2014-08-21, 16:51
Bannlyst
Kibba e farlig.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/har-ska-han-avtjana-straffet-7789686.aspx
Citera
2014-08-21, 17:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Kibba e farlig.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/har-ska-han-avtjana-straffet-7789686.aspx

"23-åringen som dömdes för att ha dödat Vatchareeya Bangsuan i Boden i fjol ska sitta på en anstalt med högsta säkerhetsklass.

Utredningen har kommit fram till att risken för att han använder sig av hot och våld bedöms vara hög, och att han bör placeras på någon av Kriminalvårdens psykiatriska avdelningar."

Ja, där ser man. Ingen liten duvunge direkt som vissa så envist vill försöka göra gällande.

Undrar bara hur det ska gå när han kommer ut igen om drygt 5 år?
Kvarstår då fortfarande farligheten hos honom? Sannolikt, ja.
Citera
2014-08-21, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hittade du det här om elchocker? http://www.elchocker.se/vidrigt-att-se-elchocksbehandlingar/
Är det ett seriöst inlägg från din sida Quarrel? Att jämföra ECT-behandling med att få ström i kroppen via elnätet är som att jämföra, ja jag vet inte vad.

Vad vill du ha sagt med inlägget?
Citera
2014-08-21, 17:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och vid vilken temperatur brukar flugorna vakna till liv? Temperaturen är ungefär densamma nu i slutet av augusti och det finns inte mycket insekter kvar.

Då ska man dessutom tänka att för en månad sedan var det väldigt gott om insekter vilket man inte kan säga i maj månad då april brukar vara tämligen myggfritt.

Just denna fluga är som aktivast på våren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Calliphora_vicina
Citat:
C. vicina plays a major role in corpse colonization during the winter months, with less of a presence during the warmer months when temperature is less of a constraint. This fly has a lower threshold temperature for flight activity than other blow-flies, allowing for greater prevalence during colder periods. This period of activity must be considered when evaluating the presence or absence of this fly.[7]

[7] Arnaldos MI, García MD, Romera E, Presa JJ, Luna A. Estimation of postmortem interval in real cases based on experimentally obtained entomological evidence. Forensic Sci Int. 2005 Apr 20;149(1):57-65.
Citera
2014-08-21, 17:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Är det ett seriöst inlägg från din sida Quarrel? Att jämföra ECT-behandling med att få ström i kroppen via elnätet är som att jämföra, ja jag vet inte vad.

Vad vill du ha sagt med inlägget?
Att hundar sannolikt kan bita sig i tungan om de får ström i munnen.
Citera
2014-08-21, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att hundar sannolikt kan bita sig i tungan om de får ström i munnen.

Rörde det sej inte om en människa i fallet du länkade till?

En hund har lättare än en människa att hålla tungan rätt i mun, och i rätt mun också.
Citera
2014-08-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Relativt opraktiskt att först stycka, sedan bära in delarna i gula huset och senare komma på att det är för tungt att flytta ut på en gång.
Det är väl lika opraktiskt att först stycka, förvara dem kallt i t ex värnet och därefter flytta dem till Fp1 och Fp2. Varför inte låta dem vara kvar i värnet? Varför flytta till två platser? Benen har sannolikt inte legat på Fp2. Har flyttningen skett samtidigt eller vid två olika tillfällen? Jag tänker på benens respektive torsons skick? Hinner torson förstöras på så kort tid om vi antar att benen kommit till gula huset 18-20 maj. Det är så mycket som är ologiskt i det här fallet.
Senast redigerad av Vierstein 2014-08-21 kl. 17:44.
Citera
2014-08-21, 17:31
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om kroppen varit helt fryst fram till bara ett par dagar före fynden så borde väl inte fluglarver ha hittats överhuvudtaget? Såvitt jag minns rättsentomologens slutsatser så måste kroppen ha befunnit sig på en plats där flugor hade möjlighet att lägga larver i minst en vecka.

Jag hittade en abstract av en studie om kvardröjande rigor mortis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15541589

Förhållandena är inte likvärdiga, men det visar i alla fall att även om en kropp inte är nedfryst så kan viss likstelhet kvarstå i väl så lång tid som den tid som förflöt mellan försvinnande och fynd. Under perioden var det ibland varmare och ibland kallare på den punkt där temperatur mättes. Ute i skogen, i gropen lär det i varje fall inte ha varit varmare än vid mätpunkten, det tror jag vi kan vara överens om.

Den dagen en expert säger att det är helt omöjligt att kroppen under dessa förhållanden kan ha haft kvar en viss likstilhet ska jag hålla med om att den måste ha förvarats någon annanstans med säkerhet. Så länge det inte finns något sådant expertuttalande verkar det i alla fall inte gå att säga att det är omöjligt.

Något frysanläggning behövs i varje fall inte för att få ihop det, det tror jag vi kan vara överens om. Ett bergrum/fort a'la den plats där hundarna markerade vid sökning bör vara fullt tillräckligt för att uppnå de förhållanden som rådde i studien ovan. Eftersom benen med all sannolikhet flyttats så är det fullt möjligt att även övriga kroppsdelar "mellanförvarats" någon annanstans.

Det finns inget i ett sådan scenario som motsäger att det är den dömde som utfört det.

Om du varit lite påläst i ämnet så hade du vetat att förhållandena mellan temperatur, nederbörd och luftfuktighet är avgörande och att differensen i hur en kropp koloniseras och vilka steg den går igenom beroende på klimatet, är enorm.

Om vi antar att VB dog natten 4-5 maj(vilket är mest sannolikt, hennes telefon dog och hon har inte synts till sen dess) är vi i detta fall i slutet på skalan vad som är möjligt med kroppens skick vid fyndet i åtanke. Läs beskrivningen av rättsläkaren - kroppen var i extremt gott skick.

Alltså, även om VB legat i ett kallt bergrum som håller en temp på +6-7° sedan den 5 maj är vi väldigt långt fram i framkant på vad som är möjligt, med tanke på kroppens skick. Likstelheten i benen talar även starkt mot detta.

Håller med dig att det hade varit intressant med en kunnigare expert i ämnet. SSJ och AL ger ett okunnigt intryck.
Citera
2014-08-21, 17:40
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag har nu googlat och undersökt saken. Min uppfattning är fortfarande att KJ far med osanning gällande storyn om grabbens sista tid i livet.

Grabben hade säkerligen tuggat på en och en annan kabel i sina dar. Men det var nog inte av den anledningen blodvite uppstod den där kvällen/natten då hundstackaren avled.

Vad kom du fram till då? Om du har något som underbygger argumentationen blir den trovärdigare för nu låter det bara som du vill diskreditera KJ och inget annat. Du behöver inte svara på frågan, men förekommer du på något sätt i utredningen?
Citera
2014-08-21, 17:43
Medlem
Grandiosos avatar
Att man nu bedömer att den dömde styckdräparen är så pass farlig att man väljer att
placera honom på en anstalt med högsta säkerhetsklass och att han bör vara på en
psykiatrisk avdelning, tycker jag visar på att man borde ha dömt honom från början
till vård på rättspsyk och att man inte tillfullo förstått hur sjuk människan är i huvudet
när man genomförde den utökade rättspsykiatriska undersökningen.
Citera
2014-08-21, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Att man nu bedömer att den dömde styckdräparen är så pass farlig att man väljer att
placera honom på en anstalt med högsta säkerhetsklass och att han bör vara på en
psykiatrisk avdelning, tycker jag visar på att man borde ha dömt honom från början
till vård på rättspsyk och att man inte tillfullo förstått hur sjuk människan är i huvudet
när man genomförde den utökade rättspsykiatriska undersökningen.

Du tror inte att bli oskyldigt dömd har gjort honom sjuk i huvudet? Hur kan han annars bedömas kunna ta till våld och hot vilket han aldrig någonsin tidigare visat?

Måste bli en baggis för KJ och hans anhöriga att få ut ett mega skadestånd i efterhand om staten har förstört honom på det viset. Bevisen finns ju här i tråden, flera inlägg kan vittna om både hans oskuldsfulla person och att han var oskyldig till dådet redan från början.
Senast redigerad av oswin 2014-08-21 kl. 18:11.
Citera
2014-08-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad kom du fram till då? Om du har något som underbygger argumentationen blir den trovärdigare för nu låter det bara som du vill diskreditera KJ och inget annat. Du behöver inte svara på frågan, men förekommer du på något sätt i utredningen?
Jag hänvisar dig till mitt ursprungliga inlägg. KJ är inte trovärdig. Min uppfattning i frågan kvarstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in