2014-08-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan ju rulla upp det här "problemet" bakvägen:

Ett omhändertagande enligt LOB kan ju ske på litet olika sätt. En lösning, men inte den enda) är att kasta den omhändertagne i sinkabirum (gemenligen kallad fyllecell) för att sedan skicka hem efter tillnyktring.

En annan möjlighet är att ordna nödvändig omsorg på annat sätt, till exempel genom att skjutsa den druckne till de informella omsorger som kan stå till buds. Skulle till exempel TS föräldrar ringa (efter att ha blivit varskodda av annan part) för att ställa sina omsorger till förfogande, kan dessa utan problem utnyttjas, om polisen anser dem adekvata.

Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m är tämligen flexibel och full av möjligheter, inte alla av repressiv art. Bland annat finns följande passus:

Om vi nu gissar (på rätt så goda grunder) att TS varit så plakat (för att inte säga dum och oregerlig...) att polisen bedömt att ett omhändertagande varit av nöden, så kan man ju ha sett som en gudagåva om den drucknes föräldrar erbjudit sig att överta ansvaret - på ungefär samma sätt som polisen i många fall scannar av sällskapet till den berusade och bedömer om ett formellt omhändertagande behövs, eller om fyllot har stabila kompisar som tar ansvar.

Lagstiftningen tillåter detta.

Du har dessvärre helt fel just gällande detta fall.

Jag har fått berättat för mig nu i efterhand att mina föräldrar visste egentligen inte i princip ingenting det vill säga bara det lilla som min svägerska hade berättat för de på telefon.

Polisen på plats begick därmed tjänstefel som lämnade ut känslig information till mina föräldrar på telefon.

Att polisen på plats valde att skjutsa mig till mina föräldrar var inget som bröt mot någon lag då det är polisen på plats som beslutar om det.

Jag kan dock tycka att det ändå hade varit smidigare om polisen istället kört mig till min och min sambos bostad i och med att min sambo hade möjlighet att komma ifrån sitt jobb och se till mig.
Citera
2014-08-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vet vi egentligen hur mycket detaljer föräldrarna redan visste?

Jag har fått berättat i efterhand av min mamma att hon och min pappa visste egentligen i princip ingenting förrän polisen på telefon lämnade ut information som var sekretessbelagd.

Jag tycker att de lagtexter du hänvisade till stärker att polisen begick tjänstefel genom att bryta mot gällande sekretess.

Mina föräldrar är varken mina vårdnadshavare eller närmaste anhöriga och hade därför inte behövt bli underrättade.
Citera
2014-08-31, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen

Vad är du upprörd över egentligen? För övrigt är det inte juridiskt fel. Det finns inget i lagen som säger att de inte får göra så. Bättre än LOB också.
LOB är det oavsett, däremot slapp personen en otrevlig upplevelse. Händelsen registreras dock som LOB oavsett.
Citera
2014-08-31, 12:35
Medlem
Bergakungens avatar
Det går faktiskt att tänka sig att polisen inte använt sig av LOB, utan använt sig av PL §13. Det kan ju vara litet svårt att veta, även om TS nämner berusning. Ett sådant omhändertagande (eller avlägsnande) kan ju vara svårt att skilja från LOB (om man är tillräckligt stimmig).
Citera
2014-08-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
Jag har fått berättat i efterhand av min mamma att hon och min pappa visste egentligen i princip ingenting förrän polisen på telefon lämnade ut information som var sekretessbelagd.

Jag tycker att de lagtexter du hänvisade till stärker att polisen begick tjänstefel genom att bryta mot gällande sekretess.

Mina föräldrar är varken mina vårdnadshavare eller närmaste anhöriga och hade därför inte behövt bli underrättade.

De vet att du: Är så pass full att du inte kan ta hand om dig själv. De ringer polisen och erbjuder sin hjälp, vilket enligt lag polisen har rätt att acceptera. De övertar ansvaret och du grinar långsamt för att det är dina föräldrars fel (eller ditt, lär dig konsumera alkohol) att du...ja, vad är deras fel egentligen?
Citera
2014-08-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det går faktiskt att tänka sig att polisen inte använt sig av LOB, utan använt sig av PL §13. Det kan ju vara litet svårt att veta, även om TS nämner berusning. Ett sådant omhändertagande (eller avlägsnande) kan ju vara svårt att skilja från LOB (om man är tillräckligt stimmig).

Att polisen använde av PL §13 låter osannolikt i och med att omhändertagandet som polisen gjorde handlade om att jag utgjorde en fara för mig själv och polisen kunde därmed inte bara lämna mig där.

Jag hänvisar till:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=105 00000000001042&posting=19500000002277117
Citera
2014-08-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
De vet att du: Är så pass full att du inte kan ta hand om dig själv. De ringer polisen och erbjuder sin hjälp, vilket enligt lag polisen har rätt att acceptera. De övertar ansvaret och du grinar långsamt för att det är dina föräldrars fel (eller ditt, lär dig konsumera alkohol) att du...ja, vad är deras fel egentligen?

Som sagt mina föräldrar visste ytterst ytterst lite om vad som hade hänt och just därför begick poliserna på plats tjänstefel som lämnade ut sekretessbelagd information till mina föräldrar på telefon.

Omhändertagande som poliserna på plats gjorde räknades som LOB och det lämpligaste hade varit att poliserna körde mig till min och min sambos bostad.

Min svägerska hade istället för att ringa mina föräldrar kunnat ringa min sambo och informera om vad som hade hänt mig och bett min sambo åka till min och min sambos bostad.

Därefter hade polisen kunnat ringa sambo och talat om för min sambo var jag befann mig.

Min svägerska,min mamma och min pappa gjorde moraliskt fel mot mig.

Poliserna på plats begick tjänstefel i och med att bryta gällande sekretess.
Citera
2014-08-31, 13:26
Medlem
warks avatar
Citat:

Min svägerska,min mamma och min pappa gjorde moraliskt fel mot mig.

Poliserna på plats begick tjänstefel i och med att bryta gällande sekretess.

Så nu känner du dig kränkt?
Citera
2014-08-31, 13:37
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah

Det spelar ingen roll. TS är myndig. Polisen har inte rätt att bryta sekretessen utan TS medgivande. Polisen har begått tjänstefel.
Citera
2014-08-31, 14:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Precis nyligen drack jag mig så pass berusad att jag blev omhändertagen och skjutsad av polisen hem till mina föräldrar.

Jag är över 18 år och har flyttat hemifrån för länge sen och därför undrar jag om det var rätt juridiskt/enligt lag att mina föräldrar blandades in?
I denna tråd (FB) Hade min svärmor laglig/juridisk rätt att flytta ut mina saker? beskriver du att du blåste din pojkvän på pengar för sju år sedan. Jag drar därför slutsatsen att du närmar dig 30-årsåldern och då kanske det är lite ovanligt att man kör någon hem till mamma och pappa. Men förmodligen har de inte gjort det mot din vilja. De har med all sannolikhet frågat dig om det är okej för dig att köra dig hem till dina föräldrar och att alternativet annars är polisarresten. Du har med all sannolikhet svarat ja på detta för hade du varit så berusad att du inte ens kunnat svara hade de inte vågat lämna över ansvaret till dina föräldrar. Därför är det inte konstigt att de körde dig till dina föräldrar när du själv ville det.

Visst kan du anmäla poliserna för tjänstefel, men sannolikheten att de skulle bli fällda är mikroskopisk. Jag har i vart fall inte hört talas om något liknande fall.
Citera
2014-08-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det spelar ingen roll. TS är myndig. Polisen har inte rätt att bryta sekretessen utan TS medgivande. Polisen har begått tjänstefel.

Det har du alldeles rätt i!

Jag känner mig själv så pass väl och jag vet med all säkerhet att jag inte gav poliserna på plats tillåtelse att att kontakta mina föräldrar.

Polisen begick som känt tjänstefel.
Citera
2014-08-31, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I denna tråd (FB) Hade min svärmor laglig/juridisk rätt att flytta ut mina saker? beskriver du att du blåste din pojkvän på pengar för sju år sedan. Jag drar därför slutsatsen att du närmar dig 30-årsåldern och då kanske det är lite ovanligt att man kör någon hem till mamma och pappa. Men förmodligen har de inte gjort det mot din vilja. De har med all sannolikhet frågat dig om det är okej för dig att köra dig hem till dina föräldrar och att alternativet annars är polisarresten. Du har med all sannolikhet svarat ja på detta för hade du varit så berusad att du inte ens kunnat svara hade de inte vågat lämna över ansvaret till dina föräldrar. Därför är det inte konstigt att de körde dig till dina föräldrar när du själv ville det.

Visst kan du anmäla poliserna för tjänstefel, men sannolikheten att de skulle bli fällda är mikroskopisk. Jag har i vart fall inte hört talas om något liknande fall.

Hur i sjutton kan du veta hur pass kraftigt berusad jag var utan att ens ha varit där och sett med egna ögon?

Jag kan tala om för dig att jag var kraftigt berusad vilket innebar att jag inte kunde ta vara på mig själv men det innebar för det inte att jag gav polisernas godkännande att köra hem mig till mina föräldrar.

Poliserna begick tjänstefel som lämnade ut sekretessbelagd information om mig till mina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in