2014-08-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
För er SDare som vill slicka såren från en vad jag har förstått tuff debatt från vår synvinkel rekommenderar jag Jimmie Åkessons intervju i Agenda. En av de bästa intervjuerna jag sett från Åkessons sida.

Jimmie Åkesson är fan stenhård.
Citera
2014-08-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Usch ja. Riktigt hemsk. Hånle bort allt dåligt som socialdemokraterna har gjort. Hon är ju väldigt dålig på att ta kritik, bara anfall, gnäll och anklagande. Kritiser Alliansen och deras partiet med full kraft för att sedan säga att de vill samarbeta med FP?

Men jag tycker det är mycket uppfriskande med andra personer än partiledarna. Mer sådant här blockpolitiken var ju tydlig Alliansen och SD mot miljövänsterkaoset.

Kvinnorna är ju hemska, fy man undrar ju om kvinnor ska hålla på med politik. Hånle

Nu är det är 8 riksdagspartier så bli lätt det väldigt kackligt. SDs kille tyckte ja gjorde bra ifrån sig, han verkar stor som ett hus, gillar dock hans lugna och pedagogiska sätt, dock är han ju lite passiv.

SD, M, tyckte jag och FP gjorde bäst ifrån sig.
Ingen som såg debatten kommer komma ihåg att, till skillnad mot förra valet, fanns SD med i debatten. Jag vet inte om det är optimalt..
Citera
2014-08-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Svaret är att marginalen av arbetskraften alltid kommer vara arbetslösa, det låter bara inte bra att säga det rakt ut. Folk som hamnar i fas3 är knappt anställningsbara sett till konkurrensen. Skillnaden är bara hur dessa ska behandlas, att dessa skulle omsättas i jobb är inte troligt.

Men hur ska det lösas då? För folk som hamnar i utanför marginalen måste ju få rätt hjälp.
Citera
2014-08-17, 21:58
Medlem
rikastistorstans avatar
Okej nu är jag Svpare numera och gnäller en del på SD men jag tror aldrig att jag sett Åkesson göra en bättre intervju. Statsmannamässigt och stiligt. Hoppas folket såg agenda istället för debatten.
Citera
2014-08-17, 22:01
Medlem
Citat:
Jimmie sattes på plats i agenda. På tiden.
Vad snackar du om? Jimmie förklarar ju med enkel logik att det inte är effektivt att finansiera folk i nöd i ett land som Sverige. En krona är mycket mer värd i närområde i t.ex. Syrien och kan därför spenderas mer effektiv och hjälpa fler familjer där än här. Nuvarande linje i migrationspolitiken slaktar välfärden, slår sönder folkgemenskapen och formar ett jävligt grymt samhällsklimat med många kostsamma konflikter som följd, det här kommer slå tillbaka på oss alla i landet!
Citera
2014-08-17, 22:04
Medlem
jc90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Skojar du? Åkesson sprang åttor runt intervjuaren, riktigt stabil insats.
Verkligen inte. All argumentation om att Sverige inte kan ta emot fler faller när man tittar på Libanon. Libanon kan lika gärna låna sd:s argument till att inte ta emot fler de heller?

Det Jimmie säger är att Libanon borde ta emot fler för att de är fattigare än Sverige.

Sen kan Jimmie heller inte svara på hur han vill hantera flyktingar som kommit hit i alla fall. Ska han neka dem att stanna? Om ja, var ska han skicka dem? Tillbaka till Syrien? Eller till Syriens grannländer? Om grannländerna vägrar och tycker att det tagit emot långt fler? Ska Jimmie trolla bort dem då?

Vi är alla benägna att hålla med om att det är påfrestande för ett samhälle att ta emot så många på kort tid. Men att påstå ett att ett land som redan ökat sin befolkning med 25% eller potentiellt 50% som Libanon ska ta emot fler är inte heller hållbart.
Senast redigerad av jc90 2014-08-17 kl. 22:10.
Citera
2014-08-17, 22:06
Medlem
OliverCromwells avatar
Kan någon vara snäll och förklara för mig vad fan kommunisten Ulla Andersson menar när hon hävdar att arbetslösa betalar skatt!?

På vilket sätt betalar någon som är arbetslös skatt!?

Det är väl rimligen endast de som har ett arbete som får betala skatt! Vilka pengar är det som den arbetslöse har så att Staten kan beskatta den?!
Citera
2014-08-17, 22:07
Medlem
jc90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Kan någon vara snäll och förklara för mig vad fan kommunisten Ulla Andersson menar när hon hävdar att arbetslösa betalar skatt!?

På vilket sätt betalar någon som är arbetslös skatt!?

Det är väl rimligen endast de som har ett arbete som får betala skatt! Vilka pengar är det som den arbetslöse har så att Staten kan beskatta den?!
A-kassa är skattepliktig.
Citera
2014-08-17, 22:09
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Verkligen inte. All argumentation om att Sverige inte kan ta emot fler faller när man tittar på Libanon. Libanon kan lika gärna låna sd:s argument till att inte ta emot fler de heller?

Det Jimmie säger säger är att Lebanon borde ta emot fler för att de är fattigare än Sverige.

Sen kan Jimmie heller inte svara på hur han vill hantera flyktingar som kommit hit i alla fall. Ska han neka dem att stanna? Om ja, var ska han skicka dem? Tillbaka till Syrien? Eller till Syriens grannländer? Om grannländerna vägrar och tycker att det tagit emot långt fler? Ska Jimmie trolla bort dem då?

Vi är alla benägna att hålla med om att det är påfrestande för ett samhälle att ta emot så många på kort tid. Men att påstå ett att ett land som redan ökat sin befolkning med 25% eller potentiellt 50% som Libanon ska ta emot fler är inte heller hållbart.

Som sagt, Libanon är ett grannland till Syrien, dit kommer de fattigaste kvinnor och barn, det är dit pengarna ska gå. Att ta emot miljoner flyktingar till kalla Sverige där hus behöver isolering och uppvärmning är extremt korkat och extremt miljöovänligt.

Så Åkesson har helt rätt och vann förmodligen många röster på dessa självklarheter, även märkligt att han fick samma fråga 10ggr som om reportern inte lyssnade på vad Åkesson sa.
Citera
2014-08-17, 22:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Såg lite på nån ekonomidebatt på SVT1 - skrämmande som vanligt. Förstår inte vad det är för intervju i Agenda ni pratar om, tyckte de sa att Lövet och Borg, eller Reine kanske det var, skulle samtala där. Sket i det.

Finns all skiten på SVT play eller nåt?
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-08-17 kl. 22:11.
Citera
2014-08-17, 22:12
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Vad snackar du om? Jimmie förklarar ju med enkel logik att det inte är effektivt att finansiera folk i nöd i ett land som Sverige. En krona är mycket mer värd i närområde i t.ex. Syrien och kan därför spenderas mer effektiv och hjälpa fler familjer där än här. Nuvarande linje i migrationspolitiken slaktar välfärden, slår sönder folkgemenskapen och formar ett jävligt grymt samhällsklimat med många kostsamma konflikter som följd, det här kommer slå tillbaka på oss alla i landet!
Åkesson trummar in detta gång på gång på ett lysande och självklart sätt. Om man kan hjälpa ett visst antal människor i närområdet för 1 miljard, där det kostar 50 miljarder om de kommer hit. Då är valet lätt. Som grädde på moset slipper vi en massa samhällsproblem, som invandringen orsakar. Wow, alltså!
Citera
2014-08-17, 22:12
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
A-kassa är skattepliktig.

Men A-kassan är väl frivillig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto