Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Den problematiken är förvisso inget nytt för Malmö utan man har levt med den i snart 15 år. Har folk redan glömt bort köpet av Halsti som ett exempel? Fördelen idag är kanske att det finns rätt många svenska klubbar som faktiskt har fått det ekonomiskt svårare att stå emot bud. (Fördelen åt andra hållet är att det blir lättare att själva stå emot bud).
Jag tror faktiskt inte att att det kommer att innebära ett ekonomiskt stålbad om några år om vi lyckas få ned amorteringarna på arenan.
Allsvenskan är och förblir en plantskola för de europeiska klubbarna. Att MFF skulle dra in 200 millar på ett bräde gör dom inte osårbara. Man kan i högre utsträckning konkurrera lönemässigt men skillnaden lönemässigt till de andra ligorna är för stor. Att gå den vägen skulle dränera klubben inom en snar framtid.
Dessutom blir spelare/agenter benägna att löneförhandla på en helt annan nivå när de
vet att MFF har gott om pengar.
Jag tror som några andra har sagt tidigare i tråden, bättre att investera pengarna i arenan och liknande. Det är bättre för klubben på lång sikt.
Se bara på AIK efter CL 99. De kunde värva i stort sett vilka spelare de ville (och gjorde till viss mån så också) men i det långa loppet betyder det inget.
De
riktigt bra spelarna drar utomlands även om klubben skulle dubbla deras löner i Allsvenskan.
Med det sagt så börjar jag hoppas att MFF tar sig till CL trots allt. 1-2 är ett bra resultat på bortaplan och även om de skulle missa avancemang så går de rakryggade ur detta (om det nu inte blir 0-8 på hemma plan förstås).