Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
http://www.unian.ua/politics/952564-turchinov-krajini-zahodu-ne-usvidomlyuyut-do-kintsya-zagrozu-z-boku-rf.html
(översatt) Parlamentets talman Turchynov ber om vapen från väst, och säger bland annat:
Vi behöver moderna vapen, flygplansutrustning
Har inte Ukraina möjlighet att köpa dessa vapen från väst? Visserligen är ukrainska ekonomin inte mycket att hurra för men det bör finnas medel för inköp med tanke på allt stöd Ukraina får i dagsläget. Att väst inte vill/vågar skicka vapen är ett faktum, men de kan väl sälja? Eller är läget så pass allvarligt att Ukraina inte har råd att köpa?
1a. Moderna vapen gör väl inte så stor skillnad. Problemet är väl att de inte kan betala för de riktigt moderna vapnen samtidigt som det är lite svårt att se att den gamla arsenalen inte skulle duga till krig. Det ser ut som att Turchynov har alla artilleripjäser han någonsin kommer att behöva sett åtminstone till wikipedia. En högst respektabel arsenal skulle jag vilja påstå även om det kan vara som så att det inte finns personal tränad till den förstås.
1b. I praktiken så ser det ut som att han behöver en drös bofors 40mm samt inse att han inte kan ägna sig åt erövringskrig i de Ryska territorierna utan att mobilisera runt 1 miljon soldater för vardera Luhansk och Donetsk.
1c. Flygplansutrustning tolkar jag som att han behöver äldre Sovjetmaterial från Östblocket i EU. Vad gäller moderna västflygplan så tror jag nog att de överstiger dennes kassa och tidsanspråk. Det tar lång tid att träna piloter, flygplanen kostar runt 800msek till 1500msek styck och då kommer enda skillnaden att vara att de är lite snabbare på låg höjd - västerländska flygplan är inte bättre på undvika gophers, SA-8 och SA-11

r än Mig-29or.
1d. Så det handlar väl om att denne inte har en armé egentligen, trots allt lade de ned den någon gång på nittiotalet och de listade förlusterna i Kiev post torde utgöra nästan 75% av innevarande erfaren officerskår med trupperfarenhet.