Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Vi pratar nog inte om samma konvoj du och jag? Ifall varje lastbil sökts igenom, vart fullastad, och till 100 % hanterats av röda korset, så hade det ju varit acceptabelt.
Ryssland kunde dock av någon anledning inte få till det, de var tvungna att köra in halvtomma lastbilar med vatten bland annat, trots att rebellerna hade så mycket vatten att de använde det till att städa rena gator med.
Ryssland hade sin chans med den först hjälpkonvojen, och misskötte sig då. Alla ryska hjälpkonvojer från och med nu bör därför bombas. Kan eldas upp också t ex.
1. Jag tycker att du ställer krav som är orimliga i sammanhanget. Möjligtvis skulle man kunna addera genomskinliga nederdelar på lastbilarna ifall man ville vara övertransparent och sedan låta journalisterna filma innehållet i varje lastbil - men givetvis skulle det säkert gå att fuska ändå. För en jämförelse så minns ju de flesta sanktionerna mot saddam, där tog de stickprov på mellan 1/10 -1/1000 av alla lastbilar som passerade gränsen i syftet att stoppa saddam från att typ köpa nintendos&datorer för att skaffa massförstörelsevapen. Det är alltså avsevärt större krav på Ryssland än på diktatorer som deklarerat att de vill skaffa massförstörelsevapen, använda dem och dessutom använt sådana tidigare. - Du kanske förstår skillnaden. Att Ryssland sedan visar upp lastbilarna är ju positivt, såvida man inte har för avsikt att göra städerna isoleringslösa, törstiga och hungriga i vinter med någon förhoppningsvis positiv efterföljande strategi av typ Basra typ.
2. Jag såg inget vatten, men när det gäller vatten så är det ju som så att vatten tillkommer på många olika sätt. Donetsk och Luhansk har säkert massvis med lokala brunnar, frågan är huruvida vattnet är tjänligt. För att göra vatten tjänligt krävs bränsle och teknik. För att kunna hantera vattnet krävs ämbar och flaskor. Så vad vattentransporten främst avsåg kanske var flaskor, buteljer och vattenkar. I övrigt såg det ut som säd och mjöl i youtubefilmen.
3. Det där låter väldigt extremt du. Hitler och Stalin m.fl.
försökte faktiskt att undvika att sänka och torpedera rödakors och andra hjälpfartyg under ww2.