2014-08-14, 15:22
Medlem
Madagascars avatar
Nu kommer ett nytt utspel från sossarna. Det rör sig dock inte om ett politiskt förslag utan om en person. Stefan Löfven håller gemensam presskonferens med Margot Wallström nu kl 1530. Wallström ska delta i valrörelsen och kanske mer.

Svt visar presskonferensen live:
http://www.svtplay.se/video/2244244/presskonferens-socialdemokraterna

Wallström dyker ju upp titt och tätt som namn när tillsättningar på socialdemokratiska poster diskuteras. Men nu kanske det är dags. Kommer hon lanseras som taleskvinna för något politikområde (och därmed lanseras som ministerkandidat - EU-minister kanske) eller ska hon bara hjälpa till i valrörelsen på ett mer allmänt sätt?

Vad kan hon bidra med?
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-14 kl. 15:30.
Citera
2014-08-14, 15:29
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad kan hon bidra med?
Klimatområdet... *Rys*

Edit:

Wallström har tidigare varit "mångfaldsansvarig" på postkodlotteriet. Relativt bekvämt hittepåjobb. Löfven inledde med att säga att hon varit ett gott bollplank. Hörde även några stavelser om någon f.d Auschwitz-klient i 90:års åldern.

http://www.dn.se/debatt/vi-punkterar-de-vanligaste-myterna-om-invandringen/

Edit2: Öh, verkar vara ett signum i hennes ordförråd. Denna "klimatsatsning" verkar vara påhittad för fem minuter sedan med någon spinndoktor...
Senast redigerad av eradnup 2014-08-14 kl. 15:43.
Citera
2014-08-14, 15:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Klimatområdet... *Rys*

Edit:

Wallström har tidigare varit "mångfaldsansvarig" på postkodlotteriet. Relativt bekvämt hittepåjobb. Löfven inledde med att säga att hon varit ett gott bollplank. Hörde även några stavelser om någon f.d Auschwitz-klient i 90:års åldern.

http://www.dn.se/debatt/vi-punkterar-de-vanligaste-myterna-om-invandringen/
Hon har ju haft flera andra mer tunga poster. Och nu blir det inget hittepå. Wallström är alltså fullt ut tillbaka i inrikespolitiken och ska kampanja i valrörelsen. Jag tror hon kommer dra ganska mycket röster. Hon åtnjuter ett stort förtroende åtminstone bland de som inte är yngst i valmanskåren.

Sedan fick hon presentera en nyhet ur kommande valmanifest på miljöområdet: en miljard ytterligare (årligen?) till/mot klimat, gifter och havsmiljö. Jag gissar att MP kommer fnysa åt denna miljard som en del i icke trovärdig socialdemokratisk miljöpolitik. Det intressant är att det är Wallström som presenterar det här.

Jag trodde att att sossarna förbereder sig på en regering tillsammans med MP. I det fallet hade miljöministerposten känts given för MP. Men nu tycks Wallström (trots att Löfven säger att inga ministerkandidater kommer lanseras innan valet) som miljöministerkandidat. Detta är kanske en inteckning för att sossarna vill/planerar att bilda regering på egen hand.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-14 kl. 16:12.
Citera
2014-08-15, 12:43
Medlem
Madagascars avatar
Aftonbladet försöker dra sitt strå till stacken i valrörelsen för rörelsen. De avslöjar idag att bolaget Attendo gjort 200 miljoner kroner i vinst utan att betala skatt på bl asylboenden. AB säger att vinsten hamnar obeskattad via koncerninterna lån i skatteparadiset Jersey.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19366806.ab

Anders Borg anser bolager är ansvarslöst, säger att reglerna behöver ses över samt skyller på sossarna. Dessutom framkommer att fifflande moderata exministern Borelius' bror är ordförande och delägare i Attendo. Vidare har brodern Borelius enligt AB varit regeringens "rådgivare i välfärdsfrågor".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19366806.ab ()

Attendo säger att de bara följer reglerna - ryggradslösa äckel som skiter i skattebetalarna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19366818.ab

Det här utspelet av AB syftar alltså till att kasta ved in i brasan angående valfrågan om vinster i välfärden. Den här typen av historier är ju inte ny. I tid kommer den förstås strategiskt för sossarna och de rödgröna. Samtidigt är det ju inga jättepengar som Attendo blåst staten på i förhållande till vad asylboende etc kostat. Attendo har blåst staten och oss på en bolagsskatt på ca 50 miljoner kronor, men vi skattebetalare har betalat för Attendos verksamhet under samma period på 3 år ca 1.5 miljarder kronor. Men, men, rätt ska vara rätt förstås. Och det är upprörande med dessa jävla interna räntesnurror och moderbolag i skatteparadis.

Vi får väl se om det här kommer ge stort avtryck i valrörelsen. Jag tror dock inte det. Det kanske kommer bli lite spin runt att skattefifflaren Borelius dessutom har varit regeringens rådgivare i välfärdsfrågor. Men förmodligen har han inte haft en särskilt centralt rådgivande roll, då hade AB tryckt hårdare på det.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-15 kl. 13:00.
Citera
2014-08-17, 12:32
Medlem
Madagascars avatar
Nu eldar Ekot på i valrörelsen med uppgifter som är graverande för Moderaterna och alliansen:

Regeringen vek sig för påtryckningar från Wallenberg

I en ny bok som skildrar spelet bakom kulisserna i den så kallade Saudiaffären, avslöjas att Moderaterna ville stoppa bygget av en vapenfabrik i Saudiarabien men vek sig för påtryckningar från finansmannen Marcus Wallenberg och gav klartecken till fortsatt svensk hjälp.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5938702, idag

Saudiarabien är ett av de vidrigaste länderna på jorden. Publika avrättningar, extremt kvinnoförtryck, slavliknande arbetsförhållanden för gästarbetare, finansiering av terrorister och våldsbejakande fundamentalistiska islamister.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-17 kl. 12:34.
Citera
2014-08-19, 19:55
Medlem
Madagascars avatar
Nu är det dags för Svt:s utfrågning av Göran Hägglund.

Herregud, det är Pops som leder programmet. Det ger inget seriöst intryck att sätta sportens hejaklacksledare på att leda ett sånt här program.

http://www.svtplay.se/kanaler/svt1
Citera
2014-08-23, 02:55
Medlem
Kwatos avatar
En sak som kan förklara bristen på engagemang hos partierna och partiledarna själva är ju opinionsundersökningarna som indikerar att en regering med majoritetsstöd i riksdagen förmodligen bara kan bildas genom att man prövar någon ny konstellation, som exv S och M, som Andraandningen här på Flashback tror. Stefan Löfven sa ju häromdagen om någon fråga (minns inte vilken) att S har en annan uppfattning än Alliansen, men att S ändå inte kommer driva frågan i den här valrörelsen. Detta verkar ju ganska tydligt antyda att S redan har träffat något slags överenskommelse med exv M. Men det är klart att detta vill man egentligen inte att väljarna ska veta, för då kommer det ju gå upp för majoriteten av väljarna att de håller på att bli förda bakom ljuset. Så planen verkar vara att man ska försöka få det att se ut som om man inte har planerat detta, och att man efter valet liksom bara gör vad man måste.
Citera
2014-08-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Om inte barnen är myndiga så har föräldrarna fritt spelrum när det gäller val av valbara kurser.
Jag vet inte vad du bor i för en diktatorisk skitfamilj, men i en normal svensk familj så resonerar ju föräldrarna med barnet så att valet blir det som barnet helst vill och tycker är bäst. Då är ju chansen förstås störst att barnet får en rolig tid och är mest motiverad över sitt val. Jag ogillar trots det fritt valbara kurser. Jag valde tyska för jag ville lära mig svära och gorma på tyska som en arg Hitler. Sämsta skitämnet någonsin, men inget annat var bättre än det heller. Slöseri på tid. Jag hatade eget skolval som tog bort tid från kärnämnena.
Citat:
Det finns många kids som idrottar på sin fritid så därför är jag inte övertygad om att detta förslag kommer tas emot positivt.
Det är ju också många datornördar som aldrig rör sig om dom inte blir tvingade. I japan har dom morgongympa i hela samhället. Blodcirkulationen kommer igång och man orkar bättre. Prestations- och koncentrationsförmågan höjs, och man förebygger nack- och ryggbesvär. Jag tror det vore en bra grej eftersom det generellt sätt är bättre på alla sätt att göra det än att inte göra det, men väldigt många (inklusive jag) har inte disciplin eller vana att göra det. Nu kommer den fysiska aktiviteten inte implementeras på det sättet som jag förstår det, och det är ju tråkigt.
Citera
2014-08-23, 09:20
Medlem
dajevlars avatar
Tre veckor kvar. Undrar vilka trumfkort partierna sitter på och när de ska spela dem isåfall.
Dessutom så borde väl media ha några skandaler som de ska visa snart...
Citera
2014-08-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag vet inte vad du bor i för en diktatorisk skitfamilj, men i en normal svensk familj så resonerar ju föräldrarna med barnet så att valet blir det som barnet helst vill och tycker är bäst. Då är ju chansen förstås störst att barnet får en rolig tid och är mest motiverad över sitt val. Jag ogillar trots det fritt valbara kurser. Jag valde tyska för jag ville lära mig svära och gorma på tyska som en arg Hitler. Sämsta skitämnet någonsin, men inget annat var bättre än det heller. Slöseri på tid. Jag hatade eget skolval som tog bort tid från kärnämnena.
Det är ju också många datornördar som aldrig rör sig om dom inte blir tvingade. I japan har dom morgongympa i hela samhället. Blodcirkulationen kommer igång och man orkar bättre. Prestations- och koncentrationsförmågan höjs, och man förebygger nack- och ryggbesvär. Jag tror det vore en bra grej eftersom det generellt sätt är bättre på alla sätt att göra det än att inte göra det, men väldigt många (inklusive jag) har inte disciplin eller vana att göra det. Nu kommer den fysiska aktiviteten inte implementeras på det sättet som jag förstår det, och det är ju tråkigt.
Knappt värt att kommentera. Föräldrarna har färdigutvecklade hjärnor och tar därför bättre beslut än barnen. Det handlar inte om vad som är roligt, utan snarare vad som är bäst för sina barns utveckling. Skulle barnen få välja fritt så hade de väl inte ens gått i skolan? Disciplin är ledordet. Mycket piska men även lite morot. Ställ fysiska krav på vad ungarna ska klara av (typ milen under timmen osv) och utforma sedan gymnastikundervisningen därefter. Så gör man i alla andra ämnen. Du ogillar ju själv fritt valbara kurser. Det hade dina föräldrar kunnat ändra på.

Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Tre veckor kvar. Undrar vilka trumfkort partierna sitter på och när de ska spela dem isåfall.
Dessutom så borde väl media ha några skandaler som de ska visa snart...
Skandalerna kommer sista veckan. Då får de störst genomslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
En sak som kan förklara bristen på engagemang hos partierna och partiledarna själva är ju opinionsundersökningarna som indikerar att en regering med majoritetsstöd i riksdagen förmodligen bara kan bildas genom att man prövar någon ny konstellation, som exv S och M, som Andraandningen här på Flashback tror. Stefan Löfven sa ju häromdagen om någon fråga (minns inte vilken) att S har en annan uppfattning än Alliansen, men att S ändå inte kommer driva frågan i den här valrörelsen. Detta verkar ju ganska tydligt antyda att S redan har träffat något slags överenskommelse med exv M. Men det är klart att detta vill man egentligen inte att väljarna ska veta, för då kommer det ju gå upp för majoriteten av väljarna att de håller på att bli förda bakom ljuset. Så planen verkar vara att man ska försöka få det att se ut som om man inte har planerat detta, och att man efter valet liksom bara gör vad man måste.
Klockren analys. Helt klart mycket fulspel och dimridåer just nu. Ingen vill binda upp sig i onödan. Tror SD och MP sitter bra till. Det är dessa partier som M och S sannolikt kommer behöva göra upp med.
Senast redigerad av Kaymano 2014-08-23 kl. 14:25.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in