2014-09-02, 21:06
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, de har ju inte det. Det var ju exakt därför (delvis iaf) som det blev så pinsamt när Putinonanisterna här pratade om banditernas "gigantiska seger" och hur de hade "knäckt den ukrainska armén" och sådan smörja i slutet av förra veckan och under helgen.

Det är en mycket liten del av landet Ukraina det handlar om, helt korrekt observerat. Det ser dessutom ut som om det börjar vända igen, och rebellernas "storslagna landvinningar" är förmodligen återtagna inom en vecka eller två.

Nu är det andra gången jag ser att du påstår att någon talar om en "gigantisk seger". Jag har inte ens sett någon tala om en "seger" då inbördekriget är i full gång, men uppenbart är att Kievs militära offensiv vändes i sin motsats och det står nu helt klart att Kiev inte kommer att kunna vinna kriget. Denna bedömning gör till och med krigshetsare som är NATO/USA vänner, t.o.m på opionionsplats i New York Times av en skribent som vill sända NATO trupp till Ukraina.

Hur vore det om du lade ned din bittra propaganda som stämmer illa överens med verkligheten? Jag minns hur du övertygande för ett par månader sedan sade att Kiev skulle vinna och i princip idiotförklarade mig då jag sade precis det omvända, nämligen att Folkmilsen aldrig kan förlora detta krig pga lätt insedda skäl - skäl som kanske har gått upp för dig nu.
2014-09-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Nu är det andra gången jag ser att du påstår att någon talar om en "gigantisk seger". Jag har inte ens sett någon tala om en "seger" då inbördekriget är i full gång,
Du skrev både igår och idag om att Ukraina redan förlorat.
Är minnet så kort eller har det varit skiftbyte på propagandafabriken?
2014-09-02, 21:08
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Kan du berätta för mig när EU, NATO och USA med våld suddat ut europeiska länders gränser på det vis Hitlers Tyskland gjorde? Däremot har ju Sovjetunionen gjort det efter 2:a världskriget. Du kan ju inte blunda med bägge ögonen.

Läs innantill. Det är inte min jämförelse.
2014-09-02, 21:08
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nej, de har inte en vettig teori, det är tramsande om överlevnad, bankonspirationer och placering i fysiskt guld och hur världen går under när oljan tar slut vilket sker imorgon(ring till Putler och berätta).
Lågbegåvat dravel för lågbegåvade idioter som tror på diverse konspiratoriskt trams.

Ingen "källa" till annat än att se hur ryska troll planterar information.

Zero hedge är mycket uppdaterade vad gäller den senaste informationen som rör Ukraina och Ryssland och har när det gäller den stora bilden har de haft helt rätt i sin pessimistiska grundsyn. Att fyrkantiga moderatsvennebananer inte kan hantera information som inte sanktionerats av Bonnier säger inget om Zero hedge.
2014-09-02, 21:09
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
Sluta nu, e du förståndshandikappad? Läs frågan jag ställt och svara på den, tack.

Nej det går inte att jämföra de etniska rensningarna och massavrättningarna som skedde i forna Jugoslavien med situationen i Ukraina.
2014-09-02, 21:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej, de har inte en vettig teori, det är tramsande om överlevnad, bankonspirationer och placering i fysiskt guld och hur världen går under när oljan tar slut vilket sker imorgon(ring till Putler och berätta).
Lågbegåvat dravel för lågbegåvade idioter som tror på diverse konspiratoriskt trams.

Ingen "källa" till annat än att se hur ryska troll planterar information.

Nu ska man nog vara konspiratoriskt lagd om man tror att guldbaggarna på Zerohedge är ryska troll.

Zerohedge hämtar och kommenterar artiklar från annat håll. Man måste därför alltid vara uppmärksam på källen, dvs. varifrån den citerade artikeln kommer och vad den handlar om.

Handlar artikeln om att det är bra att just nu köpa guld finns det anledning att läsa den med en viss skepsis. Men när det gäller utvecklingen i Ukraina så har Zerohedge ofta legat steget före gammelmedia och gjort en hel del klockrena analyser.
2014-09-02, 21:10
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Du skrev både igår och idag om att Ukraina redan förlorat.
Är minnet så kort eller har det varit skiftbyte på propagandafabriken?

Ja, kriget är förlorat i den mening att Kiev aldrig kan vinna det. Minns nu att Kiev trodde sig kunna besegra Folkmilisen. Detta tror Kiev inte längre. Också i denna mening har Kiev redan förlorat. Således har Kiev förlorat både på ett objektivt som subjektivt plan - i realiteten och i sin övertygelse.

Kiev riskerar dessutom nu att utplåna sin egen nation då det fortsätter kriget, vilket jag också hävdat och detta med goda grunder.
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-09-02 kl. 21:14.
2014-09-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Kiev riskerar dessutom nu att utplåna sin egen nation då det fortsätter kriget, vilket jag också hävdat och detta med goda grunder.

Intressant. Det du skriver mellan raderna är mao att ryssland är beredda att förinta Ukraina?
Och så undrar man varför folk plötsligt vänder sig till NATO.
2014-09-02, 21:17
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmitri
Jag har många bekanta i Ukraina både personer som pratar Ukrainska och en del som pratar ryska, ganska liknande språk. Jag har just kommit åter från en resa till vänner i Odessa och i Kiev. Stämningen i landet är utan tvekan mot Putin/Ryssland, även bland de ryskspråkiga. En gallup lär ha visat att bara fem % av befolkningen i dag är emot en orientering mot EU/Europa.

Putins hot om fullskalig militär inmarsch har lett till att även vanligt folk beväpnar sig, på marknaden i Kiev och även i Odessa är vapenhandeln utbredd, priserna har ökat, militära automatvapen har dubblats i pris i år, och sälj helt öppet. Mina vänner även t.ex. akademiker i Kiev har vapen undangömda ifall ryssen kommer. Man pratar om Stalins folkmord och säger sig vara beredda slåss till sista blodsdroppen för sina liv i frihet.

Mycket påminner om Finland - Sovjet inför vinterkriget, Stalin trodde det bara var att rulla in sin stora arme till Helsingfors men finnarna slogs oerhört engagerat och tappert. Stalin kom inte långt och hans förluster i manskap och materiel var ända upp till tio gånger finnarnas. Rysslands militär är nog ganska medveten om problemen samtidigt som akademiker och studerat folk i Ryssland är allt mer Putinkritiska, det är i en demokratur inget som så många vågar prata om offentligt.

Stackars ukrainare - om du har rätt, därför att de har blivit lurade av propagandan då Putin aldrig hotat med militär inmarsch. Tvärtom har Ryssland hela tiden sagt att det inte kommer att ingripa militärt.

Kiev vill offra ytterligare tusentals människors liv i ett meningslös krig som redan är förlorat.
2014-09-02, 21:19
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu ska man nog vara konspiratoriskt lagd om man tror att guldbaggarna på Zerohedge är ryska troll.

Nej, de är inte "ryska" troll, de är antivästliga troll. I den bilden ingår att klanka ner på precis allt som Väst gör och ge alla andra rätt, så det går inte att lita på dem alls. Nu kan vi ju vara överens om att detta kommer de inte vara först med:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Uisl4gqfIl0

En rysk mekbrigad på väg mot Luhansk från gränsen, nu låtsas man inte ens längre.
2014-09-02, 21:20
Medlem
Citat:
Är det rapporter likt den här du tänker på.

http://en.inforesist.org/fakes-of-russian-propaganda/

Dödade "ryska" civila?

Jag ställde en konkret fråga men du byter ämnet och hänvisar till nån skum källa istf att svara på frågan? Vad menas?
2014-09-02, 21:20
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Intressant. Det du skriver mellan raderna är mao att ryssland är beredda att förinta Ukraina?
Och så undrar man varför folk plötsligt vänder sig till NATO.

Folkmilisen är helt säkert beredd att gå mot Kiev om det krävs för att avsluta kriget. Utan tvekan.

Men detta är inte och har aldrig varit en fråga som ligger på Rysslands bord. Det är Folkmilisen som för krig mot Kiev. Ukrainas angelägenheter måst ordnas upp internt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in