09-06 kl. 17:18.
Citera
2014-09-06, 22:47
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister.
Absolut! Kollar på SAIK & Tyska laget nu! Kedjan med Kabanov,Lundberg och Norman kommer bli bra!
:
Du menar Lindholm och inte Lundberg?

Ja, Lindholm och Norman verkar ha hittat kemi. Förhoppningsvis håller sig kemin även i SHL.

Varför vilade Calof? Jag har tidigare bara sett matchen han gjorde mål i. Utöver det, hur är han? Flopp eller finns det potential?
Citera
2014-09-06, 23:06
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Du menar Lindholm och inte Lundberg?

Ja, Lindholm och Norman verkar ha hittat kemi. Förhoppningsvis håller sig kemin även i SHL.

Varför vilade Calof? Jag har tidigare bara sett matchen han gjorde mål i. Utöver det, hur är han? Flopp eller finns det potential?
Har inte han lirat i fjärdekedjan? Konstig värvning förövrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in