Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Är det någon på FB som har besökt landet ännu? Jag och min svåger har för avsikt att åka dit några dagar framåt försommaren, för att se hur landet är i verkligheten. Reserapport kommer i så fall.
Det vore förstås intressant att få en lägesrapport från någon här som varit där nyligen.
Det vore förstås intressant att få en lägesrapport från någon här som varit där nyligen.
Been there, done that.
Det är klart man ska åka dit, om man är i faggorna. Själv reste jag från Moldavien, men många hamnar ju i Odessa i Ukraina och det är lika lätt därifrån.
Nuförtiden så är tullen inte lika korrumperad tycks det. Förut brukade ju tullarna konfiskera t.ex mobiltelefoner, för dom såg "misstänkta" ut. Jag kom undan med en utskällning (oklar anledning). Tar man bussen från Chissinau, åker vägen till Bender/Bendel och vidare mot Tiraspol.
Eftersom PMR tydligen har sitt militärhögkvarter i slottet i Bender, så kan vi inte besöka platsen där Karl XII ordnade kalabaliken.
Tiraspol, ja det är ingen världsmetropol direkt. Ukraina har väl minst sex städer med mer "huvudstadskänsla". Dock är det en häftig känsla att gå omkring i staden, det känns udda. Själv hade jag tur och ordnade en guide på bussen till stan.
Jag vet inte riktigt vad man ska göra i landet, mer än några dagar, men det går ju att kombinera med andra länder.
Landet håller på att avfolkas, inte minst Tiraspol. Det är ju lite ovanligt att huvudstadens befolkning minskar, men folk försöker komma från landet. T.ex till "rika" Ukraina... Många unga vill studera i Ryssland. Det är väldigt korrumperat, precis som många sagt. Till och mer än Moldavien verkar det som. Kändes fattigare än Moldavien också, det vill inte säga lite. Befolkningen skrattar åt eländet, att vara politiker i PMR är lönsamt, men inget man får respekt för.