2014-08-13, 22:12
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där har vi redan diskuterat till vägs ände i tråden. Ifall det inte är tillräckligt för dig så bidrar jag med följande länkar till din tankeförmåga. Läs dem noggrant och bli intelligentare & kunnigare.

Länk1: Ukrainska staten, deras version av SU-25 -> säger att den utan problem klarar (practical ceiling) 10.000m http://en.uos.ua/produktsiya/aviakosmicheskaya-tehnika/84-cy-25

Länk2: Flygentusiaster, listar Su-25 som klarande 10.000m http://www.fighter-aircraft.com/sukhoi-su-25.html

Länk3: http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_su25_en.php service ceiling 10.000m

I övrigt verkar Su-25 ha ett "maximun ceiling" på 14.000m, det är inte underligt, svenska propellerplan från typ ww2 klarade utan problem 10.000m - det är bara värme och syrgas för piloten som sätter gränsen på höjder över 7000m. Bristen på syrgas för motorer inträffar på lite högre höjder.
Suck, till och med dina länkar påvisar en maxhöjd på 7000 meter.
När det står service ceiling innebär det en teoretisk maxhöjd med ett obeväpnat plan med 5 ton vapen på så når planet inga 10km.

Sedan vill jag bara påpeka att Sukhoi, alltså tillverkaren av planet sätter en operational ceiling unladen på 7000m och operational ceiling fully laden på 5000m.
Länk ovan
2014-08-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
När det står service ceiling
innebär det en teoretisk maxhöjd med ett obeväpnat plan med 5 ton vapen på så når planet inga 10km.

Sedan vill jag bara påpeka att Sukhoi, alltså tillverkaren av planet sätter en operational ceiling unladen på 7000m och operational ceiling fully laden på 5000m.
Länk ovan

1. Nej du har helt fel. Den första länken avser de Ukrainska Su-25 planens tillverkares utsaga och de säger practical ceiling 10.000m.

2. Service ceiling innebär något helt annat och är i praktiken den höjd som tillverkaren garanterar att flygplanet fungerar helt felfritt på, i tjänst, dvs. med normal vapenlast. Vad du missuppfattat med ditt prat är "coffin corner", något helt annat. Service ceiling är inte samma sak som coffin corner.

3. Man kan utan problem sett till Ukrainska tillverkarens sida anta att en Su-25 av Ukrainsk modell har en service ceiling på 10.000m, en absolute ceiling på 14.000m och coffin corner någonstans ovanför 14.000m

4. Hemsidan som du länkade till avser enbart en version av Su-25, nämligen den med Israelisk moddad cockpit - Su-25K.
2014-08-13, 22:21
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
När det står service ceiling innebär det en teoretisk maxhöjd med ett obeväpnat plan med 5 ton vapen på så når planet inga 10km.

Länk ovan

Sorgligt vad svårt du verkar ha att fatta!

Detta plan har gjorts i en mängd olika versioner med olika prestanda!

Max höjden är antagligen satt på grund av avsaknad av syrgas anläggning....

Tänk om du ifrågasatte de märkliga turerna i denna i fråga från USA/ EU och kievs håll med samma iver?

Men vad vet jag, du kanske tror att brunt slödder per automatik har rätt?
2014-08-13, 22:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Länk1: Ukrainska staten, deras version av SU-25 -> säger att den utan problem klarar (practical ceiling) 10.000m http://en.uos.ua/produktsiya/aviakosmicheskaya-tehnika/84-cy-25

Läs vad du länkar; det står "max combat height 5000 m".

Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Nu får du nog allt förklara dig. Vad har Ukraina att vinna på invasion från Ryssland? Det kommer inte leda till att Ukraina vinner något krig. Det förstår du väl? Det kommer leda till att Ukraina förlorar manskap och territorium. NATO har inte trupper i närområdet som kan stoppa en rysk invasion.

Ukraina kommer nog inte att vinna mycket på det, nej. Kanske kommer man få rika hjältehistorier att berätta senare, men det är nog allt. Däremot skulle det innebära att Putin slutligen gick för långt, och att riktigt kostbara sanktionen skulle drabba Ryssland.

Dessutom så skulle Ryssland fastna i ett oändligt gerillakrig man inte har någon som helst chans att slutligen vinna, där Väst kan pumpa in så mycket vapen de anser att de ukrainska rebellerna behöver. Det vore ett drömscenario för alla hökar i Väst, och något Putin troligen vill undvika till varje pris.
2014-08-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Min källa säger annorlunda. Rysslands planering skall vara att skicka in legitim humanitär hjälp. Denna skulle vara i sådan omfattning och inkludera mycket personal. Personal som kan användas till annat och som dessutom skulle vara mycket provocerande i antal. Om denna äkta del av den humanitära insatsen attackeras då öser Ryssland på med flygförbud zon m m och marscherar in med alla reguljära trupper som de har tillgängliga. För att Ukraina inte skall gå i fällan bör de släppa igenom den del av den humanitära insatsen som är legitim och vara mycket noga med att ingen attackerar denna. Givetvis är det viktigt att det inte slinker med reguljära trupper

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Aha, då kommer det hela i ett helt annat dager; om man tar in konvojen via rebellkontrollerat område så kan inte ryssarna gärna säga att Ukraina ligger bakom angrepp på den. Det skulle göra Poroshenkos beslut mer logiskt, men samtidigt är det svårt att förhindra ett ryskt storskaligt angrepp om de väl har bestämt sig?

Ja nu måste de tydligen sätta in rollspelarna i striderna också. Hoppas han inte dör, han skall till Haag för sina brott i Bosnien och Ukraina.

Det är ju ganska talande att du så beredvilligt accepterar hans källa, utan någon som helst källhänvisning, samtidigt som du kräver otaliga källor så fort en uppgift inte följer din mall över verkligheten. Skapligt oärligt som debattör.

Hur som helst, Al-Jazeera har en skaplig tidslinje över händelserna i Ukraina, ända sedan november 2013, fram till idag. Den kan läsare i denna tråd gå igenom för att fräscha upp minnet över hur förloppet har varit i större drag. Man får lite mer fågelperspektiv på hur situationen degenererat så pass.

http://www.aljazeera.com/news/europe/2014/03/timeline-ukraine-political-crisis-201431143722854652.html
2014-08-13, 22:34
Medlem
Citat:
Läs vad du länkar; det står "max combat height 5000 m".

1. Jag ber om ursäkt, jag har jobbat med flyg och flygplan i typ 4 år så jag kanske antog att alla andra i tråden är lika kunniga om flygplan vilket förstås var ett misstag. Sorry. Så här ligger det till ifall du kollar lite noggrannare i länken: - combat load 4340kg, normal load 1340kg. Normal load utgörs av R-60 missiler och lite annat smått och gott. Combat load utgörs 250/500kg bomber eller 32x100kg bomber. Däri ligger diskrepansen practical ceiling avser "normal load" medan "combat height avser något av alternativen med 3,2t bomber ombord samt den högsta höjd från vilket flygplanet kan använda dem givet de existerande systemen. Som tidigare sagt "sorry", jag trodde att det var uppenbart för alla som läste texten.
2014-08-13, 22:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Vad är det som hindrar su-25 att gå upp högre höjder? A10 som den ofta jämförs med har en maxhöjd på hela 13500 meter.
2014-08-13, 22:44
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
1. Nej du har helt fel. Den första länken avser de Ukrainska Su-25 planens tillverkares utsaga och de säger practical ceiling 10.000m.
Nej, det står practical ceiling 7000-10000m och sedan står det Max combat height 5000m på raden under eller "missade" du det?

Citat:
2. Service ceiling innebär något helt annat och är i praktiken den höjd som tillverkaren garanterar att flygplanet fungerar helt felfritt på, i tjänst, dvs. med normal vapenlast. Vad du missuppfattat med ditt prat är "coffin corner", något helt annat. Service ceiling är inte samma sak som coffin corner.
Vilket alltså inte hindrar att operational ceiling är 7000m obeväpnad och 5000m beväpnad.
Kom ihåg att su25 är en luft till mark stridsplan, det finns ingen som helst nödvändighet för detta plan att flyga på 10.000m eftersom det är väldigt få stridsfordon typ BMP på den höjden.

Citat:
3. Man kan utan problem sett till Ukrainska tillverkarens sida anta att en Su-25 av Ukrainsk modell har en service ceiling på 10.000m, en absolute ceiling på 14.000m och coffin corner någonstans ovanför 14.000m
Jag ser ingen länk till denna tillverkare, märkligt
Om du nu inte menar uos länken som tyvärr inte stöder ditt påstående

Citat:
4. Hemsidan som du länkade till avser enbart en version av Su-25, nämligen den med Israelisk moddad cockpit - Su-25K.
Så du menar att det inte är en su-25, kul.

Sedan kan man ju undra varför skicka en su25 att skjuta ner en Boeing när Ukraina har både su27 och Mig29 som är air superiority flygplan
Senast redigerad av TrialByError 2014-08-13 kl. 22:52.
2014-08-13, 22:56
Medlem
Citat:
Nej, det står practical ceiling 7000-10000m och sedan står det Max combat height 5000m på raden under eller "missade" du det?

Vilket alltså inte hindrar att operational ceiling är 7000m obeväpnad och 5000m beväpnad.
Kom ihåg att su25 är en luft till mark stridsplan, det finns ingen som helst nödvändighet för detta plan att flyga på 10.000m eftersom det är väldigt få stridsfordon typ BMP på den höjden.

Jag ser ingen länk till denna tillverkare, märkligt
Om du nu inte menar uos länken som tyvärr inte stöder ditt påstående

Så du menar att det inte är en su-25, kul.

1. Jag tror att du nu målat in dig i ett hörn och därför bara bjäbbar för sakens skull. Du har inga sakliga argument och jag tror inte att vi kommer något längre i den här debatten eftersom du inte tillför något.

2. I övrigt så har alla moderna Su-25or utrustning för flygstrid strid. Vad de saknar är långdistansradars för det syftet. I övrigt så noterar jag att du bara svamlar. 10.000m är förövrigt ingen imponerande höjd, redan Saab 21 från 1943 klarade 11000m utan problem liksom övriga ww2 propellerplan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_21

3. http://en.uos.ua/produktsiya/aviakosmicheskaya-tehnika/84-cy-25
2014-08-13, 23:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
1. Jag ber om ursäkt, jag har jobbat med flyg och flygplan i typ 4 år så jag kanske antog att alla andra i tråden är lika kunniga om flygplan vilket förstås var ett misstag. Sorry.

Jag ber om ursäkt också, jag glömde du är expert på allt du uttalar dig om!

------------------------------------------

Över till mer intressanta nyheter:

Nationalgardet skall ha gått in Novosvitlivka, om det nu stämmer. Det skulle i så fall innebära att man skurit av/ kan skära av den väg "hjälpkonvojen" måste ta för att komma till Lugansk. Kan vara intressant att följa vad som sker med det.
2014-08-13, 23:16
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt också, jag glömde du är expert på allt du uttalar dig om!

------------------------------------------

Över till mer intressanta nyheter:

Nationalgardet skall ha gått in Novosvitlivka, om det nu stämmer. Det skulle i så fall innebära att man skurit av/ kan skära av den väg "hjälpkonvojen" måste ta för att komma till Lugansk. Kan vara intressant att följa vad som sker med det.

De kan kanske hjälpa de nödställda i Krasnodon? Kan det inte vara så att de "fastnar" där?
2014-08-13, 23:17
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
1. Jag tror att du nu målat in dig i ett hörn och därför bara bjäbbar för sakens skull. Du har inga sakliga argument och jag tror inte att vi kommer något längre i den här debatten eftersom du inte tillför något.

2. I övrigt så har alla moderna Su-25or utrustning för flygstrid strid. Vad de saknar är långdistansradars för det syftet. I övrigt så noterar jag att du bara svamlar. 10.000m är förövrigt ingen imponerande höjd, redan Saab 21 från 1943 klarade 11000m utan problem liksom övriga ww2 propellerplan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_21

3. http://en.uos.ua/produktsiya/aviakosmicheskaya-tehnika/84-cy-25

Projection much?
Har knappast påstått att 10.000m är imponerande bara att su25 inte kan strida på den höjden, kanske taskiga flygingenjörer på Sukhoi vad vet jag men som Neil säger The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.

Vad gäller argument så är ju dina inlägg skrikande tomma på dylika, de enda jag sett är "jag har jobbat med flygplan i fyra år". Av kvaliten av argumenten att avgöra skulle jag säga att du installerar nöjeskonsollen i passagerarplanens ryggstöd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in