2014-08-16, 08:56
Medlem
8711s avatar
Sifo 11-14 augusti:

Sverigedemokraterna slår rekord hos Sifo! Med samma underskattning som 2010 innebär denna siffra 14,4% i valresultat om det vore val idag!!!

Kolumner:

Parti, 11-14 aug, 4-7 aug, juni

S 30,3% (-0,4) (+0,9)
MP 11,1% (-0,3) (-1,9)
V 7,9% (+1,3) (+1,5)

SD 10,1% (+1,1) (+1,1)

M 24,6% (+0,7) (+3,4)
FP 6,7% (+0,6) (-0,1)
C 3,8% (-0,8) (-1,7)
KD 3,4% (-0,9) (-0,1)
2014-08-16, 08:59
Medlem
Mack-Bolans avatar
Oavsett vilken valundersökning man läser skall man ha klart för sig att just SD-anhängare är mer restriktiv med att ange att de röstar SD pga den tidigare uppmärksammade och pågående åsiktsregistreringen. Så man kan lugnt lägga på några % i dessa undersökningar.
2014-08-16, 09:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Föredrar du det jmf med en vågmästaroll till SD?

Japp. Jag ser inte något stort behov alls av vågmästarställningen egentligen personligen. För mig och som jag tycker för alla borde det vara allra viktigast med ett kraftigt växande Sverigedemokraterna, det är huvudsaken. Missnöjet kommer växa ännu mer kommande mandatperiod, oavsett regering, förutspår jag varav SD kommer växa ännu mer. 2018 vill jag se Sverigedemokraterna gå om moderaterna och bli huvudkonkurrent som regeringsbildare.

Jag vill inte vara stöd åt eller stå under Reinfeldt under några villkor. Han har varit den sämsta statsministern någonsin och massinvandringen har blivit värre än någonsin under hans styre, helt sjuka siffror ser vi nu som vi aldrig någonsin skådat tidigare. Kolla antalet 2006 och jämför det med nu så ser du vilken hemsk invandringspolitik Reinfeldt för. Han är den största landsförrädaren och har oerhört mycket lidande detta orsakat på sitt samvete.

I min värld ska SD vara största parti på sikt. Vi ska aldrig vara beroende av landsförrädarna i s eller m. Vi ska bilda regering.

Varför skulle jag tycka vågmästarrollen är viktig egentligen? SD har inget inflytande i dom viktiga frågorna ändå, där har regeringen skapat överenskommelser med andra partier. SD har inflytande över skitfrågor och skattesatser som är helt ointressanta för mig eller där jag inte ens vill ha stora skattesänkningar.

Blir Sverigedemokraterna tillräckligt stora, alltså 11-13%, så kommer vi vara intressanta hela mandatperioden ändå och alla kommer yla ikapp i media och dom övriga politikerna om Sverigedemokraterna. Under föregående mandatperiod har partiet tagit massor av moderater, det har gett en övervikt ditåt, men jag förutspår att med en s-regering nu 2014-2018, så kommer det bli likadant som tidigare skett, att det vänder, och börjar välla in besvikna socialdemokrater när massinvandringen fortsätter, allt blir bara sämre och löften infrias inte förutom för invandrare. Då kommer vi bli översvämmade av besvikna och arga sossar fram till 2018 och färre moderater. För mig och som jag ser det så är det den bästa vägen framåt och innebär det mest växande och mest slagkraftiga Sverigedemokraterna
Senast redigerad av 8711 2014-08-16 kl. 09:14.
2014-08-16, 09:11
Medlem
Nu är jag ändå övertygad om att vågmästarrollen kommer att bli SDs.
Sammantaget är vänsterblocket svaga valspurtare samtidigt som Löfven är en riktig träbock i debatter.SD är fantastiska valspurtare.
Vidare kommer rödgrönas skattehöjningar att skrämma bort en del väljare fram till valdagen.

I övrigt håller jag med.Det viktigaste är att SD blir så stora som möjligt som enskilt alternativ till dagens extremistiska sjuklöver.
Ett tillräckligt stort SD KAN INTE hållas borta från reellt och påtagligt inflytande i partiets hjärtefrågor.

Ett SD som stadigt ligger på över 15 procent sitter i maktcentrum..oavsett vad övriga sjupartister rapar om.

Sådan är den politiska verkligheten till sin natur.
2014-08-16, 09:19
Medlem
8711s avatar
La till lite i mitt sista inlägg.

Det vissa inte verkar förstå och särskilt inte politiskt korrekta människor är att det här valet bara är kortsiktigt tänkande. Det kan kännas som en lång tid med över 4 år, men det är det inte. Har man bara ett mer långsiktigt tänkande än att sätta sig i knät på landsförrädaren Reinfeldt, så kan Sverigedemokraterna 2018 gå över 20% och vara näst största parti. Då är m ett minne blott!

Det är vägen framåt. Vi är inte beroende av vågmästarställningen, får vi den kommer den ändå inte ge oss så mycket kortsiktigt heller, det kommer bli som föregående mandatperiod att dom skapar majoritet i invandringsfrågan, om brott och straff, om äldrepolitiken, om försvaret, om äldreomsorgen osv osv, så överdriv inte dess betydelse.

Låt s + mp och deras allierade gå i fällan istället, låt dom misslyckas totalt med landet så kommer s-väljarna välla in i SD fram till 2018 och SD nå över 20% i det valet istället och bli näst största parti!!

Vågmästarställningen har tvärtom en påtaglig risk att hämma SD och vår ökningskurva. Då sluter sig vänsterpartierna än starkare och dom besvikna sossarna kommer inte till oss till 2018 och m-väljarna riskerar att förloras också om SD slutar växa och inte är en betydande part för valet 2018.

Ett stort och kraftigt växande SD är det viktiga på både kort och lång sikt.
Senast redigerad av 8711 2014-08-16 kl. 09:28.
2014-08-16, 09:37
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag fick ett kort från SIFO med posten i dagarna som säger att de ska skicka en enkät med massa frågor till mig inom kort. Någon här som redan gjort det? Är det "riskfritt"?

Jag har fått en. Jag angav Feministiskt initiativ som mitt alternativ. Ni minns kanske EU-valet där undersökningarna hissade FI för att därefter falla ihop som en sufflé under valvakan i konfrontationen med verkligheten. Den synen vill jag inte missa igen.

// Emil i Lönneberga
2014-08-16, 09:49
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Nu har jag inte någon mer kunskap i statistik än gymnasienivå, men det låter ändå spektakulärt i mina öron att man viktar om svaren med en minskning på 23%.

Nåja, låter det för bra för att vara sant så är det väl för bra för att vara sant också.
Vilken omviktning syftar du på?
2014-08-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Vilken omviktning syftar du på?
Sentios augustiundersökning där SD har 15,4% i rådatan, vilket viktas om till 11,8%.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag har fått en. Jag angav Feministiskt initiativ som mitt alternativ. Ni minns kanske EU-valet där undersökningarna hissade FI för att därefter falla ihop som en sufflé under valvakan i konfrontationen med verkligheten. Den synen vill jag inte missa igen.

// Emil i Lönneberga
Jag har funderat på att göra samma sak om jag skulle bli tillfrågad, men är det verkligen så smart? Om FI ser ut att ha mer stöd än de redan har så blir ju folk mer benägna att rösta på dem.
Senast redigerad av Boltzlux 2014-08-16 kl. 10:06.
2014-08-16, 10:08
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Sentios augustiundersökning där SD har 15,4% i rådatan, vilket viktas om till 11,8%.
Rådatan till bakgrundsundersökningen som sipprade ut ett par dagar före augustiundersökningen hörde till en annan mätperiod, eventuellt kunde den ligga till grund för 12,9 eller vad det var månaden före.
2014-08-16, 10:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Jag har funderat på att göra samma sak om jag skulle bli tillfrågad, men är det verkligen så smart? Om FI ser ut att ha mer stöd än de redan har så blir ju folk mer benägna att rösta på dem.

Jag har funderat på just den invändningen men resonerade då att avikelsen främst skulle drabba journalistkåren och ytterligare minska dess trovärdighet.

Du har en poäng och jag har funderat några varv runt detta. Wulgäraski på DN vill att man ska tona ned SD i OU för att det inte ska bli en självuppfylld profetia men jag undrar om hen (!) har rätt i sitt resonemang..

Intressant att veta hur expertpanelen här resonerar runt detta..!

Kan man förmå folk att undvika rösta på SD genom att ge dem för lågt i OU och istället hissa F! och andra åsiktsyttringar?

Själv är jag kluven...och tveksam, eftersom verkligheten ofta hinner kapp utopin och drömmarnas värld. Jultomten finns inte bara för att vi vill detta, Wulgäraski
Senast redigerad av Rektangel 2014-08-16 kl. 10:46.
2014-08-16, 10:32
Medlem
longbow4ys avatar
Det är nog ingen som inte röstar på SD som säger SD. Däremot är det många som avser rösta på SD som anger andra partier. Tack Matsson/Expressen.
Alltså bör SD vara underskattat i rådata för alla OU.

Till frågan om att uppge rätt parti i OU:
Frågan är om framgång föder framgång eller om framgång framkallar en motreaktion?

Om SD sticker iväg i OU ökar då valdeltagandet och är det bra eller dåligt för SD?
Kommer de andra att mobiliserar allt för att hindra SD?
Eller får man fler av de tveksamma när de ser hur många som funderar i samma banor?

Jag tror att vi nu är så nära valet att de andra inte kan mobilisera mer, inte kan höja tonläget mer och därför inte har något att komma med.

Låt oss därför från och med nu ange rätt parti i OU för att om SD sticker iväg i OU nu innan valet ger det mer röster än vad det kan kosta i motreaktioner.
2014-08-16, 10:41
Medlem
Sifos siffror måste räknas upp med 60 procent!

Så här går det i valet

sd 16,5
Fi 2,1
öv 0,6

summa sd o övriga 19,2

återstår till 7-klövern 80,8

Hur rösterna fördelar sig inom 7-klövern kommer att vara ointressant. Kaos och nyval samt byte av diverse partiledare blir fallet. En mindre ansvarslös invandringspolitik kan snart skönjas-

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in