2014-08-22, 09:38
Medlem
egon2bs avatar
Ordet oxymoron har nollböjning i plural: två oxymoron. Vi har inte engelskt plural-s på ett grekiskt ord. NE exempel:
"fulsnygg" och "talande tystnad" är exempel på oxymoron
Jfr https://www.flashback.org/sok/oxymoron?f=88
Senast redigerad av egon2b 2014-08-22 kl. 09:44.
Citera
2014-08-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ordet oxymoron har nollböjning i plural: två oxymoron. Vi har inte engelskt plural-s på ett grekiskt ord. NE exempel:
"fulsnygg" och "talande tystnad" är exempel på oxymoron
Jfr https://www.flashback.org/sok/oxymoron?f=88
Kanske oxymoroner?
Citera
2014-08-22, 21:19
Medlem
Hur många oxymorons tror ni finns i svenskan? Jag har hittills samlat ihop 70 oxymorons, orden är sammansatta.
Citera
2014-08-22, 21:38
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
Hur många oxymorons tror ni finns i svenskan? Jag har hittills samlat ihop 70 oxymorons, orden är sammansatta.
Om man inte har kravet att de måste stå i en ordbok så finns det ju rimligtvis oändligt många.

Sen är ju inte heller definitionen kristallklar. Du anger "rundsmal" som ett exempel, men "rund" och "smal" är ju inte motsatser i alla sammanhang. Ett sugrör kan ju sägas vara "rundsmalt" om man vill. Samma sak med "amatörexpert". Kan man inte vara oavlönad expert?
Senast redigerad av JaneC 2014-08-22 kl. 21:42.
Citera
2014-08-22, 21:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Vilka sammanställningar som är »illa dumma«¹ ligger i betraktarens öga. Eftersom antalet sammansatta ord i svenskan är obegränsat så är 2 procent av alla sammansatta ord också oxymoron. Andelen 2 procent torde vara svår att motbevisa. Naturligtvis är antalet oxymoron som vinner insteg i ordboken långt mindre, säg någon promille av alla registrerade uttryck i en mellanstor ordbok.

Om dina 70 oxymoron finns i ordboken så är du en bra bit på väg. 2 promille av säg 50 000 sammansatta ord blir ca 100.

¹ Etymologi för oxymoron (NE)
HIST.: sedan 1888; av grek. oxymaron, till oxys 'skarp' och maros 'dum'
Citera
2014-08-22, 21:55
Medlem
CavalloGoffos avatar
fittkuk
Citera
2014-08-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Om man inte har kravet att de måste stå i en ordbok så finns det ju rimligtvis oändligt många.

Sen är ju inte heller definitionen kristallklar. Du anger "rundsmal" som ett exempel, men "rund" och "smal" är ju inte motsatser i alla sammanhang. Ett sugrör kan ju sägas vara "rundsmalt" om man vill. Samma sak med "amatörexpert". Kan man inte vara oavlönad expert?
Avlönad volontär i så fall om du försöker hitta rätt ord. Ja rundsmal och amatörexpert är vad man kallar oxymorons. Rundsmal kan syftas på magen och runtomkring, exempelvis "jag vill bli rundsmal".
Citera
2014-08-22, 22:07
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ja rundsmal och amatörexpert är vad man kallar oxymorons.
Nej, de är vad du kallar oxymoron. Jag ser ingen (inte ens skenbar) motsägelse mellan delarna i dessa två ord. Återigen finns det ingen magisk formel som avgör om ett ord är en oxymoron eller inte. Det är till stora delar subjektivt.

Bättre exempel (om än lika hittepåaktiga) hade i så fall varit tjocksmal , rundfyrkantig, novisexpert och amatörproffs.
Citera
2014-08-22, 22:10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Kanske oxymoroner?
Det tycks vara plural på norska, så det kan funka på svenska. Tyska och danska tycks ha oxymora, och det är också alternativ engelsk plural. Officiell danska är “oxymoroner” (neutrum). Svenska SAOB konstaterar neutrum på svenska, men anger ingen pluralform.

På svenska är »oxymorons« genitiv, liksom „des Oxymorons“ på tyska.
Senast redigerad av egon2b 2014-08-22 kl. 22:27.
Citera
2014-08-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, de är vad du kallar oxymoron. Jag ser ingen (inte ens skenbar) motsägelse mellan delarna i dessa två ord. Återigen finns det ingen magisk formel som avgör om ett ord är en oxymoron eller inte. Det är till stora delar subjektivt.

Bättre exempel (om än lika hittepåaktiga) hade i så fall varit tjocksmal , rundfyrkantig, novisexpert och amatörproffs.
Rundsmal är en oxymoron. Det är inget du kan göra åt saken.

Sedan har vi i svenskan så kallade utanvitspar som till exempel orättvis rättvisa, obekant bekantskap. Utanvitspar är många fler.

Språk är i själva verket hittepåaktigt. Svenskan innehåller många roliga ord, som till exempel arbetsmyra latmask. Svenskarna är påhittiga.
Citera
2014-08-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Vilka sammanställningar som är »illa dumma«¹ ligger i betraktarens öga. Eftersom antalet sammansatta ord i svenskan är obegränsat så är 2 procent av alla sammansatta ord också oxymoron. Andelen 2 procent torde vara svår att motbevisa. Naturligtvis är antalet oxymoron som vinner insteg i ordboken långt mindre, säg någon promille av alla registrerade uttryck i en mellanstor ordbok.

Om dina 70 oxymoron finns i ordboken så är du en bra bit på väg. 2 promille av säg 50 000 sammansatta ord blir ca 100.

¹ Etymologi för oxymoron (NE)
HIST.: sedan 1888; av grek. oxymaron, till oxys 'skarp' och maros 'dum'
Det var onekligen intressant. Hur många ord finns det i svenskan och är det möjligt att nå 2 500 (kanske t.o.m. 5 000) oxymoroner som är ordsammansättningar?
Citera
2014-08-22, 22:34
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Rundsmal är en oxymoron. Det är inget du kan göra åt saken.
Jo? Jag kan ju bara hävda att jag inte håller med och ge motexemplet sugrör. Då vi trots allt inte lever i en tvådimensionell värld så finns det ju inget som hindrar att föremål är runda i en ledd och smala i en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in