2014-08-31, 16:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ja, det där med separatisternas/Rysslands/Putins närstående kollaps har vi hört några gånge nu, men den kommer ju aldrig! Däremot är det så att konflikten näppeligen är möjlig att lösa med enbart militära medel (i vart fall på ett bra sätt), och Putin inser nog det - och därför är det naturligt att han vill förhandla. Desto märkligare att Kiev inte vill göra det, och efter vad mina kontakter i Kiev säger, så finns det tecken på att hemafronten sviktar, och det finns växande protester mot inbördeskriget, även om det finns många i synnerhet unga som piskar uppe hårdför patriotism.

Jadå, jag har ett flertal gånger sagt att Ukraina är på väg att vinna. Men med förbehållet att en utvidgad inblandning av Ryssland kan förhindra det. Och nu har Ryssland gjort detta.

Det finns nu ingen möjlighet för någon att förneka den ryska inblandningen, eftersom Ukraina och Ryssland t o m genomför fångutväxlingar. Fundera på vad du själv har sagt om Rysslands inblandning.
2014-08-31, 16:50
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Alltså vad jag beskrev var ett generiskt recept för sådana där saker. Jämfört med tex. brödbakning så kan man alltså tillverka i princip alla sorters bröd med det receptet. Vad du beskriver är att realisering av ett sådant recept, dvs. exemplifierat med vanlig osyrad limpa.

Det verkar på mig som att du beskrev den ekonomiska struktur som (eventuellt, och i detta fall, faktiskt) kan föda fram den ideologi som blev fallet i Ukraina under tiden för ww2, medan jag helt håller mig på den senare nivån av den enkla anledningen att den sk. genetiska grunden (i alla fall i kausal bemärkelse) för en ideologi är en väldigt knepig frågeställning.

Det räcker för oss att konstatera att denna fascistiska ideologi är förhanden i denna dag och att den har stora praktiska konsekvenser då den slår tillbaks både på den ekonomiska strukturen som på folks faktiska existens, dvs. befolkningen i Donbass utsätts för bombningar av Kiev i frihetens och nationens namn. Målet är att driva ut det ryska, dvs. en etnisk rensning på samma sätt som Bandera gjorde med polacker och judar.

Detta kommer förstås att ta slut. Uppenbart är att Kiev inte har förstått att dess slut också kan innebära slutet på Ukraina som stat. Men jag sörjer iofs inte.
2014-08-31, 16:58
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jadå, jag har ett flertal gånger sagt att Ukraina är på väg att vinna. Men med förbehållet att en utvidgad inblandning av Ryssland kan förhindra det. Och nu har Ryssland gjort detta.

Det finns nu ingen möjlighet för någon att förneka den ryska inblandningen, eftersom Ukraina och Ryssland t o m genomför fångutväxlingar. Fundera på vad du själv har sagt om Rysslands inblandning.

Men uppenbart inte "Krigs"fångar, utan nån slags annan typ av fångar som mest kanske finns i din egen fantasi. Hundratals, kanske tusentals, ukrainska soldater har flytt kriget och sökt skydd i Ryssland. Dessa "fångar" har beretts tillfälle att återvända till Ukraina eller stanna kvar i Ryssland. Det har varit upp till dem.

Kiev å andra sidan har växlat riktiga krigsfångar med Folkmilisen, men inte med Ryssland. Detta har skett under ledning av en fd. general i den Ukrainska krigsmakten.

Jag ser att du kommer med en tilläggshypotes, eftersom kriget skulle avslutas i dag och segern över Folkmilisen firas, ty snart är det september. Nu har två slutdatum för striderna redan passerat bäst före datum. Dels skulle Kiev krossat Folkmilisen i samband med Poroshenkos valseger i Maj och sedan skulle Folkmilisen krossas innan septembers inträde. Frågan är nu: När är nästa slutdatum för den heroiska segern för Kiev?
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-08-31 kl. 17:01.
2014-08-31, 17:07
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja Kina är en hårdare nöt, för vi kan inte vara utan det landet, men att tro att Brasilien eller Sydafrika inte kan fås att lyda är bara naivt. De är mycket mera beroende av västerländsk handel än rysk, och vi kan avvara dem mycket mer än vad de kan avvara oss.

Varken Sydafrika eller Brasilien kan mäta sig med Kina, även om Brasilien också är en tungviktare. Hur som helst ser jag inte logiken och tror inte på metoden - det är ju uppenbart för alla att enda motivet till att genomdriva den här typen av åtgärder är för att avlasta EUs börda, och vi kommer inte att göra oss populära i de här tröskelländerna genom att gå runt med piska och tvinga länderna att engagera sig i en konflikt de skiter i, många hundra mil från länderna ifråga.

Dessutom är det ju så att de västallierade som ligger öster om Europa antingen inte deltar alls (Israel, Sydkorea) eller medvetet drar benen efter sig (Japan...ja till och med Australien!). Detta i sin tur gör de europeiska industriföretagen nervösa eftersom många av deras hårdaste konkurrenter finns i typ Japan eller Sydkorea och de med rätta fruktar att dessa kommer ta tillfället i akt och sno kunder från européerna.

Det GÅR att knäcka Kreml om man vill, men då får vi betala ett högt pris, för det är vi själva i EU som är Rysslands klart största och viktigaste handelspartner. Men EU-länderna är inte beredda att gå så långt, därför kommer förslag som dessa som försöker avlasta EU och som inte kommer att fungera.
2014-08-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ukraina var inget land utan en delrepublik i Sovjetunionen. Dessutom var det Chrustjov som skänkte bort Krim till delrepubliken Ukraina. Förövrigt så får du gå tillbaka till 1864 när krimtataterna utgjorde majoriteten av befolkningen på Krim. Ryssar har alltid bott på Krim, innan tatarerna kom på 1500-talet.

Ukrainska SSR var som namnet säger en sovjetrepublik, Krim tillhörde Ukrainska SSR och ryssland var.... en annan sovjetrepublik, som Krim INTE tillhörde. Krim var "ryskt" i drygt 150 år och Ukrainskt de senaste 60.
Hälften av alla krimtatarer dog eller deporterades före kriget och näst intill ALLA kvarvarande deporterades 1944. På mindre än 50 år (så sent som 1897 utgjorde de den största befolkningsgruppen på Krim) gick de från majoritetsbefolkning till att vara helt väck från Krim. Det är först de senaste två decennierna som det varit möjligt för de överlevande att flytta tillbaka.
Ryskspråkiga har länge utgjort en stor del av befolkningen på Krim och varit i majoritet sedan början på 1900-talet men det förringar inte Krimtatarernas öde.

Det var för övrigt inte jag som började tjafsa om olika folkgruppers rätt till territorium utan ville lyfta fram det kassa i argumentet med att ryssarna minsann har rätt till Krim på grund av befolkningen. Det är alltid ett värdelöst argument vem som ägt vad och när eftersom det väldigt ofta tenderar att leda till krig (vilket ryssland alltid är snabba med att kommentera när det pratas om Karelen, Ivangorod, Pytalovsky, Zazeysky rayon eller Kurilerna).

Om Ukraina tar tillbaka Krim och, i bästa rysk stil, deporterar och svälter befolkningen till en liten spillra så kommer, med samma argument, ryssarna att ha noll och ingen "rätt" eftersom de utgör en minoritet. Och om 50 år så kommer argumenten att låta än ihåligare.
Men det är bara ryssar som tittar bakåt och ältar vad som varit under sovjettiden istället för att inse att både sovjet och det ryska imperiet är försvunnet sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Källa på att Rysnland ens kommenterar det?
Hoppas, att du är medveten, att dina erotiska fantasier, där Ryssland skriker om provokationer, räknas ej som källa?
Tvärtom, skriker USA om invasion, när Ryssland samlar militär på sin gräns till den oroliga grannen

Inte en susning om de har gjort det nyligen men de kommenterar det titta som tätt.
Det var ju inte så många år sedan Sergei Lavrov kallade Finlands agerande som "provokatörer" och "väldigt farliga tendenser" vilket får anses vara ganska grovt i sammanhanget med en utrikesminister och just finsk-ryska relationer.
Finland utgör noll och inget hot mot Ryssland.
2014-08-31, 17:10
Medlem
MADs avatar
"En talesperson för Kreml sade dock senare på dagen att östra Ukraina bör förbli en del av Ukraina och kallade konflikten för en intern sådan, skriver Reuters."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/den-senaste-utvecklingen-i-ukraina_3847174.svd?sidan=22

Då får vi hoppas att Ryssland stänger gränsen för införsel av nytt material och trupper, så är det här snart över.
2014-08-31, 17:14
Medlem
bernad_laws avatar
Man får naturligtvis diskutera så mycket man vill med mig så länge man håller sig inom reglerna, men man får INTE kommentera min roll som moderator. /Mod
2014-08-31, 17:21
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
"En talesperson för Kreml sade dock senare på dagen att östra Ukraina bör förbli en del av Ukraina och kallade konflikten för en intern sådan, skriver Reuters."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/den-senaste-utvecklingen-i-ukraina_3847174.svd?sidan=22

Då får vi hoppas att Ryssland stänger gränsen för införsel av nytt material och trupper, så är det här snart över.

Varför ska Ryssland stänga gränsen?

Ryssland blir inte inblandat bara för att det håller sina gränser öppna så som alla fria stater bör göra, givetvis med sedvanlig koll av det och de som passerar i enlighet med de lokala bestämmelserna - som jag antar är ganska liberala mellan broderfolk, liksom de alltid varit så länge jag kommer ihåg mellan Sverige och våra grannar.

Att det sedan helt säkert förekommer smuggling är ju naturligt. Sådan är legendarisk även i de svenska gränstrakterna till Finland. Så visst smugglas det säkert in både det ena och det andra, men detta är inget skäl för att stänga gränserna så som fascistiska stater som Ukraina gör eller vill att Ryssland skall göra.

Du kommer inte att se något krigsmaterial eller trupper passera gränsen. De som passerar gränsen och senare ansluter sig till Folkmilisen gör det som privatpersoner. De som för in krigsmaterial, smugglar in det.
2014-08-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Sluta tramsa! Konkret vilka krav talar du om? Dina runda ord och irrelevanta historiska tillbakablickar räcker inte riktigt till nu.
Citat:
VAd snackar du om. Jag sa ju att Ryssland vill samarbeta och stöda ett Ukraina som inte är en NATO marionett. Allt Ryssland gjort hittills strävar efter detta. Säkrandet av Krim, passiviteten gällande inbördeskriget i Ukraina (trots stöd i form av frivilliga, underrättelsedata och kanske, men inte bevisat, utrustning.), det senaste utspelet att Kiev får förhandla med Novorossija.
Ursprungsfrågan handlar inte om "krav", de är det du själv som tagit upp, jag skrev att ryssland försökter diktera villkoren för sina grannar och efter Krim och uttalandena om det som händer i östra Ukraina så finns det noll och ingenting att säga till ryssarnas försvar. Du försöker dessutom hävda att Krim är ett separat fall i ett försök att få någon form av legitimitet i påståendet att ryssland minsann inte dikterar några villkor för Ukraina.

Citat:
Enbart det som vilket land som helst kräver av sina granar: Bygg inte upp militärbaser som hotar oss. Detta är legitima krav. Med legitima krav menar jag krav som i vilket fall som helst redan står i FN stadgan att Ukraina måste uppfylla. Ukraina kan inte vara en bas för anfall mot Ryssland.
Då bör ryssland med det snaraste avrusta sig själva eftersom "ryssland inte kan vara en bas för anfall mot Ukraina", eller Polen eller något annat heller för den delen. Om du försöker hänvisa till avtalet mellan USA och ryssland så har ryssland redan pissat på och rivit sönder det avtalet efter att de handgripligen (och erkänt) erövrat och annekterat delar av Ukraina.

Det är inte Ukraina som hotar sina grannar eller ockuperar deras mark, det är inte Ukraina som har den militära förmågan att invadera sina grannar, det är inte Ukraina som dragit samman stora styrkor längs gränsen som med kort varsel skulle kunna invadera sin granne.

De enda som hotar och har sig i den här historien är ryssland. Om Ukraina skulle vilja bygga militärbaser så har ryssland noll och ingenting att säga om saken eftersom Ukraina är en suverän stat. Det är inte ryssland som har tolkningsföreträde för hur Ukrainsk militär skall grupperas och det senaste årets händelser visar ju med fullständig tydlighet och klarhet att Ukraina skulle behövt både baser och en stark militär för att kunna värja sig mot banditen man har till granne.

Citat:
Att USA kräver av Ryssland att inte flytta sina egna trupper inom Ryssland anser du vara normalt. Att de besitter ett hundratal militärbaser runt om i världen anser du normalt. Att de vill bygga mer baser i Ukraina anser du normalt.
Jag har inte ens nämnt USA.
Senast redigerad av Praetori 2014-08-31 kl. 17:33.
2014-08-31, 17:33
Bannlyst
Så här kommer Novorossiyas flagga att se ut efter att det bestämdes i Yalta igår. Ett nytt land kommer att födas. Förhoppningsvis blir det en fingervisning till andra separatist-aspirationer.

http://s019.radikal.ru/i608/1408/aa/3a8744ed7687.jpg
2014-08-31, 17:35
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Putin är cyniskt klarsynt, beträffande vad som händer fram till parlamentsvalet….och under tiden kommer Folkmilisen att fortsätta sin konsolidering och byggandet av sin krigsmakt för att befria hela Novorossiya, så prognosen för Ukriana är, skall vi säga…lite "dålig"…

“All the participants in the electoral race will want to show how cool they are,” Putin said. “Everyone will want to show they are strongmen or strongwomen, and as the political struggle sharpens it is hard to expect anyone to seek a peaceful resolution and not a military one.”
http://rt.com/news/184040-ukraine-putin-peace-plan/
2014-08-31, 17:38
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kmicic
Så här kommer Novorossiyas flagga att se ut efter att det bestämdes i Yalta igår. Ett nytt land kommer att födas. Förhoppningsvis blir det en fingervisning till andra separatist-aspirationer.

http://s019.radikal.ru/i608/1408/aa/3a8744ed7687.jpg

Ah, en regnbågsflagga..!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in