2014-08-06, 18:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Du skriver på ett kontrakt om att du inte har några kända (allvarliga) sjukdomar vid större lån. Tex lungcancer och fått en dödsdom.
Kända av vem?
Citera
2014-08-06, 19:00
Medlem
Goto10s avatar
Det stämmer att skulder inte går i arv. Däremot betalas skulder med dödsboets tillgångar, dvs innan arvingarna får något ska skulder betalas av så gott det går. Banken lånar därför inte ut speciellt mycket pengar utan säkerhet. Alla banker åker på lite kreditförluster, men att någon lyckats låna stora summor utan att ha några tillgångar, smusslar undan pengarna och sedan dör är nog väldigt väldigt ovanligt.
Citera
2014-08-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enflaskavitt
Om man sitter på en hel del säkerhet då?
Säg tillgångar till ett värde av 10 miljoner. Banken beviljar lånen och sedan säljer du av alla prylar och ger bort pengarna innan du dör. Då borde det väl fungera?

Du kan ju inte sälja saker som du satt i pant hos banken. Även om du lyckas sälja sakerna så kan banken få tillbaka de från den du sålt dem till.

Du däremot gör dig skyldig till bedrägeri.
Citera
2014-08-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesse78
Du kan ju inte sälja saker som du satt i pant hos banken. Även om du lyckas sälja sakerna så kan banken få tillbaka de från den du sålt dem till.

Återigen, vadfan spelar det för roll om du är död? Bara att sälja utan kvitto eller till folk i andra länder osv., boende är då givetvis utanför vad som kan säljas, men rätt mycket kan.
Citera
2014-08-06, 19:25
Medlem
El Capitanos avatar
Men låt oss säga att personen istället är yngre och får besked om att han har en obotlig sjukdom och kommer dö inom ett par månader. Personen är ensamstående. Kan du då inte föra över dina befintliga tillgångar (låt oss för enkelhets skull anta att du inte äger någonting lånefinansierat som hus) till en stiftelse till exempel medan du är i livet - som betalar ut pengar i form av stipendier och dylikt till vissa bekanta och anhöriga. Stiftelsen är väl en egen juridisk person så de pengarna kan väl inte fordringsägarna ta - åtminstone inte om den upprättas utomlands i något lämpligt land, med lämpliga lagar.

Sedan belånar du dig till taknocken (banken kan ju inte gärna veta om ditt hälsotillstånd), och du har god inkomst. Ovanpå detta så tar du så mycket ockerlån och SMS-lån som överhuvudtaget är möjligt, ljushuvudena i lyxfällan har ju visat att det går att få ihop ganska avsevärda belopp på det sättet. Och utöver det så köper du så mycket du kan på kredit och avbetalning. Så länge du inte har betalningsanmärkningar bör du rimligtvis kunna köpa på dig rejäla mängder om du har god inkomst.

Problemet lär förmodligen bli att du du inte anses ha äganderätten om du inte betalar för dig, så även om du ger bort dessa prylar till dina kompisar så kan polisen konfiskera dem. Men om du å andra sidan säljer dem vidare, tar pengarna, och sedan betalar någon påhittad skuld eller dylikt så måste det vara besvärligt juridiskt eftersom det knappast går att sälja att det var just pengarna för den illegalt förvärvade platt-TVn du betalade din kompis med. Det är väl i så fall de personer som du sålt prylarna till som kommer i kläm, men att sälja borde inte vara något problem eftersom det ju är du som har köpt dem.

Det vore genuint intressant som tankeexperiment att få reda på ungefär hur mycket pengar en person skulle kunna skrapa ihop på det här sättet.
Citera
2014-08-06, 19:29
Avslutad
sen får de anhöriga ändå betala för begravningen.. annars blir det nån jävla urna i en anonym grop, men om de efterlevande tycker det är okej kan man nog lura av nåt kreditinstitut stålar. Detta är faktiskt alldeles för smart för att spridas.. hehe
Citera
2014-08-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Återigen, vadfan spelar det för roll om du är död? Bara att sälja utan kvitto eller till folk i andra länder osv., boende är då givetvis utanför vad som kan säljas, men rätt mycket kan.

Men för att förklara. Du kan inte pantsätta lösöre utan att lämna ifrån dig produkten

Går någon med på de, så grattis. Men ingen seriös bank går med på de.
Senast redigerad av nesse78 2014-08-06 kl. 19:55.
Citera
2014-08-06, 19:53
Medlem
El Capitanos avatar
Det smartaste kanske är att få ut alltsammans i kontanter, och växla mot guld och annat värdebeständigt som sedan bara grävs ner någonstans tillsammans med de övriga tillgångar du har.

När det sedan blir utredning så vet dina anhöriga genuint ingenting om någonting, och har inte fått en krona. Men efter något år eller två när det hela är nedlagt och ordningsmakten tappat intresset så har du ordnat så att en kompis får ett meddelande och kan gräva upp hela rasket där du gömt det. Det är då förvisso svarta pengar, men pengar ändå.
Citera
2014-08-06, 20:14
Medlem
enflaskavitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nesse78

Vad gör det om du kolar?
Hur får banken tillbaka prylarna om jag får fråga?
Citera
2014-08-06, 20:20
Medlem
oviktigts avatar
Dödsboet kommer försättas i konkurs av borgenärerna och under vissa omständigheter kan tillgångar som förts ur dödsboet återvinnas.

För en allmän genomgång http://lawline.se/answers/12224
Citera
2014-08-06, 20:42
Medlem
RedSavinas avatar
Farsan dog för ca 10 år sedan och på bouppteckningen fick vi syskon frågan om vi mottagit några gåvor av betydelse senaste året.
Detta var medans det fortfarande fanns arvsskatt.

Vi svarade alla nej, jag förstod det som om vi hade fått några gåvor skulle dessa räknas med i dödsboet, tror inte att det är helt enkelt att lura systemet.
Citera
2014-08-06, 21:21
Medlem
Radio.Rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det smartaste kanske är att få ut alltsammans i kontanter, och växla mot guld och annat värdebeständigt som sedan bara grävs ner någonstans tillsammans med de övriga tillgångar du har.

När det sedan blir utredning så vet dina anhöriga genuint ingenting om någonting, och har inte fått en krona. Men efter något år eller två när det hela är nedlagt och ordningsmakten tappat intresset så har du ordnat så att en kompis får ett meddelande och kan gräva upp hela rasket där du gömt det. Det är då förvisso svarta pengar, men pengar ändå.

Jag har också varit inne på dessa banor när jag funderat på detta vid ett tidigare tillfälle.

Om jag var den som skulle få ta över pengar efter någon på det här viset hade jag sparat dem som kontanter och använt för att handla mat, busskort och andra inköp. Min lön skulle komma in på kontot som vanligt men betydligt mindre skulle gå åt så länge jag har kvar av dessa kontanter från arvet. Med andra ord skulle jag skyffla över kontanterna till kontot genom att jag kan spara mer av min lön under tiden jag lever på kontanterna.

Visst, det skulle ta sig tid och kräva tålamod, men det skulle sannolikt inte väcka uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in