2014-08-25, 22:35
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag har inte rört mig inne i Stockholms stad på ett tag, är tiggarna kvar på gatorna nu? Eller har de återvänt pga dålig lönsamhet och ankommande höst.

Vore ju jackpot om de driver runt ymnigt innanför tullarna även på valdagen, helst då med mugg utanför vallokalerna.

Min uppfattning är att det är fler än någonsin. Tycker att det blev en boost under turistsäsongen. Många naiva utomsocknes som gav bort pengar, lite som en ny attraktion när man lessnat på Kaknästornet och Skansen. Såg många som gav pengar...
2014-08-25, 22:39
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Tiggarna snubblar man över i varje gathörn, ta mig fan. Min känsla är att det hela tiden tillkommer tiggare i nya områden också snarare än de försvinner... Det är riktigt jävla illa.

Ok där ser man, att du snubblar över tiggare i varje gathörn låter mycket lovande.

Jag skulle vilja påstå i så fall att tiggarna övertrumfar eventuella försök till mediadrev alla dagar i veckan. Tiggarna är en garanterad säkerhetsspärr mot Expressendrev och de andra gammelmedia-drevarna.

För övrigt kan jag upplysa er om att United Minds så kallade "open opinion", där man slog på stora trumman om att redovisa rådatan för varje månadsundersökning, nu fortfarande sitter fast på mars 2013. Alltså ingen uppdatering som man lovat på 16 månader. Succé!
Senast redigerad av RingRing2014 2014-08-25 kl. 22:52.
2014-08-25, 22:50
Medlem
Hörde jag fel på TV4-val/nyheter nyss om att Åkesson var största favorit bland män att bjuda på en kräftskiva? Schyman och Reinfeldt var top 1 och 2 sett till alla grupper och Åkesson var 3a, bland alla partiledare.
Senast redigerad av Kemiske-Allan 2014-08-25 kl. 22:57.
2014-08-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Skulle du ha rätt i detta kan det bli underhållande på riktigt, med M på 20% och SD på 17% då. Då blir det svårt att hävda att man inte kan samarbeta med SD för dom är ett litet obetydligt skitparti vars medlemmar inte delar den demokratiska värdegrunden

De kommer att fortsätta exkludera SD, hur lätt som helst när man har 80%. Men om man fortsätter med invandringen i nuvarande eller med ökad takt kommer såväl problemen som opinionssiffrona för SD också att öka. Till slut kommer man till en punkt där man tvingas till någon förändring så att man kan förhindra att SD vinner en jordskredsseger 2018.

Om SD har rätt i sina påståenden idag kommer man att ha ännu mer rätt om bara ett halvår. Verkligheten är SD:s bästa vän.
2014-08-25, 22:56
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
De kommer att fortsätta exkludera SD, hur lätt som helst när man har 80%. Men om man fortsätter med invandringen i nuvarande eller med ökad takt kommer såväl problemen som opinionssiffrona för SD också att öka. Till slut kommer man till en punkt där man tvingas till någon förändring så att man kan förhindra att SD vinner en jordskredsseger 2018.

Om SD har rätt i sina påståenden idag kommer man att ha ännu mer rätt om bara ett halvår. Verkligheten är SD:s bästa vän.

Det verkar som att det först måste bli sämre innan det kan bli bättre.
2014-08-25, 22:56
Medlem
Nortexiuss avatar
Skumt att Novus och Ipsos inte kommit med så många mätningar den senaste tiden. De var hyfsat aktiva förra valet.
2014-08-25, 22:57
Medlem
pro-patrias avatar
Citat:
Uppemot 5% av de traditionella m-väljarna uppger inte "korrekt" parti idag när de blir tillfrågade om partisympati. Det säger jag mot bakgrund av den "research" jag gjort. Varningskottet kom i Eu-valet. Den 14 september kommer - BOOOOM - en smäll till.

Men trots allt det här tror jag på minst 20% för M i riksdagsvalet.

Jag tror du slår huvudet på spiken här. När jag slickar på fingret och håller upp det i vinden blåser det nära nog stormstyrka åt SD:s håll i min bekantskapskrets. En väldig massa folkpartister, gammelmoderater och gråsossar har tröttnat och har börjat genomskåda medias verklighetsfrånvända speglingar av dagens samhälle.

Jag har väntat på valdagen den 14 september 2014 i fyra år nu och jag blir mer och mer övertygad om att de mätningar som publiceras där SD stöds av runt 10-12% är långt ifrån det reella opinionsläget. Det kommer bli ett bryskt uppvaknande för pk-eliten på valnatten. Svensken håller på att vakna.
2014-08-25, 23:05
Medlem
SD har just nu fått 793 av 1378 (57,5%) röster i Flashbacks interna opinionsundrsökning

Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?

(FB) Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?
Senast redigerad av Wintermoon 2014-08-25 kl. 23:07.
2014-08-25, 23:07
Medlem
Snapcounts avatar
Noterar att det är många SD anhängare i tråden...(inklusive mig)

Så kanske en smula nykterhet i dessa tider..
2014-08-25, 23:08
Medlem
Nu verkar resultatet för SD ligga stabilt över 10% i opinionsundersökningarna. Jag skulle vilja hävda att golvet i nuläget är statistiskt säkerställt till 12,5-13% med tanke på den systematiska underskattningen som råder. Det finns egentligen ingenting som pekar på att SD kommer att minska kommande tre veckor, utan snarare tvärtom - imorgon ska Jimmie Åkesson vara med i utfrågningen, det sedvanliga vänsterkaoset kring SD:s torgmöten återstår och i det här valet får SD vara med i flera partiledardebatter, något de inte fick inför förra riksdagsvalet. Med tanke på vilken felaktig bild stora delar av folket har av SD kan de inte förlora på att synas i dessa sammanhang.
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
De kommer att fortsätta exkludera SD, hur lätt som helst när man har 80%. Verkligheten är SD:s bästa vän.

Du har naturligtvis rätt i det andra påståendet. Jag tror du har fel i det första. Det spelar ingen roll om det blir 12-14, eller 17% (enligt din moderatteori) så fungerar inte realpolitik på det viset. Den här "aldrig i helvete"-linjen som M och S båda kört går an när det inte kostar dem något att hålla den. Det har inte kostat ett skit när SD har 5.7%, om dom har 12, 14 eller 17 börjar det kosta i det att blir jävligt skakigt att hitta majoriteter i det "dagliga arbetet".

Alla är av naturen lata och vill inte sitta i hopplösa marathon-förhandlingar om alldagligt skit. Då är det ju lättare att leta sig till att "det parlamentariska läget kräver en omvärdering av tidigare ståndpunkt" så man kan fortsätta att glassa på jobbet, istället för att jobba hårt för att få den dagliga skiten att fungera.

Den som lever får se...
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-08-25 kl. 23:11.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Hörde jag fel på TV4-val/nyheter nyss om att Åkesson var största favorit bland män att bjuda på en kräftskiva? Schyman och Reinfeldt var top 1 och 2 sett till alla grupper och Åkesson var 3a, bland alla partiledare.
Det stämmer. Jimmie är populäraste gästen bland alla manliga väljare. Novus utförde undersökningen, och TV4 ångrade nog att de beställde den.

"Experten" förklarade att undersökningen inte enbart var trams utan att liknande undersökningar i USA alltid lyckats pricka in vinnaren i presidentvalen (fast med fråga om BBQ istället för kräftskiva då)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in