2014-08-05, 15:46
Medlem
AndraSorterings avatar
Soptunna för vanligt vanligt avfall invaderas (så ser det fan ut) till tider av små vita larver. Äckligt som fan, fast jag har hört att det inte ska vara så farligt. Jag rengör soptunnan med (tycker jag själv) passande intervaller (1 gång varannan månad) och får tömd soptunnorna (för matavfall) var 14.dag. Har inga klagomål fått från sopgubbarna, så problemet är kanske inte så allvarligt. Håller dock inte ut att se på dom små jävlarna när jag går ut med sopor vid kvällstid....

Tycker det värre i år än tidigare - finns det ett effektivt sätt att få bort/begränsa detta...Har hört att spån i botten kan fungera?

Spreja insidan med nått giftmedel efter nästa rengöring? (nog inte smart )

Nån som vet och vill dela med sig av kunskaperna?
Citera
2014-08-05, 15:52
Medlem
Westridges avatar
Du rengör alldeles för sällan iaf i under sommaren. Var 14:e dag spolar jag rent bägge soptunnorna (matavfall & vanliga) under sommaren.
Sen räcker det med en sista rengöring i oktober. Sen blir det för kallt för larverna
Citera
2014-08-05, 15:56
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Du rengör alldeles för sällan iaf i under sommaren. Var 14:e dag spolar jag rent bägge soptunnorna (matavfall & vanliga) under sommaren.
Sen räcker det med en sista rengöring i oktober. Sen blir det för kallt för larverna

Okej, har bott i detta huset sen 2012 och tycker först att det har varit ett problem nu. Men ditt råd är alltså att jag rengör den efter varje gång sopgubbarna har tömd den.

Tack.
Citera
2014-08-05, 15:59
Medlem
Mack-Bolans avatar
Spraya ättika runt om och över samt i behållaren, funkar kanon.

Visst är det trevligt sen när larverna kläcks och det blir härliga spyflugor av det.
Citera
2014-08-05, 16:09
Medlem
Se till att flugorna inte kan lägga sina ägg i din tunna istället. Det spelar ingen roll om du så tvättar tunnan var tjugonde minut om flugorna har en egen ingång.
Citera
2014-08-05, 16:14
Medlem
MonkMans avatar
Attika och bakpulver kanske...

"Deodorize the garbage disposal by pouring in 1/2 cup baking soda and 1/2 cup hot white distilled vinegar. Let sit for 5 minutes then run hot water down the disposal."

http://moderndaymoms.com/150-uses-for-vinegar/
Citera
2014-08-05, 16:17
Medlem
HannaLees avatar
Ättika is the shit, kan intyga detta. Tar det mesta äckel, plus att det dödar lukten.
Självklart ska du rengöra tunnorna lite oftare ändå, men det är fint med en skvätt ättika mellan varven.
Citera
2014-08-05, 16:48
Medlem
AndraSorterings avatar
Okej, sprejar bort/ner fanskapet med ättika tills sopgubbarna har tömt den nästa gång - framöver får jag då rengöra lite oftare (skitjobb, men va' fan..)

Tack.
Citera
2014-08-05, 16:55
Medlem
TantGuls avatar
Fluglarver låter det som.
Dom vill gärna ha näringsrikt avfall för sina ägg - och då blir det många flugor.

Tvätta tunnan.
Försök att undvika att kasta kött- och fiskavfall under första veckan (du kan ju mellanlagra i frysen, eller ha det ordentligt inslaget i plast).

En rejäl dos Radar i tunnan brukar också hjälpa.

Flugor är besvärliga. En hona kan lägga 100-tals ägg. Som kläcks på 1-2 dagar. Och kan göra nya flugor efter ett par dagar.
Citera
2014-08-05, 17:53
Moderator
Tystnads avatar
Som andra sagt man skall spruta ättika lösning på dom och runt kanter och insidan av locket.
Så gör bostadsbolaget härhemma.
Citera
2014-08-06, 00:18
Medlem
Poke53281s avatar
Har inte rengjord min tunna på dom 4 åren jag har bott i Villa i Sverige.

Men jag har aldrig sett några larvar?! Det låter ju väldigt äckligt, det kan vara jag ska rengöra min soptunna lite oftare.
Citera
2014-08-06, 11:50
Medlem
Flamsans avatar
Här rekommenderar sopbolaget att man efter rengörning häller kalk i soptunnan.
Och rengörning eftet var soptömning om det är varmt ute.

Sen ett tips, att äte räkor dan efter soptömning är inte smart i denna värmen. Alltså slänga räkskal i tunnan fjorton dagar till nästa tömning. fy fan vad det stinker. Äntligen dags för tömning i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in