2014-08-20, 13:19
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Ja det vore ju det optimala att minska de årliga kostnaderna så att man har mer likvida medel att röra sig med. Men det är fortfarande knivigt när det frigjorda kapitalet ska återinvesteras.

Alla på (silly) marknaden vet att MFF med Svenska mått mätt vill rusta. Går Man till CL gruppspel kan man dessutom räkna med att man i April2015 behöver i princip en helt ny startelva sätt till den som spelade Juli2013 (5 är redan borta Rantie, Miiko, Jansson, Hamad & Dhalin). Det kommer kräva inköp på en marknad där alla vet att MFF har pengar vilket gör att klubbar står på sig lite extra kräver lite mer samt spelarnas agenter se till att krama klubben på mer pengar. Kostymen växer.... Så det blir lite som i PSG och MAn City's fall att de oftast får slanta upp 10-15% till bara för att....

Den problematiken är förvisso inget nytt för Malmö utan man har levt med den i snart 15 år. Har folk redan glömt bort köpet av Halsti som ett exempel? Fördelen idag är kanske att det finns rätt många svenska klubbar som faktiskt har fått det ekonomiskt svårare att stå emot bud. (Fördelen åt andra hållet är att det blir lättare att själva stå emot bud).

Jag tror faktiskt inte att att det kommer att innebära ett ekonomiskt stålbad om några år om vi lyckas få ned amorteringarna på arenan.
Senast redigerad av mishima 2014-08-20 kl. 13:57.
Citera
2014-08-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Alla intäkter är bra för klubben men att det bidrar till långsiktig dominans och framgång ställer jag mig tveksam till. I form av en 10årig dominans likt Rosenborg i Norge 94-2004 eller Partizan i Serbien 2003-2013 eller Dinamo Zagreb idag ställer jag mig tveksam till.
Någon dominans där vi joggar hem ligan år efter år tror jag inte heller på, då krävs det större klyftor till övriga lag men om man leker med tanken att vi använder hela potten till spelartruppen så bör ett tillskott på 20 miljoner årligen över 10 år till spelartruppen minst säkerställa någon av de tre platserna som ger europaspel. Det finns som sagt hål att fylla som på sikt kommer att ge oss större handlingsutrymme, man kommer inte att ge Daniel Andersson någon jättesumma att gå lös på den svenska marknaden med. Det där med att vi skulle behöva betala mer än någon annan tror jag inte riktigt på, sedan försäljningen av Zlatan har vi i stort sett alltid haft ryktet om oss att ha mycket stålar men jag kan inte se att vi har betalat mer än någon annan svensk klubb gjort för liknande spelare.
Citera
2014-08-20, 13:31
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Någon dominans där vi joggar hem ligan år efter år tror jag inte heller på, då krävs det större klyftor till övriga lag men om man leker med tanken att vi använder hela potten till spelartruppen så bör ett tillskott på 20 miljoner årligen över 10 år till spelartruppen minst säkerställa någon av de tre platserna som ger europaspel. Det finns som sagt hål att fylla som på sikt kommer att ge oss större handlingsutrymme, man kommer inte att ge Daniel Andersson någon jättesumma att gå lös på den svenska marknaden med. Det där med att vi skulle behöva betala mer än någon annan tror jag inte riktigt på, sedan försäljningen av Zlatan har vi i stort sett alltid haft ryktet om oss att ha mycket stålar men jag kan inte se att vi har betalat mer än någon annan svensk klubb gjort för liknande spelare.

Till och med FCK missar ju guldet ibland, som 2012 och 2014.
Citera
2014-08-20, 14:27
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Den problematiken är förvisso inget nytt för Malmö utan man har levt med den i snart 15 år. Har folk redan glömt bort köpet av Halsti som ett exempel? Fördelen idag är kanske att det finns rätt många svenska klubbar som faktiskt har fått det ekonomiskt svårare att stå emot bud. (Fördelen åt andra hållet är att det blir lättare att själva stå emot bud).

Jag tror faktiskt inte att att det kommer att innebära ett ekonomiskt stålbad om några år om vi lyckas få ned amorteringarna på arenan.
Allsvenskan är och förblir en plantskola för de europeiska klubbarna. Att MFF skulle dra in 200 millar på ett bräde gör dom inte osårbara. Man kan i högre utsträckning konkurrera lönemässigt men skillnaden lönemässigt till de andra ligorna är för stor. Att gå den vägen skulle dränera klubben inom en snar framtid.
Dessutom blir spelare/agenter benägna att löneförhandla på en helt annan nivå när de vet att MFF har gott om pengar.

Jag tror som några andra har sagt tidigare i tråden, bättre att investera pengarna i arenan och liknande. Det är bättre för klubben på lång sikt.

Se bara på AIK efter CL 99. De kunde värva i stort sett vilka spelare de ville (och gjorde till viss mån så också) men i det långa loppet betyder det inget.
De riktigt bra spelarna drar utomlands även om klubben skulle dubbla deras löner i Allsvenskan.

Med det sagt så börjar jag hoppas att MFF tar sig till CL trots allt. 1-2 är ett bra resultat på bortaplan och även om de skulle missa avancemang så går de rakryggade ur detta (om det nu inte blir 0-8 på hemma plan förstås).
Citera
2014-08-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi
Då är det ju en väldig prestation dom bjuder på även om dom nu inte skulle lyckad iallafall.
Iofs var MFF seedat mot ventspils, men det är ju en lång väg att vandra
Malmö var oseedat även i omgång 2. Ventspils var i den seedade gruppen.
Citera
2014-08-20, 15:24
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi
Nu bör ju inte Malmö ropa hej ännu...
Men hur många lag har gått från kvalomg. 2 oseedat till cl gruppspel?

Det laget som slog ut Kalmar FF det dära ungerska kommer inte ihåg vad dom hette.
Citera
2014-08-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Det laget som slog ut Kalmar FF det dära ungerska kommer inte ihåg vad dom hette.

Debrecen tänker du på.
Citera
2014-08-20, 15:39
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Debrecen tänker du på.

har för mig dom var det iallafall dom gick även till gruppspel.
Citera
2014-08-20, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Allsvenskan är och förblir en plantskola för de europeiska klubbarna. Att MFF skulle dra in 200 millar på ett bräde gör dom inte osårbara. Man kan i högre utsträckning konkurrera lönemässigt men skillnaden lönemässigt till de andra ligorna är för stor. Att gå den vägen skulle dränera klubben inom en snar framtid.
Dessutom blir spelare/agenter benägna att löneförhandla på en helt annan nivå när de vet att MFF har gott om pengar.

Jag tror som några andra har sagt tidigare i tråden, bättre att investera pengarna i arenan och liknande. Det är bättre för klubben på lång sikt.

Se bara på AIK efter CL 99. De kunde värva i stort sett vilka spelare de ville (och gjorde till viss mån så också) men i det långa loppet betyder det inget.
De riktigt bra spelarna drar utomlands även om klubben skulle dubbla deras löner i Allsvenskan.

Med det sagt så börjar jag hoppas att MFF tar sig till CL trots allt. 1-2 är ett bra resultat på bortaplan och även om de skulle missa avancemang så går de rakryggade ur detta (om det nu inte blir 0-8 på hemma plan förstås).

Fast samtidigt bör man kunna granska historia och säga om någon ska kunna så är det just Malmö FF.

Dessutom kan man helt unikt även ta guld 2 år i rad och om det dessutom toppas med ett CL gruppspel så är det fortfarande en bättre sits än aik anno 99.

Jag menar fortfarande på att Malmö FF har kunnat hanetra ett mer långsiktigt planerande än vad t ex aik klarat av. Dels har man alltid hållit pall mot utomstående intressen så som medietryck och supporters som tenderar att vara kortsiktiga. Bara det faktum att Malmö FF haft ordföranden som suttit över långa perioder har bidragit till långsiktighet även när det blåst snålt.

Bara Arenan är en sån punkt, långt planerande och från egen grund. Där har andra fått nöja sig med kompromisserna som kommunen och andra har satt (t ex aik och ifk).

Nu tror jag inte så blir fallet men jag är ganska säker att MFF klarar sig utan den hybris som kom över aik och hif efter sina CL äventyr där man några år senare var på en ekonomisk botten.
Citera
2014-08-20, 19:45
Bannlyst
Intressant att spekulera i det här, om Malmö vinner CL.
Grejen är ju lönerna som på sikt dränerar klubben om man ska ha bättre spelare.

Men jag tror mer att de kan värva smart och bli med marginal de bästa laget i allsvenskan (även om inte de behöver betyda att de vinner varje år)
Alltså att köpa in 3-4 spelare som är något för bra för allsvenskan, alltså riktigt bra spelare
Erbjuda något högre löner osv.

Talangerna kommer säljas ändå och få prova sig själva ut i europa.
Så att köpa in spelare som haft sitt europa äventyr med mindre lycka kanske.

men det är för tidigt att spekulera då de fortfarande är underdogs.

Som sagt, handlar nog inte om att värva en ny startelva spelare och sedan gå bankrutt.
Men med de extrapengarna kunde nog några nyförvärv gjorts som hade höjt kvaliten på laget tillräckligt för att med marginal vara bäst i AS
Citera
2014-08-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Dessutom kan man helt unikt även ta guld 2 år i rad och om det dessutom toppas med ett CL gruppspel så är det fortfarande en bättre sits än aik anno 99.

är det med den ökända malmö-matematiken som det skulle vara "unikt" om malmö försvarar sin titel?
Citera
2014-08-20, 20:21
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
är det med den ökända malmö-matematiken som det skulle vara "unikt" om malmö försvarat sin titel?
Blir nog en tredje stjärna om man blir först i Sverige med att ta guld två år i rad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in