2014-09-04, 19:00
Medlem
thestalkerdudes avatar
Porosjenko: Eldupphör på fredag

Citat:
I samband med Natos toppmöte i Wales sade Ukrainas president Pjotr Porosjenko idag att han imorgon fredag är beredd att ge order om ett fyra månader långt eldupphör i östra Ukraina.

Porosjenko meddelade även att en fredsplan ska undertecknas den 5 september på ett möte med delegationer från Ukraina, Ryssland och OSSE i Minsk. Åtminstone om allt går som det ska, rapporterar CBC News.

FT artikel: http://www.friatider.se/porosjenko-eldupph-r-p-fredag

CBC news artikel (Den är ganska lång så läs hela är ett tips)

Citat:
Ukraine and the pro-Russian separatists appeared increasingly close to signing a deal to end four months of fighting, even as Ukraine's leader met Thursday with President Barack Obama and other NATO leaders in Wales.

Ukrainian President Petro Poroshenko said he would order a ceasefire on Friday, paving the way for implementation of a "stage-by-stage peace plan" for his country.

Speaking on the sidelines of the NATO summit, Ukrainian President Petro Poroshenko said that the ceasefire was conditional on a planned meeting going ahead in Minsk on Friday of envoys from Ukraine, Russia and Europe's OSCE security watchdog.

"At [7 a.m. ET on Friday], provided the (Minsk) meeting takes place, I will call on the General Staff to set up a bilateral ceasefire and we hope that the implementation of the peace plan will begin tomorrow," Poroshenko said.

Källa: http://www.cbc.ca/news/world/ukraine-crisis-petro-poroshenko-says-ceasefire-could-come-friday-1.2755208

Kan vi hoppas att det blir en lösning på konflikten utan att krigshetsarna på bägge sidorna (JA, JAG TITTAR PÅ ER! ) kräver WW3 för att mäta sina kukar på den internationella planen?

Bara det blir fred där nere så vi i Europa kan ta det lugnt, Jag tänker fan inte offra mitt liv över Ukraina för att Usa/Väst och Ryssland ska bete sig som snorungar. (Plus alla anhängare, Både privat personer till stora företag som vill ha ett mumsigt krig att sätta tänderna i! Skäms på er alla, Det är min generation som kommer få ligga i skyttegravarna och offra livet om det smäller! Vilket jag vägrar! )
2014-09-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Humor att läsa dina inlägg, men lite genant också. Man kan ju säga så här för att inte vara alltför hård mot dig. Oavsett vilken internationell erfarenhet kamrat Putin hade då han 1999 blev utsedd till premiärminister för att kort därefter bli vald till president, så har han under de senaste 15 åren skaffat sig en internationell erfarenhet av samarbete och överläggningar som övertrumfar de flesta nu sittande statschefer.
Varför lyckas han inte bättre med det han vill om han nu är så bra?
2014-09-04, 19:26
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Bara det blir fred där nere så vi i Europa kan ta det lugnt, Jag tänker fan inte offra mitt liv över Ukraina för att Usa/Väst och Ryssland ska bete sig som snorungar. (Plus alla anhängare, Både privat personer till stora företag som vill ha ett mumsigt krig att sätta tänderna i! Skäms på er alla, Det är min generation som kommer få ligga i skyttegravarna och offra livet om det smäller! Vilket jag vägrar! )

Du tycks vara både naiv och okunnig. Den krigföring som Ryssland för i Ukraina är ett led i något som är betydligt större än så, och som i slutändan mycket väl kan drabba oss svenskar. Krig är lika oönskat nu som det var 1939. Men det finns en diktator (Putin) som inte tvekar att föra krig om han inte får som han vill. Känns det igen?
2014-09-04, 19:36
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du tycks vara både naiv och okunnig. Den krigföring som Ryssland för i Ukraina är ett led i något som är betydligt större än så, och som i slutändan mycket väl kan drabba oss svenskar. Krig är lika oönskat nu som det var 1939. Men det finns en diktator (Putin) som inte tvekar att föra krig om han inte får som han vill. Känns det igen?

Du har inga åsikter alls om artikeln i mitt inlägg utan du hetsar upp dig över min åsikt över denna meningslösa konflikt?

Jag tänker inte ta sida i denna konflikt om du tror det, Varför välja sida när dom enda valen som finns är att äta hundskit eller dricka klorin? Bägge sidorna är efterblivna och korkade och jag kan fortfarande inte förstå att det finns folk som ens orkar helt maniskt att försvara sin sida för man tror att sin sida är den ''rätta?''

Cry me a river, fanatiker på bägge sidorna.
Senast redigerad av thestalkerdude 2014-09-04 kl. 19:40. Anledning: Felstavningar och meningsuppbyggnader.
2014-09-04, 19:40
Medlem
geir44s avatar
With all the russiaphobia that exist in Sweden, I almost wish for a Novaja Gotlandia.
2014-09-04, 19:41
Medlem
Nytt avsnitt från vice news, 2.30 ser man Mikael Skillt.

https://www.youtube.com/watch?v=uoudRmZpesA&index=73&list=PLw613M86o5o5zqF 6WJR8zuC7Uwyv76h7R
2014-09-04, 19:42
Medlem
fitz-humes avatar
Tyskland mesar sig när NATO diskuterar sätt att möta det ryska hotet. Det hänvisas till ett avtal från 1997 (då världen såg annorlunda ut) att inte ha trupper i länder i forna Warszawapakten och Sovjetunionen. Att Putin själv bryter mot alla möjliga lagar och överenskommelser som i sig gör att avtalet inte längre behöver tas hänsyn till, förändrar inte Tysklands hållning då de inte vill stöta sig för mycket med Ryssland. Denna feghet är inte till gagn vad gäller Europas trovärdighet vad gäller att visa styrka och beslutsamhet mot ett aggressivt Ryssland. Det är lätt att ställa krav på Putin - lämna Ukraina i fred och NATO ska inte besätta trupper nära ryska gränsen. Men något sådant krav hörs inte. Hur som helst, det är ett steg i rätt riktning att NATO nu på allvar kommer upp till diskussion.

http://www.welt.de/politik/deutschland/article131886913/Deutschland-bremst-die-Nato-Offensive-aus.html
2014-09-04, 19:43
Medlem
Citat:

Jag tänker inte ta sida i denna konflikt om du tror det,

Tänk om Holländarna kunde ha valet att säga samma sak när Hitler invaderade Holland och våldförde sig på dess befolkning. Den här konflikten har vuxit till en så stor nivå att den "begär" av sin omgivning att faktiskt ta ställning. Alla i Europa berörs redan av det Putin sysslar med, tyvärr är det så.

Önskar att jag kunde säga samma sak som du och tro att problemet efteråt skulle försvinna. Men den här gången likt 1938 kommer inte problemet att försvinna förrän det hanterats av någon
2014-09-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Also they must allow gay parades and muslims.

OH THE HORROR!! The sky is falling!

Honestly the majority of the EU countries have financially skyrocketed compared to russia and non EU partners. A EU GDP that is ten times that of russia speaks trillions more (literally) than any Kremlin propaganda stunt.
Money well earned and spent and some of it could be used to buy those new fresh Mistral amphibious assault ships that the russians will never get delivered (and all of the Baltic says thank you for that).
2014-09-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Tyskland mesar sig när NATO diskuterar sätt att möta det ryska hotet. Det hänvisas till ett avtal från 1997 (då världen såg annorlunda ut) att inte ha trupper i länder i forna Warszawapakten och Sovjetunionen. Att Putin själv bryter mot alla möjliga lagar och överenskommelser som i sig gör att avtalet inte längre behöver tas hänsyn till, förändrar inte Tysklands hållning då de inte vill stöta sig för mycket med Ryssland. Denna feghet är inte till gagn vad gäller Europas trovärdighet vad gäller att visa styrka och beslutsamhet mot ett aggressivt Ryssland. Det är lätt att ställa krav på Putin - lämna Ukraina i fred och NATO ska inte besätta trupper nära ryska gränsen. Men något sådant krav hörs inte. Hur som helst, det är ett steg i rätt riktning att NATO nu på allvar kommer upp till diskussion.

http://www.welt.de/politik/deutschland/article131886913/Deutschland-bremst-die-Nato-Offensive-aus.html

Trupper behövs inte. Ukraina kan försvara sig själva de är både många och väl motiverade. Försvarsutrustning behöver de dock för den de har är underlägsen ryssarnas.
2014-09-04, 19:46
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Du har inga åsikter alls om artikeln i mitt inlägg utan du hetsar upp dig över min åsikt över denna meningslösa konflikt?

Jag tänker inte ta sida i denna konflikt om du tror det, Varför välja sida när dom enda valen som finns är att äta hundskit eller dricka klorin? Bägge sidorna är efterblivna och korkade och jag kan fortfarande inte förstå att det finns folk som ens orkar helt maniskt att försvara sin sida för man tror att sin sida är den ''rätta?''

Cry me a river, fanatiker på bägge sidorna.

Ja du, man kan ju häpna över ditt sätt att (inte) se på saken. Att du inte vill ta ställning är i sig ett sätt att faktiskt göra det. Du anser alltså att om Ryssland attackerar Sverige så är vi svenskar efterblivna och korkade? Det är så man kan tolka ditt resonemang.
2014-09-04, 19:49
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Trupper behövs inte. Ukraina kan försvara sig själva de är både många och väl motiverade. Försvarsutrustning behöver de dock för den de har är underlägsen ryssarnas.

Nu avsåg jag inte Ukraina utan de mindre NATO-medlemmarna (Estland, Lettland, Litauen t ex).

Fler vapen till Ukraina kan alltså besegra angriparen Ryssland? I nuläget kanske, men inte vid ett fullskaligt anfall, väl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in