Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Ryssland har satt in nära 20 bataljoner i Donbas och haft tusentals soldater där i månader.
Det kostar ryska staten enorma summor.
Visst kan Ryssland sätta in 200 bataljoner men då krävs mobilisering och Putlers popularitet skulle åka ned i källaren ihop med rysk ekonomi.
Här har du en artikel som "flyter" omkring i finanskretsar just nu. Om jag gissar rätt så kommer den få ganska stor inverkan på vad som händer framöver.
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/edward-lucas-russia-a-revisionist-power-greater-dangers-lie-ahead-363081.html
Att Ryssland har attackerat Ukraina och att Rysslands ekonomi och rykte är kört för de närmaste (minst) 20åren behövs inte ens nämnas.
De som stödjer Putins hej eller hå i denna tråd har inte så mycket betydelse. Så det är bättre att diskutera faktisk situation samt vad som kommer hända, istället för stor ryska drömmar.
Jag tror att det kommer gå in i en lågintensiv fart där Ryssland säkrar sig om kontroll av delar av Donetsk Oblast och Lugansk Oblast. Det blir någon form av vapenvila.
Nato säkrar upp västra Ukraina så att all fokus från Ukrainsk militär kan gå till Donetsk och Lugansk.
Sedan väntar Ragnarök för hela Ryssland i form av "ganska" usel ekonomi.
Resultat: Inga affärer med Ryssland för mig, och jag (antar jag) måste skicka pengar. But whats new