Hanar är inte snällare men de brukar vara lugnare. Hanarna kan om man har otur bli lite aggressiva när de blir mentalt könsmogna mellan ca. fem månader till ett år gamla. En del tycker inte att hanarnas stora pung är "estetiskt tilltalande"
Tamråttor bits inte, man avlar inte på djur som uppvisar bitbeteende. Men har man oturen att få en råtta som börjar visa tendenser att bitas så avlar man inte på den, dessutom kan man fundera om man hanterar den rätt. Råttor är lite som hundar, de måste uppfostras rätt, med vänlighet och respekt. Man dyker inte bara in i buren med sin hand och sliter upp dem, respektfullt bemötande brukar ge lugna och trygga djur, lär dina barn det.
Råttorna förstår många ord om man upprepar det konsekvent, säger man ett lugnt -nej, och tex. lyfter snällt undan råttan då den gör något den inte får, så lär de sig fort.
Men det är nyfikna och som ras väldigt utforskande och snabba så en råtta som lyder kan ändå innebära att den försöker igen, nästa dag osv.

Det innebär att man kan aldrig lita på dem. Man ska ha dem lösa i bostaden helst flera ggr. om dagen under uppsikt, de behöver den mentala stimulansen, men att lära dem att inte bita på tex. elsladdar är även om de lyder ett -nej, ändå något man aldrig kan lita på att de inte gör.
Jag har själv haft bara honor men har läst att hanar ska ha en fränare kroppslukt än honornas lite sötaktiga lukt. Men den lukten kände jag bara från honorna om jag hade dem vid min näsa så att säga.
En del påstår även att hanarna är lättare att få rumsrena än honorna, det har jag inget att tillägga om då jag som sagt bara haft honor och de gick oftast och gjorde sina behov på bestämda platser men med stigande ålder blev de mer bekväma? och började kissa i sina sovplatser. Jag slutade då använda tyg som bädd och köpte kökspapper av stadig kvalite som råttorna bäddade med, bara att byta och kasta varje dag så det var fräscht. Dessutom hade råttorna sysselsättning och väldigt kul när jag la ut flera (ja väldigt många) ark kökspapper längst ner i deras stora bur så de fick jobba med att bära upp allt själv och välja vart de ville bädda. Väldigt sött att se och bra sysselsättning för dem.
Skaffa selar till dem och ta med dem ut på upptäcktsfärd. En sele likt sådana man har till katter fungerar utmärkt och finns att köpa, eller så tillverkar man själv. Tänk på att om råttan skulle få för sig att den vill slippa sin sele så kan den med ett bett hur lätt som helst bita av ett tygband. Så full uppsikt krävs. Köpta selar brukar vara av kraftigt material så har man bara uppsikt så tror jag inte något händer.
Edit. Tänk på att lägga undan lite pengar så du har råd att ta dem till veterinär om det skulle behövas. Det är alltid en stor kostnad att ta djur till veterinär och tre små råttor som kanske behöver vård innebär en tre ggr. så stor utgift. Dessutom kostar det att avliva djur och tre små råttor kostar nog minst en femhundring var (har inga uppgifter på rätt summa) Råttor blir ca. 3-5 år gamla och dör ofta i cancer som kan vara väldigt smärtsamt, så lägg undan en slant så de slipper plågas ihjäl om de blir sjuka. Det är det minsta man kan göra för ett husdjur.