2014-08-30, 12:06
Medlem
Hej! Jag och min familj, tre barn, min största dotter som är 13 år, min mellersta dotter som är 9år och min yngsta son som snart är 6år. Vi vill skaffa tre stycken tamråttor men frågan är vilket kön som passar bäst? Har hört att hanar är lite snällare men är inte risken stor att dem börjar bråka?
Citera
2014-08-30, 13:11
Medlem
Hanar är inte snällare men de brukar vara lugnare. Hanarna kan om man har otur bli lite aggressiva när de blir mentalt könsmogna mellan ca. fem månader till ett år gamla. En del tycker inte att hanarnas stora pung är "estetiskt tilltalande"

Tamråttor bits inte, man avlar inte på djur som uppvisar bitbeteende. Men har man oturen att få en råtta som börjar visa tendenser att bitas så avlar man inte på den, dessutom kan man fundera om man hanterar den rätt. Råttor är lite som hundar, de måste uppfostras rätt, med vänlighet och respekt. Man dyker inte bara in i buren med sin hand och sliter upp dem, respektfullt bemötande brukar ge lugna och trygga djur, lär dina barn det.

Råttorna förstår många ord om man upprepar det konsekvent, säger man ett lugnt -nej, och tex. lyfter snällt undan råttan då den gör något den inte får, så lär de sig fort.
Men det är nyfikna och som ras väldigt utforskande och snabba så en råtta som lyder kan ändå innebära att den försöker igen, nästa dag osv. Det innebär att man kan aldrig lita på dem. Man ska ha dem lösa i bostaden helst flera ggr. om dagen under uppsikt, de behöver den mentala stimulansen, men att lära dem att inte bita på tex. elsladdar är även om de lyder ett -nej, ändå något man aldrig kan lita på att de inte gör.

Jag har själv haft bara honor men har läst att hanar ska ha en fränare kroppslukt än honornas lite sötaktiga lukt. Men den lukten kände jag bara från honorna om jag hade dem vid min näsa så att säga.

En del påstår även att hanarna är lättare att få rumsrena än honorna, det har jag inget att tillägga om då jag som sagt bara haft honor och de gick oftast och gjorde sina behov på bestämda platser men med stigande ålder blev de mer bekväma? och började kissa i sina sovplatser. Jag slutade då använda tyg som bädd och köpte kökspapper av stadig kvalite som råttorna bäddade med, bara att byta och kasta varje dag så det var fräscht. Dessutom hade råttorna sysselsättning och väldigt kul när jag la ut flera (ja väldigt många) ark kökspapper längst ner i deras stora bur så de fick jobba med att bära upp allt själv och välja vart de ville bädda. Väldigt sött att se och bra sysselsättning för dem.

Skaffa selar till dem och ta med dem ut på upptäcktsfärd. En sele likt sådana man har till katter fungerar utmärkt och finns att köpa, eller så tillverkar man själv. Tänk på att om råttan skulle få för sig att den vill slippa sin sele så kan den med ett bett hur lätt som helst bita av ett tygband. Så full uppsikt krävs. Köpta selar brukar vara av kraftigt material så har man bara uppsikt så tror jag inte något händer.

Edit. Tänk på att lägga undan lite pengar så du har råd att ta dem till veterinär om det skulle behövas. Det är alltid en stor kostnad att ta djur till veterinär och tre små råttor som kanske behöver vård innebär en tre ggr. så stor utgift. Dessutom kostar det att avliva djur och tre små råttor kostar nog minst en femhundring var (har inga uppgifter på rätt summa) Råttor blir ca. 3-5 år gamla och dör ofta i cancer som kan vara väldigt smärtsamt, så lägg undan en slant så de slipper plågas ihjäl om de blir sjuka. Det är det minsta man kan göra för ett husdjur.
Senast redigerad av lacrima 2014-08-30 kl. 13:23.
Citera
2014-08-30, 14:15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Skaffa selar till dem och ta med dem ut på upptäcktsfärd. En sele likt sådana man har till katter fungerar utmärkt och finns att köpa, eller så tillverkar man själv. Tänk på att om råttan skulle få för sig att den vill slippa sin sele så kan den med ett bett hur lätt som helst bita av ett tygband. Så full uppsikt krävs. Köpta selar brukar vara av kraftigt material så har man bara uppsikt så tror jag inte något händer.

Hur stora blir de egentligen?
Citera
2014-08-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur stora blir de egentligen?
Inte så stora men allt är ju relativt. Selarna är ju små. Men köpta selar passar inte ungar eller de lite mindre vuxna råttorna. Hanar blir oftast större.
https://www.google.se/search?q=r%C3%A5tta+koppel&espv=2&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ei=fMsBVOLwFYfc4QTfsYCoBw&ved=0CAYQ_AUoA Q&biw=1234&bih=612
Citera
2014-08-30, 16:41
Medlem
Hittade en sida jag tycker gav många bra råd som TS kan läsa och fundera på vilket kön på råttorna de vill ha.
http://silverorm.weebly.com/tamraringttan.html
Citera
2014-08-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Hanar är inte snällare men de brukar vara lugnare. Hanarna kan om man har otur bli lite aggressiva när de blir mentalt könsmogna mellan ca. fem månader till ett år gamla. En del tycker inte att hanarnas stora pung är "estetiskt tilltalande"

Tamråttor bits inte, man avlar inte på djur som uppvisar bitbeteende. Men har man oturen att få en råtta som börjar visa tendenser att bitas så avlar man inte på den, dessutom kan man fundera om man hanterar den rätt. Råttor är lite som hundar, de måste uppfostras rätt, med vänlighet och respekt. Man dyker inte bara in i buren med sin hand och sliter upp dem, respektfullt bemötande brukar ge lugna och trygga djur, lär dina barn det.

Råttorna förstår många ord om man upprepar det konsekvent, säger man ett lugnt -nej, och tex. lyfter snällt undan råttan då den gör något den inte får, så lär de sig fort.
Men det är nyfikna och som ras väldigt utforskande och snabba så en råtta som lyder kan ändå innebära att den försöker igen, nästa dag osv. Det innebär att man kan aldrig lita på dem. Man ska ha dem lösa i bostaden helst flera ggr. om dagen under uppsikt, de behöver den mentala stimulansen, men att lära dem att inte bita på tex. elsladdar är även om de lyder ett -nej, ändå något man aldrig kan lita på att de inte gör.

Jag har själv haft bara honor men har läst att hanar ska ha en fränare kroppslukt än honornas lite sötaktiga lukt. Men den lukten kände jag bara från honorna om jag hade dem vid min näsa så att säga.

En del påstår även att hanarna är lättare att få rumsrena än honorna, det har jag inget att tillägga om då jag som sagt bara haft honor och de gick oftast och gjorde sina behov på bestämda platser men med stigande ålder blev de mer bekväma? och började kissa i sina sovplatser. Jag slutade då använda tyg som bädd och köpte kökspapper av stadig kvalite som råttorna bäddade med, bara att byta och kasta varje dag så det var fräscht. Dessutom hade råttorna sysselsättning och väldigt kul när jag la ut flera (ja väldigt många) ark kökspapper längst ner i deras stora bur så de fick jobba med att bära upp allt själv och välja vart de ville bädda. Väldigt sött att se och bra sysselsättning för dem.

Edit. Tänk på att lägga undan lite pengar så du har råd att ta dem till veterinär om det skulle behövas. Det är alltid en stor kostnad att ta djur till veterinär och tre små råttor som kanske behöver vård innebär en tre ggr. så stor utgift. Dessutom kostar det att avliva djur och tre små råttor kostar nog minst en femhundring var (har inga uppgifter på rätt summa) Råttor blir ca. 3-5 år gamla och dör ofta i cancer som kan vara väldigt smärtsamt, så lägg undan en slant så de slipper plågas ihjäl om de blir sjuka. Det är det minsta man kan göra för ett husdjur.
Så är det smartare att skaffa honor då risken är mindre att dem bråkar?
Citera
2014-08-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduperman01
Så är det smartare att skaffa honor då risken är mindre att dem bråkar?

Jag har fattat att det stämmer, men som sagt så har jag ingen erfarenhet av hanråttor. Som någon som aldrig haft råttor förr så kanske det är bäst att ni börja med honor. Första ggn man skaffat ett djur så är man oftast väldigt benägen att reagera fel på olika beteenden, man kan vara osäker och det märker alltid djur.

Efter att jag själv ägt flera honråttor så skulle jag idag inte vara ett dugg rädd för att skaffa hanråttor, men som start kan honor vara bäst då risken är minst att de utvecklar någon aggression både mot er och inom flocken. Jag vet inte hur vanligt det är med könsmognadsbunden aggression bland hanråttor om man räknar i procent, kan ju ändå vara något att betänka.

I länken jag gav tidigare så beskrivs att hanar kan reagera negativt om en av flocken varit utanför buren och sen kommer tillbaka och luktar annorlunda, det upplevde jag aldrig med honor. Har man flera råttor så måste man ganska ofta ta ut dem en och en för att kunna hålla dem under uppsikt.

Däremot så ska man vara försiktig när man introducerar en ny råtta i en flock. Då spelar det ingen roll om det är hanar eller honor, de är måna om sin flock och en ny råtta är en rival.
Citera
2014-08-31, 16:41
Medlem
Har haft både hon- och hanråttor och kan säga det skiljer sig endast från individ till individ hur de beter sig, könet är irrelevant i den frågan.

Här kommer lite tips, har haft 14 råttisar i mina ynka dar, då lär man sig ett och annat!
Tänk på att inte köpa råttor från en djuraffär! Köp från en seriös avlare.
Tänk på att råttorna måste få vara lösa och utforska och leka FLERA TIMMAR per dag, några ynka gånger i veckan räcker inte. Råttor är som hundar är bör vara instängda i sin bur så lite som möjligt.
Desto större bur desto mer sällan behöver ni göra rent och desto mindre lukt blir det såklart
Läs på så du vet vilka sjukdomar råttor kan få och lär dig symptomen på dessa. Som någon föregående sa så är cancer vanligt bland råttor, men till störst del bland honor (bröstcancer oftast). 12 av mina råttor har dött av cancer.
Tänk på att råttmaten man köper i djuraffären endast ska ges som KOMPLEMENT till deras basföda som i stort sett är det vi människor äter. Läs på om vad en råtta tål och inte tål.
Tänk på att råttor är krävande djur som kräver otroligt mycket uppmärksamhet (som små hundar), och att råtter egentligen inte är ett djur som passar små barn, så jag hoppas det är för din skull och inte barnens som ni skaffar råttor? Annars bör ni tänka om och införskaffa er ett mindre krävande djur som hamster eller gerbiler.
Citera
2014-08-31, 20:55
Medlem
http://www.rattsallskapet.se/
där hittar du uppfödare.. hanterade råttor är det bästa inte från en butik
Tre hanar ja dom kan absolut gå ihop dom trivs i flock.. honorna luktar lite mindre , papperspellets är föredra , spån lutar och dammar , torkar ut huden.

Maten är viktig så hör med uppfödaren, djuraffärer har sällan full koll.
Barn vill gärna ha men intresset består sällan så jag hoppas de vuxna är intresserade av ha djur.
Citera
2014-09-03, 14:12
Medlem
HighwayDelights avatar
Vilket kön man väljer på råttorna spelar egentligen ingen större roll.
Jag har både honor och hanar härhemma, hanarna är faktiskt mycket lugnare och mer laidback än vad honorna är.
Spån ska man ABSOLUT INTE HA! "Toa-lätt" papperspellets, alspån eller hampaströ är att föredra!
Hanarna luktar betydligt mycket mer än hanarna, både i buren och i pälsen!

Tycker nog att mina honor slåss mer än vad hanarna gör

Råttor är förövrigt ett väldigt trevligt husdjur!

Pm:a mig gärna om du vill ha mer info
Citera
2014-11-18, 19:47
Medlem
Whoopsiess avatar
Har haft 8 råttor tidigare, två honor i par och fyra,respektive två hanråttepar. Förslår att ni kollar upp råttuppfödare framför djuaffärer. Dom är mer vana vid kontakt med händer och människor över huvud taget, även om det inte tar allt för långt tid för en affärsråtta att bli handtam.
När det gäller kön så är skillnaden inte överdrivet stor, dom honorna vi hade var mindre sociala och inte lika gosiga medans alla pojkarna vi hade sökte väldigt mycket kontakt och gosade. Det är viktigt att komma ihåg att även råttor har sin tonårsfas då dom biter och tuggar på allt, även fingrar. Dom biter inte hårt, det gör inte ont och det blöder inte, det är mer som en försiktig smaktugga. Det försvinner sedan när dom blir lite äldre. Min pojkar hade också en tendens att bli väldigt tjocka när dom vart äldre, trots att vi hade dom ute flera timmar varje dag och aktiverade dom.
Som det sagts tidigare så går dom på toa på vissa ställen, vi ställde in en skål med sand i som dom gick på. Var dom utanför buren, i ett annat rum så sade dom till när dom var nödiga så fick man bära tillbaka dom till buren så att dom fick gå, det var väldigt gulligt. Trots det så kissar dom mycket, hanarna mera så än honorna. Det är bara några droppar för att markera revir, människor kommer tyvärr inte heller undan, hehe.

Alla våra råttor bråkade med varandra någon gång, både honor och hanar. Det är ingenting man behöver få panik över eller stoppa så länge ingen blöder. Dom biter varandra lite för att visa dominans över varandra, sen fortsätter dom äta ärtor eller gräva jord eller putsa varandra kärleksfullt. Det bästa är att låta dom hålla på tills dom har listat ut vem som bossar över vem, sen blir det lugnare även fast dom fortfarande kommer att nypa till varandra då och då. Vi hade bara ett fall då vi fick separera på dom, i det fallet så var det en gammal råtta från kullen på fyra som vi satte ihop med två unga råttpojkar. Dom funkade bra ihop tills dom två yngre vart könsmogna, sen vart den gamla väldigt bufflig och skulle knuffas och bitas och hålla på.

Kort sagt så spelar det inte så stor roll om ni väljer honor eller hanar, det finns ju även gosiga honor och osociala hanar. Kom bara ihåg att aktivera dom mycket och ha mycket kontakt med dom så kommer ni att ha underbara och roliga husdjur hemma.
Citera
2014-11-20, 19:15
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoopsies
Har haft 8 råttor tidigare, två honor i par och fyra,respektive två hanråttepar. Förslår att ni kollar upp råttuppfödare framför djuaffärer. Dom är mer vana vid kontakt med händer och människor över huvud taget, även om det inte tar allt för långt tid för en affärsråtta att bli handtam.
När det gäller kön så är skillnaden inte överdrivet stor, dom honorna vi hade var mindre sociala och inte lika gosiga medans alla pojkarna vi hade sökte väldigt mycket kontakt och gosade. Det är viktigt att komma ihåg att även råttor har sin tonårsfas då dom biter och tuggar på allt, även fingrar. Dom biter inte hårt, det gör inte ont och det blöder inte, det är mer som en försiktig smaktugga. Det försvinner sedan när dom blir lite äldre. Min pojkar hade också en tendens att bli väldigt tjocka när dom vart äldre, trots att vi hade dom ute flera timmar varje dag och aktiverade dom.
Som det sagts tidigare så går dom på toa på vissa ställen, vi ställde in en skål med sand i som dom gick på. Var dom utanför buren, i ett annat rum så sade dom till när dom var nödiga så fick man bära tillbaka dom till buren så att dom fick gå, det var väldigt gulligt. Trots det så kissar dom mycket, hanarna mera så än honorna. Det är bara några droppar för att markera revir, människor kommer tyvärr inte heller undan, hehe.

Alla våra råttor bråkade med varandra någon gång, både honor och hanar. Det är ingenting man behöver få panik över eller stoppa så länge ingen blöder. Dom biter varandra lite för att visa dominans över varandra, sen fortsätter dom äta ärtor eller gräva jord eller putsa varandra kärleksfullt. Det bästa är att låta dom hålla på tills dom har listat ut vem som bossar över vem, sen blir det lugnare även fast dom fortfarande kommer att nypa till varandra då och då. Vi hade bara ett fall då vi fick separera på dom, i det fallet så var det en gammal råtta från kullen på fyra som vi satte ihop med två unga råttpojkar. Dom funkade bra ihop tills dom två yngre vart könsmogna, sen vart den gamla väldigt bufflig och skulle knuffas och bitas och hålla på.

Kort sagt så spelar det inte så stor roll om ni väljer honor eller hanar, det finns ju även gosiga honor och osociala hanar. Kom bara ihåg att aktivera dom mycket och ha mycket kontakt med dom så kommer ni att ha underbara och roliga husdjur hemma.

Hemma hos mig tycker jag att alla djur är lika sociala, både honor och hanarna.
Honorna är något mer speedade än mina hanar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in