2014-08-23, 09:17
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag har i tidigare inlägg varit inne på typ av mordvapen. Här är mitt bidrag till tråden, en enkel illustration av skapelsen:

http://minfil.org/8bi0g4b2b2/skulpt.jpg
Det du avbildat till höger är väldigt likt spetsen på en mindre Dagger.
Citera
2014-08-23, 09:38
Medlem
highfives avatar
Stegjärn eller stolpjärn. Rent teoretiskt skulle det kunna vara något liknande. Skär åt tre håll. Användningsområdet knappast för avancerad bergsklättring, snarare för att ta sig upp efter ex isiga branter och som alternativ för dubbade sulor. Det innebär att ryggsticken gjorts med en fot och inte med en hand. Kan kanske även förklara de kommatecken som beskrivs av SSG.

Känns lite udda, men kanske någon får någon id'e och kan spinna vidare.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=161103&parent=sFD&parentIndex= null
Citera
2014-08-23, 09:57
Medlem
highfives avatar
Kollade även mönstret på sulan till stöveln som firman jag länkade til också säljer. Mönstret känns lite bekant. Har inte tillgång till fup nu, men någon kanske kan kolla och jämföra.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=283540&parent=sRGsRF&parentInd ex=220
Citera
2014-08-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kollade även mönstret på sulan till stöveln som firman jag länkade til också säljer. Mönstret känns lite bekant. Har inte tillgång till fup nu, men någon kanske kan kolla och jämföra.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=283540&parent=sRGsRF&parentInd ex=220
Sulans mönster stämmer inte med avtrycket i gula huset. Närmaste hittills är nog kj egna känga som syns på en bild från fallen angel den 11 maj, 2013.
Citera
2014-08-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Riktigt hur stark påverkan den här serien och andra KJ varit en trogen tittare av, plus alla
utpräglade våldsfilmer, haft på honom kan man förstås bara spekulera i, men nog var
killen inte så lite fixerad vid död, mord, våld och krig och helt sunt ter det sig knappast.

Det diskuterades om "det perfekta mordet" och KJ hade lärt sig mycket av både Dexter
och CSI hur man skulle gå tillväga för att lyckas i det mordiska värvet...
I förhör med honom är han inte sen med att brodera ut hur mycket han vet om sånt här,
hade han mördat så skulle inte ett ynka spår finnas efter honom och så vidare.

Vatchareeya Bangsuan - utsedd till offret när "det perfekta mordet" skulle förverkligas
4 maj 2013...

edit 1: Det är ju nånting med skadebilden hos offret som ger anledning till att fundera
i banor av ett utstuderat dåd: sticken i ryggpartiet är utdelade som om
avsikten var att inte döda omedelbart utan fastmer förlänga lidandet, verkligen plåga
den angripna. Tortyrliknande tillvägagångssätt och då blir det förenat med vissa
svårigheter onekligen att tala i termer av affekt. Det ger intryck av något annat, det som
hände Vatchareeya. "Dråp" förefaller vara en ganska missvisande brottsrubricering
i sammanhanget faktiskt.
Ett överlagt dödande tonar det hela mer fram som.
Begånget av en ung man, i full medvetenhet om vad han håller på med, fri från
samvetsbetänkligheter, inriktad på att vålla så mycket lidande som möjligt hos sitt
offer innan de slutliga huggen i bröstkorgen kommer och släcker livet definitivt hos
flickan som bara fick drygt 20 år att finnas till på denna jord.

edit 2: Minns nu att jag skrev just ett inlägg om Dexter och KJ för några månader sedan:

"Det är kanske Dexters fel att KJ blev en mördare"

https://www.flashback.org/sp49027841
Kuriosa: I Dexter, säsong 1 är han och hans bror seriemördare. Till Dexters hjälp att fungera i samhället står hans pappa som tutat i honom ett antal moraliska regler som gör att han utåt kan fungera.
Citera
2014-08-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Stegjärn eller stolpjärn. Rent teoretiskt skulle det kunna vara något liknande. Skär åt tre håll. Användningsområdet knappast för avancerad bergsklättring, snarare för att ta sig upp efter ex isiga branter och som alternativ för dubbade sulor. Det innebär att ryggsticken gjorts med en fot och inte med en hand. Kan kanske även förklara de kommatecken som beskrivs av SSG.

Känns lite udda, men kanske någon får någon id'e och kan spinna vidare.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=161103&parent=sFD&parentIndex= null
WL höll på med bergsklättring (rep och grejer, dubbade sulor?).
Citera
2014-08-23, 15:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Sulans mönster stämmer inte med avtrycket i gula huset. Närmaste hittills är nog kj egna känga som syns på en bild från fallen angel den 11 maj, 2013.
Det avtryck du syftar till är mest likt en polissko. Jag tänker på det andra avtrycket med upprepade mönster.
Citera
2014-08-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det är väl lika opraktiskt att först stycka, förvara dem kallt i t ex värnet och därefter flytta dem till Fp1 och Fp2. Varför inte låta dem vara kvar i värnet? Varför flytta till två platser? Benen har sannolikt inte legat på Fp2. Har flyttningen skett samtidigt eller vid två olika tillfällen? Jag tänker på benens respektive torsons skick? Hinner torson förstöras på så kort tid om vi antar att benen kommit till gula huset 18-20 maj. Det är så mycket som är ologiskt i det här fallet.

Jag håller helt med dig. Jag tror att VB's kroppsdelar har förvarats i just ödehuset och att torson senare flyttats till FP2. Däremot tror jag inte att hon blivit styckad i fastigheten utan möjligtvis utomhus någonstans. Jag tror också att den hela kroppen förvarades i skuffen med plastpåse över huvudet under tiden KJ planerade vad han skulle göra med henne.

KJ kan ha styckat kroppen för att lättare kunna få in den i ödehuset via rampen. Orsaken till förflyttningen av torson kan jag inte se någon annan logik till än att han insåg att MPS sedermera med stor sannolikhet skulle hitta kroppsdelarna i ödehuset, därav valde han att förflytta kroppsdelarna till FP2 men han hann bara med att flytta torson.
Citera
2014-08-23, 15:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag håller helt med dig. Jag tror att VB's kroppsdelar har förvarats i just ödehuset och att torson senare flyttats till FP2. Däremot tror jag inte att hon blivit styckad i fastigheten utan möjligtvis utomhus någonstans. Jag tror också att den hela kroppen förvarades i skuffen med plastpåse över huvudet under tiden KJ planerade vad han skulle göra med henne.

KJ kan ha styckat kroppen för att lättare kunna få in den i ödehuset via rampen. Orsaken till förflyttningen av torson kan jag inte se någon annan logik till än att han insåg att MPS sedermera med stor sannolikhet skulle hitta kroppsdelarna i ödehuset, därav valde han att förflytta kroppsdelarna till FP2 men han hann bara med att flytta torson.
Och varför hann han inte, tror du?
Citera
2014-08-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag håller helt med dig. Jag tror att VB's kroppsdelar har förvarats i just ödehuset och att torson senare flyttats till FP2. Däremot tror jag inte att hon blivit styckad i fastigheten utan möjligtvis utomhus någonstans.Jag tror också att den hela kroppen förvarades i skuffen med plastpåse över huvudet under tiden KJ planerade vad han skulle göra med henne.

Delar din uppfattning till 100% här. Jag tror KJ valde fp2 och placerade torson relativt öppet för att "låta naturen ha sin gång". Nyfikna och hungriga djur osv.. Benen fick av allt att döma "ligga kvar tillsvidare" (då nästa tidslucka skulle uppenbara sig). Gula huset var ju "säkrat" av KJ själv, så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kanske kände sig stressad pga familjemedlemmar som ringde stup i kvarten och undrade var han befann sig samt med span hack i häl? Och gud vet vad för paranoida föreställningar.....
Citera
2014-08-23, 16:37
Medlem
Citat:

Det finns nog otaliga anledningar till varför han inte hann placera ut benen i fyndplats 2, men en av dessa kan vara att det på grund av det fina vårvädret lockade ut folk i skogarna för rekreation och promenader. KJ hittade inte rätt tillfälle samt att torson hittades relativt snabbt.

Fast det kan bero på annat också.
Citera
2014-08-23, 19:40
Medlem
Citat:

En del ljud i skogen som säkert kan få en person med kroppsdelar att bli stressad. Tänkte faktiskt på det igår när jag var ute och gick i en skog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in