Citat:
Ursprungligen postat av
DaGoose
Varför göra det svårare än det är? Lukaku tycker att han förtjänar att vara förstaval, Mourinho håller inte med. Lukaku skulle inte gått in i säsongen som förstaval och det är osannolikt att han skulle blivit det under den närmaste tiden heller, därför ville han lämna. Chelsea får ett bud som är mycket svårt att tacka nej till av flera faktorer.
Jag tror knappast han anser sig vara automatiskt förstaval i Chelsea framför Costa, däremot är han säkert orolig över speltid - vilket är fullt rimligt. Men om det nu är så, varför fortsätter man inte bara låna ut honom och ser hur han utvecklas?
Det enda riktiga, legitima argument som finns (förutsatt att man inte har ekonomiska problem - eller är Southampton) är att Lukaku är fullständigt odräglig på Teveznivå och överhuvudtaget inte går att ha på en fotbollsplan. Det är det ni får argumentera för i så fall, i alla andra fall ser jag det som fullständigt vansinne att släppa iväg en ung spelare nyss 21 år fyllda som redan är startanfallare i Everton. Och i så fall har man gjort ett stort fel redan från början när han köptes eftersom man bevisligen inte haft koll på denna groteska personlighet som tydligen är så fullständigt hemsk att talangen inte längre betyder någonting. Det blir ju någonstans väldigt konstigt om man lägger ganska stora pengar på att ta in en lovande tonåring, och sedan när han faktiskt levererar i ett bra lag i PL så är han inte längre intressant att behålla.
Men låt mig istället fråga såhär, är det någon som på fullt allvar här tror att t.ex. Arsene Wenger hade släppt iväg Lukaku? Om inte så kanske man ska fundera på om Chelsea överhuvudtaget har en rimlig väg in i laget för talanger och om allt kanske faktiskt inte är Lukakus fel i den här soppan. En sådan som Aaron Ramsey kanske ska vara glad att han inte spelar i Chelsea..
Men vi andra kan såklart bara glädjas: en anfallsuppsättning med Costa - Lukaku, när den senare får lite bättre spelare omkring sig känns ju klart mer lovande än Costa - Torres (fotbollspensionär) eller Costa - Drogba (fotbollspensionär).