2014-08-11, 19:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Med de fakta vi har:

- VB var fortfarande förälskad i MB
- VB har på flera ställen i SMS-konversationen klart uttryckt att hon bara vill ha KJ som vän och har inte heller reagerat på små inviter/flirtar från KJ som kommer på några ställen
- Spår av sexuella aktiviteter saknades på kroppen
- Det är bara den dömde mördaren (som har all anledning att ljuga) som hävdar att sex förekommit

... så tycker jag ändå att det är betydligt mer troligt att det inte förekommit sexuell aktivitet mellan dem än att det har gjort det. En eventuell övernattning i januari ändrar inte på den bedömningen.
Varför inte det? Om hon övernattade i januari, hade de sex då? Om de hade de, kan de ha haft sex 4 maj också? Åklagaren hävdade i TR att det inte fanns tid, och det framgår också av HR-domen:
Citat:
Hans berättelse i den del som avser den sexuella samvaron med Vatchareeya Bangsuan under kvällen den 4 maj framstår vidare som helt osannolik bl.a. därför att han menar att den sexuella akten skulle ha pågått under en period då det av signaleringslistorna framgår att Vatchareeya Bangsuan genom sms hade en relativt intensiv kontakt med [MB].
Men här har HR helt fel. VB skickade sitt sista SMS kl 18:40, och KJ hävdade att de avslutade sexet under Simpsons, som slutade kl 20. Det fanns tid.
Citera
2014-08-11, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sannolikheten för att motspelaren ska slå en dubbel i backgammon har heller absolut inget att göra med sannolikheten för att en rökare ska få lungcancer. Men det vore gravt ologiskt att avfärda det ena som meningslöst att bry sig om för att det är för osannolikt, men inte det andra eftersom de bägge sannolikheterna är ganska likartade.
Det är inget försvar för att avvisa en osannolikhet med en annan oberoende osannolikhet.

Detta är inget vanligt brott. Det kan ha utförts på ett ovanligt sätt, hur ovanligt har vi ingen statistik på.
Citera
2014-08-11, 19:51
Medlem
J.R.s avatar
För de som inte vet det så svämmar Boden över av flyktingar, går man på stan så är det som att vara på en internationell flygplats ungefär.
När någon i tråden kollar vilka med "asiatiska" namn som bor i området så missas troligen de som bor i flyktingförläggningar och det är inte få. Det finns en flyktingförläggning inte långt från Bodsvedjan vid A8-området, kanske den sedda kvinnan kom därifrån.
Citera
2014-08-11, 19:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
För de som inte vet det så svämmar Boden över av flyktingar, går man på stan så är det som att vara på en internationell flygplats ungefär.
När någon i tråden kollar vilka med "asiatiska" namn som bor i området så missas troligen de som bor i flyktingförläggningar och det är inte få. Det finns en flyktingförläggning inte långt från Bodsvedjan vid A8-området, kanske den sedda kvinnan kom därifrån.
Kanske det, men har du något förslag på vart hon var på väg, på Lejonbacksvägen?
Citera
2014-08-11, 19:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inget försvar för att avvisa en osannolikhet med en annan oberoende osannolikhet.

Detta är inget vanligt brott. Det kan ha utförts på ett ovanligt sätt, hur ovanligt har vi ingen statistik på.

Du tycks inte förstå min poäng. Det är du som försöker att både äta kakan och ha den kvar. Större delen av din argumentation i tråden är byggd på att alternativhypoteser och förklaringar om än osannolika inte kan avfärdas och därför ska Kristoffer frias. Det inkluderar en fullständigt obevisad planteringsteori. Samtidigt försöker du stödja din egen argumentation på att saker är så osannolika att de kan bortses från. Då måste man ju rimligen fråga om du på fullt allvar hävdar att planteringen är ett mer sannolikt scenario rent allmänt än en mördare som tvingar/pressar sitt offer att följa med ut till bilen. Om du inte på fullt allvar tycker det faller hela grunden för ditt argumenterande under hela år 2014 i tråden.
Citera
2014-08-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför inte det? Om hon övernattade i januari, hade de sex då? Om de hade de, kan de ha haft sex 4 maj också? Åklagaren hävdade i TR att det inte fanns tid, och det framgår också av HR-domen:

Men här har HR helt fel. VB skickade sitt sista SMS kl 18:40, och KJ hävdade att de avslutade sexet under Simpsons, som slutade kl 20. Det fanns tid.
Man hittade varken spår av saliv eller sperma på torson. Svårt att tvätta bort alla spår på sexuell aktivitet.
Citera
2014-08-11, 20:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Man hittade varken spår av saliv eller sperma på torson. Svårt att tvätta bort alla spår på sexuell aktivitet.
Sperman gick bredvid henne, berättar han. Saliv är inte svårt att tvätta bort. Men det du citerade, och inte argumenterade mot, är att HR hade fel om att det inte fanns tid för sex.
Citera
2014-08-11, 20:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Med de fakta vi har:

- VB var fortfarande förälskad i MB
- VB har på flera ställen i SMS-konversationen klart uttryckt att hon bara vill ha KJ som vän och har inte heller reagerat på små inviter/flirtar från KJ som kommer på några ställen
- Spår av sexuella aktiviteter saknades på kroppen
- Det är bara den dömde mördaren (som har all anledning att ljuga) som hävdar att sex förekommit

... så tycker jag ändå att det är betydligt mer troligt att det inte förekommit sexuell aktivitet mellan dem än att det har gjort det. En eventuell övernattning i januari ändrar inte på den bedömningen.

Visst, hon var förälskad i MB. Det i sig hindrade henne inte från att ha sex med andra. Vilket hon enligt vittnesuppgifter, sms och facebookkonversationer, också haft.

I ett av de sms hon skickade KJ nämner hon att hon "vill ha mer." Kan tyvärr inte hitta igen texten nu. I sammanhanget låter det uppenbart att hon syftar på deras senaste möte.
Även kompisar till KJ har utifrån hans kommentarer fått uppfattningen att de har haft någon form av sexuell relation.
Att hon inte reagerar på inviter kan kanske bero på frånvaro av förälskelsekänslor?

Att spår saknades på kroppen finner jag också märkligt. Det jag kan tänka mig är att hon kan ha tvättat sig i samband med toalettbesöken och därigenom avlägsnat DNA-spår? Fast den delen kan bara experter på området veta något om.

Sen det där med vänner...Tjejer och killar, kvinnor och män har en tendens att, efter en tids umgänge, trilla ner mellan lakanen.
Citera
2014-08-11, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.

Om jag inte missminner mig så har det här dryftats tidigare och även kommentaren att, hur många asiatiskor bor på svenska flyktingförläggningar? Finns det ens flyktingar i Asien?
Citera
2014-08-11, 20:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du tycks inte förstå min poäng. Det är du som försöker att både äta kakan och ha den kvar. Större delen av din argumentation i tråden är byggd på att alternativhypoteser och förklaringar om än osannolika inte kan avfärdas och därför ska Kristoffer frias. Det inkluderar en fullständigt obevisad planteringsteori. Samtidigt försöker du stödja din egen argumentation på att saker är så osannolika att de kan bortses från. Då måste man ju rimligen fråga om du på fullt allvar hävdar att planteringen är ett mer sannolikt scenario rent allmänt än en mördare som tvingar/pressar sitt offer att följa med ut till bilen. Om du inte på fullt allvar tycker det faller hela grunden för ditt argumenterande under hela år 2014 i tråden.
Det går inte att jämföra sannolikheten för att en mördare tvingar ut sitt offer före mordet med sannolikheten för plantering. Vi god statistik på det förstnämnda, jag kan inte på rak arm påminna mig något fall, medan vi inte har någon statistik på det andra nämnda.

I övrigt kan jag bara hänvisa till svaret som du citerade.
Citera
2014-08-11, 20:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag inte missminner mig så har det här dryftats tidigare och även kommentaren att, hur många asiatiskor bor på svenska flyktingförläggningar? Finns det ens flyktingar i Asien?
Det finns flyktingar från asiatiska delen av Mellanöstern, men de kan knappast förväxlas med thailändare.
Citera
2014-08-11, 20:14
Moderator
OYs avatar
Något som talar för att storyn om alkohol och skjuts inte stämmer är det här.

FUP s.975

Vid tillfällen då hon blivit sen och behövt skjuts hem har hon alltid ringt efter styvpappa
Jan-Erik, som då åkt för att hämta henne. Jan-Erik har alltid ställt upp i sådana situationer.
Cattaliya har själv inget körkort.

Det fanns ingen anledning för VB att gå hem från KJ.

Har VB gått ifrån KJ lägenhet så har hon inte haft för avsikt att bege sig hem tror jag. Inga kända samtal till mamma eller pappa den aktuella kvällen talar för att hon lämnade KJ lägenhet med snoken pekandes åt ett annat håll än hemåt, eller att KJ skjutsade henne någonstans.

Det där med buss hem tror jag inte på, pappan var ett bättre alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in