2014-08-14, 14:43
Medlem
Hej. Ska skicka med din dator ner till Skåne, bor i Stockholm. Hur gör jag detta på bästa sätt? Hur bör den förpackas så att den inte går sönder? Det är en stationär, storlek medium. Ingen skärm ska skickas utan bara dator och strömsladden till datorn. Posten? DHL?

All hjälp uppskattas!

Om tråden är felplacerad ber jag om ursäkt men jag hittade inget lämpligare forum än detta.
Citera
2014-08-14, 14:50
Medlem
DB Schenker privpak kanske kan vara något?
Citera
2014-08-14, 15:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
PostNord Logistics AB ordnar detta.
Citera
2014-08-14, 15:48
Moderator
^Eazs avatar
När jag skickade en dator från Sverige till Irland så skeppade jag med UPS (upphämtning dagen innan jag drog från Sverige, leverans någon dag efter jag kom tillbaka till Irland).

Tror det kostade runt 500 eller något.
Citera
2014-08-15, 15:28
Medlem
Frisims avatar
Jag har jobbat på en rad olika paketterminaler och mitt tips är att se till att du embalerar ordentligt! Skador kan ske, vilket företag du än väljet, om du inte embalerar vettigt. Pakethanteringen är i stort ganska likvärdig på alla större företag och posten har blivit betydligt bättre på senare år vad gäller skadat gods. Jag skulle låta leveranstid och pris avgöra vilket jag i slutändan väljer.

Se till att du har bra storlek och tjocklek på kartongen och att datorn är fixerad, dvs inte har möjlighet att glida runt inuti kartongen. Optimalt är väl om du har kvar kartongen till caset med tillhörande frigolit, annars kan (grov) bubbelplast eller ihoptryckta tidningspapper fixa biffen. Om du får tag i en kartong med handtag så underlättar det hanteringen av paketet och risken för skador minskar därmed. Givetvis så ska du dra på en "Ömtåligt gods" lapp på embalaget.
Senast redigerad av Frisim 2014-08-15 kl. 15:31.
Citera
2014-08-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Jag har jobbat på en rad olika paketterminaler och mitt tips är att se till att du embalerar ordentligt! Skador kan ske, vilket företag du än väljet, om du inte embalerar vettigt. Pakethanteringen är i stort ganska likvärdig på alla större företag och posten har blivit betydligt bättre på senare år vad gäller skadat gods. Jag skulle låta leveranstid och pris avgöra vilket jag i slutändan väljer.

Se till att du har bra storlek och tjocklek på kartongen och att datorn är fixerad, dvs inte har möjlighet att glida runt inuti kartongen. Optimalt är väl om du har kvar kartongen till caset med tillhörande frigolit, annars kan (grov) bubbelplast eller ihoptryckta tidningspapper fixa biffen. Om du får tag i en kartong med handtag så underlättar det hanteringen av paketet och risken för skador minskar därmed. Givetvis så ska du dra på en "Ömtåligt gods" lapp på embalaget.

Tack!

Hur gör man detta rent praktiskt? Om man skickar med Posten, räcker det att gå till typ en Hemköp där det också finns en Posten eller finns det speciella ställen som man måste gå till?

Vilket företag skulle du rekommendera? Det vore ganska skönt om de kunde plocka upp den hos mig.
Citera
2014-08-15, 16:02
Medlem
Skadat godss avatar
Bra pris här, read all about it...
http://www.schenkerprivpak.se/log-pr-se/start/privat/
Citera
2014-08-16, 11:46
Medlem
EckiEckis avatar
egentligen borde detta höra hemma i någon "post-tråd", men den förmfotografer att bo här /mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in